شناسهٔ خبر: 26564 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظر منتقدانه میرصادقی درباره رمان «ملکوت»

جمال میرصادقی می‌گوید، «ملکوت» بهرام صادقی اثر تأثیرگذاری نیست و به هیچ‌ وجه هم‌رده «بوف کور» نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این نویسنده پیشکسوت درباره‌ی رمان «ملکوت» بهرام صادقی و این‌که برخی می‌گویند رمانی هم‌ردیف «بوف‌کور» صادق هدایت است، گفت: من این اعتقاد را ندارم و به نظرم این چیزهایی که درباره این رمان می‌گویند، درست نیست.جمال میرصادقی می‌گوید، «ملکوت» بهرام صادقی اثر تأثیرگذاری نیست و به هیچ‌ وجه هم‌رده «بوف کور» نیست. این نویسنده پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا درباره رمان «ملکوت» بهرام صادقی و این‌که برخی می‌گویند رمانی هم‌ردیف «بوف‌کور» صادق هدایت است، گفت: من این اعتقاد را ندارم و به نظرم این چیزهایی که درباره این رمان می‌گویند، درست نیست.

او ادامه داد: گونه‌ای از ادبیات به نام ادبیات آرمان‌گرایی و گونه‌ای به نام ادبیات پلید هست که ضدآرمان‌گرایی است. بهرام صادقی خواسته در این گونه بنویسد و موفق هم نبوده، رمانش هم تأثیرگذار نبوده است.

میرصادقی همچنین با بیان این‌که صادقی به نسبت این رمان داستان‌های کوتاه شناخته‌شده‌تری دارد، «سنگر و قمقمه‌های خالی» این نویسنده را موفق خواند و گفت: «ملکوت» بیش‌تر اثری بافته‌شده بر اساس «بوف کور» است. او خواسته ادای «بوف کور» را دربیاورد و شخصیت‌های آن اثر در رمان او تکرار شده‌اند.1417590553826_88.jpg

این نویسنده افزود: داستان‌های سوررئالیستی خصوصیات ویژه‌ای دارند، از نماد و تمثیل استفاده می‌کنند و «ملکوت» هم این‌گونه است، اما انگار درنیامده و اصلا در آثار بعد از خودش مؤثر نبوده است.

نظر شما