شناسهٔ خبر: 26533 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بلای رشد بی‌رویه آموزش عالی در پزشکی

وزیر بهداشت گفت: طرح خدمات نیروی انسانی معضلی است که باید هرچه سریع‌تر سامان پیدا کند و قصد داریم با اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت مدت‌زمان طرح خدمات نیروی انسانی را کاهش دهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در پاسخ به مهر درباره وضعیت طرح آمایش سرزمین برای حوزه علوم پزشکی گفت: من دو سه جلسه پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش بی‌رویه آموزش عالی که منحصر به علوم پزشکی هم بود، صحبت کردم.

وی افزود: این بلیه‌ای است که اتفاق افتاده و رو به افزایش است و دلیل آن فشارهای محلی و منطقه‌ای در گذشته بوده که باید سامان پیدا کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور دستور دادند درباره آمایش سرزمین کارگروه‌های مربوطه گزارش‌های خود را آماده کنند و آن را ارائه دهند. البته ما در وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا جلوی گسترش بی‌رویه آموزش را هم بگیریم.

وی یادآور شد: هم‌اکنون هم آموزش را در قالب 10 قطب آموزشی در کشور پی می‌گیریم و از جزئی کاری پرهیز می کنیم. چراکه صرفا دانش مطرح نیست و باید مهارت هم انجام گیرد و این بعد در محیط کوچک انجام نمی‌شود.

پاسخ به گلایه فارغ التحصیلان 

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره وضعیت طرح نیروی انسانی فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی و گلایه فارغ‌التحصیلان از نحوه این طرح گفت: یکی از مشکلات فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی همین طرح نیروی انسانی است. یک پزشک عمومی پس از سربازی 3 تا 5 سال طرح می‌رود دوباره در زمان تخصص چند سال در مناطق محروم طرح می‌رود و پس از فوق تخصص هم هنوز باید چند سال طرح نیروی انسانی را بگذراند.

وی یادآور شد: می‌بینیم که ناگهان فرد پس از 50 سال هنوز نتوانسته در محلی که علاقه‌مند است بماند و زندگی کند.

کاهش مدت زمان طرح پزشکی

وی با اشاره به طرح وزارت بهداشت برای ساماندهی این موضوع گفت: کاری که در کوتاه‌مدت پیش گرفته‌ایم این است که مدت زمان طرح خدمات نیروی انسانی فارغ‌التحصیلان پزشکی کاهش پیدا می‌کند و متخصصینی که در مراکز دولتی مشغول هستند مدت زمان کمتری به طرح می‌روند. نکته دیگر بومی گزینی است که مازاد بر ظرفیت است، بر این اساس دانشگاه‌های مناطق محروم متعهد می‌شوند در قالب تفاهم نامه با ستاد وزارت بهداشت کل نیاز خودشان را در 10 سال آینده تامین کنند.

وی افزود: به این صورت طرح فقط برای کسانی خواهند بود که نیاز به مهارت داشته باشند و دیگر اجباری نباشد. امیدواریم این اتفاق خیلی سریع رخ دهد و این ظلمی که در این مدت به این افراد شده دیگر رخ ندهد.

هاشمی یادآور شد: پیش از این یا دولت پول نداشته که بتواند هزینه افراد راتامین کند و تعرفه را ارتقا دهد تا بتوانند در مناطق محروم خدمت کنند و یا نیروی انسانی کم داشته که موجب شده از این افراد در قالب طرح خدمات نیروی انسانی استفاده کنند.

وزیر بهداشت در ادامه پرسش خبرنگاران درباره وضعیت تحول در حوزه آموزش یادآور شد: مهمترین کاری که در این زمینه باید انجام دهیم تحول در دوره طب عمومی است.

نظر شما