شناسهٔ خبر: 26543 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اودلاجان» در نخستین تهرانگردی زمستانی مسجدجامعی رونمایی شد

کتاب «اودلاجان» تالیف ناصر تکمیل‌همایون در نخستین تهرانگردی زمستانی احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در تیمچه اکبریان محله عودلاجان رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «اودلاجان» تالیف دکتر ناصر تکمیل‌همایون از مجموعه کتاب‌های «تهران‌پژوهی» است که ضمن بررسی تاریخچه اودلاجان به بیان عوامل اجتماعی و سیاسی شکل‌گیری این محله و دگرگونی‌‌های آن در دوره‌های مختلف تاریخی می‌پردازد.

«اودلاجان» در نخستین تهرانگردی زمستانی مسجدجامعی رونمایی شد

قصد تکمیل همایون از استفاده «الف» به جای «ع» در معرفی محله عودلاجان این است که اشاره‌ای به وجود آب و قنات‌های متعدد در این محله کند، بنابراین او در عنوان کتابش از نوشتار صحیح اودلاجان استفاده کرده است.

نویسنده کتاب «اودلاجان» روز گذشته در تیمچه اکبریان اودلاجان به‌عنوان نخستین بانک در ایران حضور پیدا کرد و  این کتاب در مراسمی با حضور احمد مسجدجامعی به‌عنوان عضو شورای شهر تهران، خبرنگاران و عکاسان تهرانگرد رونمایی شد.

تکمیل‌همایون درباره این محله گفت: در محله عودلاجان شخصیت‌های بسیاری مانند علی حاتمی، مسعود کیمیایی، آیت‌الله زاده شیرازی و پروین اعتصامی زندگی کرده‌اند.

براساس آنچه در کتاب آمده: «کلان محله اودلاجان که از دوره صفویه حد و مرز آن مشهود شد، به مرور زمان به لحاظ جغرافیایی توسعه پیدا کرد و زیرمحله و محله‌های متعدد در درون آن پدید آمد، به‌گونه‌ای که محدوده امروزی آن، متناسب با نقشه عبدالغفار نجم‌الملک (۱۳۰۹ ق) و نقشه جدید تهران بدین شرح است: از شمال خیابان امیرکبیر (چراغ گاز یا برق)، از شرق خیابان ری، از جنوب خیابان پانزده خرداد (بوذرجمهری) و محله چاله‌ میدان و بازار و محله بازار، از غرب خیابان ناصرخسرو (ناصریه)، خندق سابق محله ارگ.»




در این کتاب سابقه تاریخی محله‌های تهران، کلان‌محله اودلاجان و تحولات جغرافیایی آن، عوامل اجتماعی و اقتصادی شکل‌گیری محله، پراکندگی ساکنان و تعلقات آن، اوضاع کنونی و نوع بازسازی فرهنگی، بررسی و تحلیل می‌شود و راهکار و نیاز تاریخی باقی ماندن آثار کهن و اثرات فرهنگی آن در جامعه کنونی تهران، شیوه‌های ماندگاری کالبدی محله و آمیختن کارکردهای اجتماعی و فرهنگی کهن، در حیات کنونی آن بیان می‌شوند.

خانه فرمانفرما، آب‌انبار مسجد حکیم، امامزاده یحیی، باغ سفارت روسیه، بازارچه نایب‌السلطنه، ساختمان چایخانه، حمام حکیم‌باشی، حمام خانه، خانه قوام‌الدوله، خانه امام جمعه، سقاخانه سرچشمه، خانه مؤتمن‌الاطباء، گذر و محله مسجد شاهی، مسجد و منار پامنار، مدرسه رضائیه و خانه وثوق‌الدوله از بناهای محله اودلاجان‌ هستند که در فهرست آثار ملی ثبت تاریخی شده و در این کتاب به اختصار معرفی می‌شوند.

تکمیل‌همایون در این مراسم همچنین از انتشار کتاب‌های «محله کلیمیان تهران (بخشی از اودلاجان)»، «محله سنگلج»، «محله چاله میدان»، «محله بازار»، «شکل‌گیری بازار تهران» و «محله ارک» خبر داد. در این برنامه حمیده توسلی، مدیر دفتر توسعه محله عودلاجان در بافت تاریخی تهران نیز از عملیات مرمت و احیای بازارچه عودلاجان سخن گفت.

 

 

نظر شما