شناسهٔ خبر: 26605 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

14 نویسنده و شاعری که در سال 2014 سوار قطار بی بازگشت زندگانی شدند

سال 2014 دنیای کتاب با 14 شاعر برجسته، رمان‌نویس، زندگینامه نویس، نویسنده کتاب کودک، جنایی نویس و البته برنده جایزه ادبی نوبل برای همیشه خداحافظی کرد. بزرگ‌ترین «وهم مرگ» امسال را با گابریل گارسیا مارکز باید به خاطر سپرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «مگی گیل هاوس» از بوستون گلوب نگاهی به زندگینامه این بزرگان دنیای ادب و کتاب انداخته است:

شاعران، استادان بلامنازع فشرده‌سازی واژه‌هایند و «گالوی کینل» شاعر آمریکایی یکی از درگذشتگان امسال حرف‌های آخر خود را چنین زده است:
چقدر باید طول بکشد
که یکی مثل من یاد بگیرد
که ما نیستیم، بعد از همه، ساخته‌شده
از پرنده‌ای که از خاکستر خود پرواز می‌کند،
که برای ما
همان‌طور که به سوی شعله‌ها می‌رویم، یک کار ما
هست
بازگشت به خود، برای بودن
در شعله‌های آتش؟
 


شاعر لبنانی «سعید عقل» که در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت. مرا به کشورم بازگردان یکی از شعرهای معروف این ناسیونالیست لبنانی بود که فیروز خواننده لبنانی آن را خوانده است. عقل، الفبای لبنانی را بر مبنای لاتین با ۳۷ حرف ایجاد کرد. وی متولد ۴ جولای ۱۹۱۲ بود.
 

 
«مایا آنجلو» شاعر آمریکایی متولد ۱۹۲۸ در میسوری که ۲۸ ماه می ۲۰۱۴ درگذشت. شاعر سیاه‌پوست با کتاب « می‌دانم چرا پرنده در قفس می‌خواند»، که روایتی انقلابی از وضعیت زنان جوان سیاه‌پوست در آمریکا است، مشهور شد. او در کارولینای شمالی در ۸۶ سالگی درگذشت.
 


«امیری بارکا» ملقب به نویسنده و شاعر سیاسی، متولد نیوجرسی که در زادگاه خود در ۷۹ سالگی درگذشت.


 
«نورمن ری بریدول»  متولد ۱۹۲۸ نویسنده و کارتونی است آمریکایی بود که ۱۲ دسامبر ۲۰۱۴ درگذشت. در ایندیانا به دنیا آمد و در ۸۶ سالگی در ماساچوست از دنیا رفت.

 

جیمز مک گریگور، بیوگرافی نویس، تاریخدان و دانشمند علوم سیاسی متولد ۱۹۱۸ در بوستون که ۱۵ جولای ۲۰۱۴ درگذشت. به دلیل نوشتن بیوگرافی رئیس‌جمهور(روزولت،سرباز آزادی) برنده جایزه پولیتزر در سال ۱۹۷۱ شد.


 
نادین گوردیمر،شاعر و فعال سیاسی افریقای جنوبی متولد ۱۹۲۳ که در ۱۳ جولای ۲۰۱۴ در سن ۹۰ سالگی درگذشت. وی برنده بوکر ۱۹۷۴ و برنده نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۱ شد. مبارزاتش با رژیم آپارتاید زبانزد بود.


 
«آلن کنت هاروف» رمان‌نویس آمریکایی که ۲۴ فوریه ۱۹۴۳ متولدشده و ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴ در سن ۷۱ سالگی درگذشت.


 
پی.دی جیمز(فیلیس دوروتی جیمز وایت)، جنایی نویس انگلیسی متولد ۱۹۲۰ که ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴ در سن ۹۴ سالگی درگذشت.کارکتر اصلی رمان‌های جنایی‌اش آدام دالگلیش بود.
 


«دانیل کیز» متولد ۱۹۲۷ در نیویورک از بهترین نویسندگان داستان کوتاه که در سن ۸۶ سالگی در فلوریدا درگذشت. « گل‌هایی به یاد آلجرنون» معروف‌ترین رمان وی است و جوایزی مانند هوگو، نبولا، کورد لاسویتز و لوکاس را در زمان حیات دریافت کرد.
 


«گالوی کینل» متولد ۱۹۲۷ در رودآیلند  که در ۸۷ سالگی در ورمونت در سن ۸۷ سالگی درگذشت. این شاعر آمریکایی برنده کتاب ملی ۱۹۸۳ امریکا و جایزه پولیتزر ۱۹۸۳ شد.


 
گابریل گارسیا مارکز معروف به گابو متولد ۱۹۲۷ در کلمبیا که در سن ۸۷ سالگی در مکزیکوسیتی درگذشت. درگذشت وی تکان‌دهنده‌ترین خبر برای علاقه‌مندان به ادبیات و دنیای رمان در سال ۲۰۱۴ بود. خالق یک‌صد سال تنهایی ، برنده نوبل ادبیات ۱۹۸۲، و برنده جایزه ادبی نئوستات در سال‌های پایان عمر خود مبتلا به آلزایمر شد. وی بزرگ‌ترین نویسنده دنیای ادبیات لاتین و پیشگام در سبک رئالیسم جادویی بود.


 
جو مک گینس/ Joe McGinniss نویسنده آمریکایی متولد ۹ دسامبر ۱۹۴۲ در نیویورک که ۱۰ مارس ۲۰۱۴ در ورکستر ماساچوست در سن ۷۱ سالگی با ۱۲ کتاب درگذشت. «فروش پرزیدنت ۱۹۶۸» یکی از کتاب‌های پرفروش وی بود که درباره نامزدی نیکسون در انتخابات ریاست جمهوری بود.
 



«والتر دین مایرز» که بیش از ۱۰۰ کتاب برای کودکان نوشت و در ۷۶ سالگی در نیویورک درگذشت. ۱۲ اوت ۱۹۳۷ در ویرجینیای غربی به دنیا آمد و در منهتان از دنیا رفت.



 
«مارک استرند» شاعر آمریکایی متولد ۱۹۳۴ در کانادا که ۹ نوامبر ۲۰۱۴ در بروکلین در ۸۰ سالگی درگذشت. وی نویسنده و مترجم نیز بود.

نظر شما