شناسهٔ خبر: 26467 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شیار 143 در هشت جشنواره خارجی اکران شد

تهیه کننده فیلم سینمایی شیار 143 گفت: این فیلم که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده جزء معدود فیلم های این حوزه است که تاکنون در هشت جشنواره فیلم خارج از کشور به نمایش درآمده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمدحسین قاسمی روز چهارشنبه در نشست خبری برخی از عوامل ساخت فیلم در پردیس سینمایی کاپری گرگان از جمله این جشنواره ها را فیلم پوسان کره جنوبی، آسیا پاسیفیک، صلح ژاپن، بازار فستیوال کن فرانسه، سنگاپور، گوآ و کرالا نام برد.

وی اظهار کرد: جایزه ویژه هیات داوران جشنواره آسیا – پاسیفیک ۲۰۱۴ برای بازی مریلا زارعی در نقش مادر شهید از جمله موفقیت های این فیلم بوده است.

به گفته وی تاکنون بندرت پیش آمده که فیلمی در حوزه دفاع مقدس در جشنواره های خارجی به نمایش درآید اما استقبال بین المللی از فیلم شیار ۱۴۳ تاکنون خوب بوده است.

وی دلیل این امر را نگاه انسانی فیلم به مقوله جنگ عنوان کرد و گفت: مخاطب خارجی نیز چون احساس همذات پنداری با شخصیت های محوری فیلم داشته توانسته با آن ارتباط برقرار کند.

وی افزود: برخی از فیلم های حوزه دفاع مقدس بعضا فرامتنی هستند زیرا مخاطب عقبه ذهنی نسبت به داستان های آن دارد، اما فیلم شیار ۱۴۳ جهانش را خود می سازد و یک روایت تاریخی دارد که مخاطبان فرامرزی نیز توانسته اند با آن خوب ارتباط بگیرند.

وی ادامه داد: به واسطه همین استقبال، برنامه هایی برای اکران بیشتر فیلم در خارج از کشور تدارک دیده شده که در وقت مقتضی اعلام می شود.

وی در باره این که یک فیلم چگونه با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند گفت: اگر از شعار و کلیشه به دور باشیم و قهرمانان را آن طور که هستند ببینیم و بتوانیم درست نشان دهیم، نیاز نیست که به آن شاخ و برگ دهیم و آن چه را که زاییده ذهن و تخیل ماست به آن اضافه و مخاطب را به پذیرش آن مجبور کنیم.

به گفته وی سینمای غرب به سمت اسطوره سازی پیش می رود اما ما نیازی به اسطوره سازی نداریم و در کشورمان به اندازه کافی قهرمان و اسطوره داریم، فقط باید خوب ببینیم و خوب نشان دهیم.

وی با بیان این که اکنون نیز در جنگ قرار داریم افزود: اما کار فرهنگی درست، کم انجام شده و بعضا کار جناحی می شود اما هنرمند باید آزاد باشد و فکر و ذهن خود را درگیر فضاهای جناحی نکند زیرا در این صورت یا فاصله می گیرد و یا مصادره به مطلوب می کند.

وی همچنین در باره موفقیت این فیلم گفت: بر اساس آمار تا چهارشنبه گذشته شیار ۱۴۳ با کسب دو میلیارد و ۳۰ میلیون تومان درآمد فروش، رتبه نخست را در فیلم های هم گروه نمایشی خود به دست آورده است.

وی به زمان اکران اشاره کرد و افزود: نمایش فیلم از اواخر آبان آغاز شد که با فصل سرد سال و ماه های سوگواری محرم و صفر و تعطیلات این ایام مصادف شد که زمان مطلوبی برای نمایش فیلم و استقبال مردم از سینما محسوب نمی شود.

وی با بیان این که پنج هفته از نمایش فیلم می گذرد اضافه کرد: این فیلم شرایط سخت اکران و فضای سرد سینما را پشت سر گذاشت و امیدواریم در پنج هفته باقی مانده برای اکران فیلم طبق قانون، مورد بی مهری قرار نگیرد و با توجه به استقبال مردمی و انتخاب سینماداران پیش برود.

به گزارش ایرنا، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳به همراه برخی از عوامل تولید، صبح چهارشنبه با آیت اله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان دیدار کردند.

همچنین قرار است آیین اکران ویژه فیلم شیار ۱۴۳ با حضور خانواده های شهدا و ایثارگران و اهالی فرهنگ و هنر گرگان عصر چهارشنبه در سینما کاپری برگزار شود.

فیلم سینمایی 'شیار ۱۴۳' موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم با آرای مردمی، دریافت سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران، دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین گریم فیلم، کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم، کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم (صدابرداری و صداگذاری)، کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم، هشت جایزه از جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و دومین جشنواره فیلم فجر و ۸۰ تقدیر توسط ارگان های مردم نهاد و دولتی شده است.

نظر شما