شناسهٔ خبر: 26623 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت خاطرات سید حسین نصر در «حکمت و سیاست»

جلد نخست مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر با عنوان «حکمت و سیاست» به دکتر سید حسین نصر اختصاص یافته است. وی از رجال سیاسی رژیم پهلوی بود که در کارنامه فعالیت‌های او سمت‌هایی چون ریاست دفتر فرح پهلوی دیده می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «حکمت و سیاست»، «فرماندهی و نافرمانی»، «آیندگان و روندگان» و «امنیت و اقتصاد» عنوان چهار جلد نخست از مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی دوم است که به کوشش حسین دهباشی سرپرست این پروژه تدوین شده است.
 
«پروژه تاريخ شفاهي و تصويري ايران در عصر پهلوي دوم» مجموعه‌اي از ده‌ها گفت‌وگوي پژوهشي با تصميم‌سازان و بازيگران اصلي عصر پهلوي دوم است که پس از حدود ۱۴ سال پيگيري و تلاش، در خلال صدها ساعت مصاحبه صوتي و تصويري و گردآوردن دانه به دانه هزاران سند تاريخي گنجينه‌ای از تجارب، کاميابي‌ها و ناکامي‌هاي حکومتداري در ايران است.

همکاری موسسه‌های ایرانی و خارجی در انتشار پروژه تاریخ شفاهی

در اين مجموعه همکاري‌ها و مساعدت‌هاي جمع بزرگي از پژوهشگران، ايرانشناسان و مورخان در داخل و خارج از کشور با حمايت نهادهاي معتبر فرهنگي و پژوهشي اين مهم را ميسر ساخته تا در قالب ۶۴ عنوان مصاحبه تفصيلي با مهم‌ترين و تاثيرگذارترين کنشگران و تصميم‌سازان سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و نظامي دوران پهلوي دوم تدوين شود.

با این مقدمه درباره پروژه تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم نخستین جلد از این مجموعه با عنوان «حکمت و سیاست» معرفی می‌شود. این اثر دربرگیرنده خاطرات دکتر سید حسین نصر است که سمت‌هایی همچون ریاست دانشگاه، رئیس انجمن فلسفه و رئیس دفتر فرح دیبا در دوران سلطنت پهلوی دوم را به عهده داشته است.
 
پرورش در خانواده‌ای اهل فرهنگ تا مدیریت دانشگاه آریامهر

گفت‌وگو با دکتر نصر در خلال چندین جلسه گفت‌وگو از اواخر سال ۱۳۸۸ تا اوایل سال ۱۳۸۹ در محل کار او در واشنگتن آمریکا، روایت دست اولی از مشاهدات وی در مباحثی چون پرورش در خانواده‌ای عالم و اهل ادب و فرهنگ، آشنایی با چهره‌های شاخص فرهنگ و سیاسی دوران پادشاهی اول و دوم، حضور متفقین در ایران، دلایل مهاجرت به آمریکا، تحصیل در دانشگاه‌های ام آی تی و هاروارد، تدریس در دانشگاه تهران، سیاست حکومت پهلوی در برخورد با دانشجویان و انجمن‌های دانشگاهی، مدیریت دانشگاه آریامهر (صنعتی شریف)، سیاست‌های علمی، فرهنگی و مذهبی حکومت پهلوی، تاسیس انجمن سلطنتی فلسفه، روابط او با جلال آل احمد، مرتضی مطهری، علامه طباطبایی، احمد فردید، رضا قطبی، علی شریعتی، حسینیه ارشاد، ریاست دفتر فرح پهلوی و... است.

در بخشی از متن این کتاب آمده است: «آن روز صبح شاه رئوس مطالب آن سخنرانی کذایی را با خط خودش روی یک ورق کاغذ نوشته بود، داد به من و رضا قطبی و گفت بروید این‌ها را بپرورانید و به صورت سخنرانی دربیاورید! یک روز وقت داشتیم این را بنویسیم...همان ساعت ده و نیم، یازده شب این نوشته ماشین شد، خودم بردم دادم به تیمسار نشاط که اول انقلاب اعدام شد رییس گارد بود در کاخ نیاوران، تلفن کرد و شاه گفتند من هنوز بیدارم و این نوشته را بفرستید بالا... من وسط نشستم، شهبانو یک طرف نشست، صدام حسین هم یک‌طرف در فاصله ده سانتیمتری، به این نزدیکی. صدام حسین یک قصاب خیلی خوش‌قیافه بود...»





درباره دکتر سید حسین نصر

حسین نصر متولد سال ۱۳۱۲ در تهران و فرزند دکتر سید ولی‌الله نصر، نماینده مجلس و وزیر فرهنگ (۱۳۲۴-۱۲۵۵)‌ و از طرف مادری نواده شیخ فضل‌الله نوری است. وی در نوجوانی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از اخذ مدارک فوق لیسانس از دانشگاه ام آی تی و دکترای فلسفه و تاریخ علوم از دانشگاه هاروارد به ایران بازگشت. نصر سمت‌های مختلفی از جمله معاونت دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه آریامهر (صنعتی شریف)، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، بنیانگذار و رئیس انجمن سلطنتی فلسفه ایران و رئیس دفتر فرح پهلوی را به عهده داشت و اکنون استاد ممتاز دانشگاه جرج واشنگتن و از معتبرترین اسلام‌شناسان معاصر است.

چاپ نخست کتاب «حکمت و سیاست» همراه با نمایه، اسناد و چکیده انگلیسی در ۶۰۳ صفحه در قطع رقعی، جلد گالینگور به بهای ۳۴ هزار تومان از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما