شناسهٔ خبر: 26540 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرستویی: برای انتشار کتاب صوتی خاطراتم دنبال سود مادی نبودم

این بازیگر شناخته شده سینما با اشاره به این نکته که انتشار این کتاب صوتی هیچ‌گونه سود مالی برایش نداشته است، گفت: برای این تولید و انتشار این کتاب هیچ کمکی از نهادهای فرهنگی دولتی به ما نشد و قراری هم برای این کار نبود، چرا که قصد تیم سازندگان این کتاب، سودجویی و کسب درآمد نبوده است. بالطبع انتشار این اثر برای من نیز سود مالی نداشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم رونمایی دوباره از کتاب صوتی خاطرات پرویز پرستویی با عنوان «من پرویز پرستویی: ستاره بی‌نقاب» عصر دیروز، شنبه ششم دی 1393، با حضور و سخنرانی علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تیم سازنده این کتاب شامل لیلی کریمان، علیرضا عزیزی و کارن همایونفر، به ترتیب نویسنده متن، تهیه کننده و آهنگساز این کتاب صوتی با اجرای امیر آقایی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. این کتاب یکبار دیگر و در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب، در شهرداری منطقه یک رونمایی شده بود.

 مرادخانی در این مراسم گفت: در این کتاب سه هنر ادبیات، موسیقی و سینما با هم تلفیق شده و در نهایت به یک اثر خاص رسیده‌اند. سیاست‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر همزیستی و پیوند انواع هنرهاست، چرا که این کار باعث بالندگی و رشد هنر در کشور می‌شود.

وی افزود: این کتاب در واقع یکی از منابع تاریخی معاصر ما نیز محسوب می‌شود. پرستویی در این کتاب خاطراتی را از اتفاق‌ها و رخدادهای سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی و دوران هشت ساله دفاع مقدس در کنار چگونگی راهیابی خود به عرصه هنر در قالب یک اثر هنری برای مخاطبان بیان می‌کند.

مرادخانی همچنین با اشاره به سابقه دوستی 30 ساله خود با پرویز پرستویی، گفت: من از سال 1359، زمانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیرکل تولید فیلم بودم، با پرویز پرستویی آشنا شدم. او برای رسیدن به این درجه از هنر سختی‌ها و ریاضت‌های بسیاری کشیده است و به همین دلیل نیز اکنون از جایگاه اجتماعی والایی برخوردار است.

اهمیت کتاب‌های صوتی در غرب
امیر پوریا، منتقد فیلم نیز در این مراسم گفت: در فرهنگ غرب سال‌ها از جایگزینی عنصر کلام به‌جای کتاب می‌گذرد. به‌عبارتی مخاطب می‌تواند به‌جای خواندن رمان‌های حجیمی مثل «جنگ و صلح» تولستوی یا «جنایت و مکافات» داستایوفسکی به یک فروشگاه عرضه کننده محصولات فرهنگی برود و «جنایت و مکافات» را با صدای پیتر اوتول یا شون کانری انتخاب کند و در هر موقعیتی بتواند آن را در دستگاه پخش صوت بگذارد و گوش کند.

وی افزود: برای بسیاری شاید سخت باشد که یکجا بنشینند و مجلدات حجیم این رمان‌ها را مطالعه کند. البته هنوز نمی‌دانم که آیا گوش دادن به کتاب صوتی، همانند مطالعه است یا خیر؟ مهم این است که باید از این گونه آثار استقبال کرد تا جای خود را در فضای فرهنگی کشور باز کنند.

انتشار این اثر سود مالی برای من نداشته است
پرویز پرستویی نیز در مراسم رونمایی کتاب خاطرات خود گفت: در طول دوران فعالیت من در هنر سینما، مخاطبان بسیاری از من درباره زندگی‌ام می‌پرسیدند و من قاعدتا فرصت و موقعیت پاسخ به این سوالات را نداشتم. وقتی با پیشنهاد تولید این اثر روبه‌رو شدم، با خودم فکر کردم که انتشار این کتاب صوتی می‌تواند پاسخی به پرسش‌های این دسته از مخاطبان باشد.

وی افزود: مخاطبان با گوش دادن به این کتاب از سختی‌های حرفه بازیگری نیز آگاه می شوند. خود من مدام از رنج کار بازیگری لذت می‌برم.

این بازیگر شناخته شده سینما در ادامه با اشاره به این نکته که انتشار این کتاب صوتی هیچ‌گونه سود مالی برایش نداشته است، گفت: برای این تولید و انتشار این کتاب هیچ کمکی از نهادهای فرهنگی دولتی به ما نشد و قراری هم برای این کار نبود، چرا که قصد تیم سازندگان این کتاب، سودجویی و کسب درآمد نبوده است. بالطبع انتشار این اثر برای من نیز سود مالی نداشته است.

‌زندگینامه علی دایی با قلم منصور ضابطیان
همچنین خسرو نقیبی، منتقد سینما نیز در این مراسم گفت: کتاب‌های صوتی یا audio book و نوشتن زندگینامه، دو مقوله‌ای هستند که در فضای فرهنگی کنونی کشور، حضور کم رونقی دارند. زندگینامه‌نویسی کار چندان بغرنجی نیست و البته لزومی هم ندارد که همه چهره‌های بزرگ و مهم خود به نگارش زندگینامه خود بپردازند، بلکه می‌توانند این مهم را به نویسندگان واگذار کنند.

وی افزود: چند سال پیش قرار بود منصور ضابطیان، زندگینامه علی دایی را بنویسد. با وجودی که برای به سرانجام رسیدن این کار برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت، اما در نهایت به نتیجه‌ای نرسید و من از این بابت بسیار افسوس خوردم.

این منتقد در ادامه با اشاره به این نکته که باید به این کتاب صوتی به صورت یک کار تجربی نگاه کرد، گفت: با انتشار این کتاب صوتی و با توجه به جایگاه پرویز پرستویی در میان هنر امروز ایران، امیدوارم ساخت و انتشار کتاب‌هایی این‌چنین ادامه پیدا کرده و هنرمندان دیگری نیز برای انتشار خاطرات خود در این قالب، پیشقدم شوند.

پرستویی ابتدا موافق با تولید این کتاب نبود
لیلی کریمان، نویسنده متن این کتاب صوتی نیز در این مراسم گفت: من کار نوشتن بیوگرافی آقای پرویز پرستویی را از سال 1389 آغاز کردم، اما کار اصلی نگارش و تولید این کتاب از 10 سال پیش شروع شده بود که استاد پرستویی در آن زمان مشغول بازی در فیلم موج مرده بودند.

وی افزود: در همان روزهای ابتدایی پروژه کار معلق ماند، چرا که آقای پرستویی راضی به تولید این کتاب نبود و مدام به ما اشاره می کرد که هنرمندان و بازیگران پیشکسوت و شاخص دیگری هستند که باید کتاب بیوگرافی آنها نوشته و منتشر شود. در ادامه اما علیرضا عزیزی، تهیه کننده این کتاب صوتی توانست نظر مثبت آقای پرستویی را جلب کند.

همچنین علیرضا عزیزی، تهیه کننده این کتاب صوتی نیز دقایقی را برای مخاطبان سخنرانی کرد. در این مراسم برخی هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون همچون سامان مقدم، محمد حسین لطیفی، ایرج نوذری، حسین سلیمانی و سید عباس سجادی نیز در میان مخاطبان حضور داشتند.

قرار بود در این مراسم میهمانان دیگری همچون حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز حضور داشته باشند که این موضوع محقق نشد.

شناسنامه کتاب صوتی «من پرویز پرستویی»
گوینده گفتار متن: پرویز پرستویی
نویسنده گفتار متن: لیلی کریمان
کارگردان هنری و آهنگساز: کارن همایونفر
دستیار آهنگساز: آرش بادپا
آوا: مرتضی اسکندری
صدابردار: محمد مقدسی
مدیر هنری و گرافیست: سوگل علمی
تهیه کننده: علیرضا عزیزی
مجری طرح: انتشارات توفیق آفرین
محصول موسسه فرهنگی هنری فرهیختگان عصر هنر

نظر شما