شناسهٔ خبر: 26513 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زیبایی و فلسفه ‌هنر از دیدگاه ارسطو منتشر می‌شود

«زیبایی و فلسفه‌هنر در گفتگو: ارسطو» شامل مجموعه مصاحبه‌های منیره پنج‌تنی با فتح‌الله مجتبایی، محمد ضیمران، سعید بینای مطلق، محمدرضا بهشتی، شمس الملوک مصطفوی و امیر نصری در موضوع فلسفه هنر از دیدگاه ارسطو، در ماه آینده منتشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ منیره پنج‌تنی گفت: «زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو» در اصل یک مجموعه چند جلدی است که نخستین کتاب آن به افلاطون اختصاص داشت. اینک دومین مجلد آن که به دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی ارسطو اختصاص دارد تا روزهای آینده در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. 

وی افزود: در این کتاب استادان و بزرگانی چون فتح‌الله مجتبایی، محمد ضیمران، سعید بینای مطلق، سید محمدرضا بهشتی، شمس الملوک مصطفوی و امیر نصری طرف گفت‌وگو قرار گرفتند و بیش از ۴۵۰ سوال در ۱۲ بخش «کلیات»، «تراژدی»، «شعر»، «هنر»، «میمسیس»، «زیبا و زیبایی»، «الهام»، «موسیقی»، «سخنوری»، «هنرمند و مخاطب آثار هنری»، «نقد ادبی و نقد هنری» و «هنرهای نمایشی» از آنها پرسیده شد. 

پنج‌تنی  در پاسخ به این سوال که «تراژدی، میمسیس و هنرهای نمایشی در ذیل یک مدخل قرار می‌گیرند، چرا در کتاب این مفاهیم در بخش‌های جداگانه مورد بحث قرار گرفته‌اند؟» گفت: به دلیل آن‌که این مفاهیم از گستره معنایی برخوردارند، نیاز بود تا در یک بخش جداگانه به هرکدام پرداخته شود. به همین منظور و به دلیل آن‌که تراژدی در یک بخش جداگانه مورد بحث قرار گرفته، در بخش «هنرهای نمایشی» مباحثی چون کمدی، حماسه، درام و رقص مورد بحث قرار گرفته‌اند. 

این محقق در ادامه درباره تفاوت‌های موجود بین این کتاب با «زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون» گفت: در کتاب «افلاطون» عامدانه تعدادی سوال یکسان در موضوع زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر از نظرگاه افلاطون پرسیده شد. یک هدف مهم این بود که تفاوت دیدگاه‌ها در شرح آرای افلاطون نیز سنجیده شود. پس از انتشار کتاب، برای خود استادان طرف گفت‌وگو از جمله دکتر داوری اردکانی، نیز شگفت‌آور بود که چه دیدگاه‌های متفاوتی در شرح آرای زیبایی‌شناختی افلاطون وجود دارد. 

پنج‌تنی اظهار کرد: در کتاب ارسطو نسبت به کتاب افلاطون سوالات بیشتری پرسیده شد، چرا که ارسطو به نسبت افلاطون وارد حوزه‌های بیشتری شده و در عین حال به نقد اندیشه‌های او نیز پرداخته است. همچنین در این کتاب سعی شده بنا بر تخصص هرکدام از استادان با آنها گفت‌وگو شود؛ به عنوان مثال درباره دیدگاه‌های فلاسفه مسلمان درباره زیبایی‌شناسی ارسطویی، استاد فتح‌الله مجتبایی طرف گفت‌وگو قرار گرفته است. البته در این کتاب نیز برای به‌دست آوردن اختلاف دیدگاه‌ها درباره زیبایی‌شناسی ارسطویی، تعدادی سوال یکسان از همه گفت‌وگو شوندگان پرسیده شده است.

وی گفت: مجلدات بعدی مجموعه «زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو» به اندیشمندان قرون وسطی اختصاص دارد. 

موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر در سال ۱۳۹۰ کتاب «زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون» به اهتمام منیره پنج‌تنی با شمارگان دو هزار نسخه، ۲۷۲ صفحه و به‌بهای چهار هزار و ۷۰۰ تومان را روانه کتابفروشی‌ها کرده بود. برای مطالعه فایل PDF صفحات نخست این کتاب به این آدرس بروید. 

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) خبر انتشار کتاب «زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون» را نیز منتشر کرده بود که در لینک زیر می‌توانید آن را بخوانید.
«زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون» منتشر شد

نظر شما