شناسهٔ خبر: 26710 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیکر خسرو افشار در مقبره خانوادگی آرام گرفت

پیکر مرحوم خسرو افشار، صحاف پیشکسوت و فرزند مرحوم دکتر محمود افشار و برادر زنده‌یاد ایرج افشار، با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و نزدیکان وی تشییع و در مقبره خانوادگی خاندان افشار به خاک سپرده شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم تشییع پیکر مرحوم خسرو افشار، صحاف پیشکسوت و فرزند مرحوم دکتر محمود افشار و برادر زنده‌یاد استاد ایرج افشار، صبح امروز (۹ دی ماه) با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و نزدیکان وی تشییع و در مقبره خانوادگی خاندان افشار به خاک سپرده شد.

سید‌علی آل‌داوود، پژوهشگر نسخ خطی در حاشیه مراسم خاکسپاری مرحوم خسرو افشار  گفت: بنده از سال ۱۳۵۰ با خاندان مرحوم افشار به‌ویژه استاد ایرج افشار آشنایی پیدا کردم که این آشنایی تا سال ۱۳۸۹ زمان فوت مرحوم ایرج افشار ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه به دوستی نزدیک خود با مرحوم خسرو افشار پرداخت و اظهار کرد: مرحوم خسرو افشار از دیگر فرزندان مرحوم افشار بود که با  وی دوستی نزدیک و ارتباط خانوادگی داشتم، وی در زمینه صحافی و ساخت کاغذ متبحر و در برخوردهای شخصی نیز فردی خوش معاشرت بود.

آل‌داوود ادامه داد: مرحوم خسرو افشار به زبان‌های انگلیسی و فرانسه تسلط داشت و راهنمای خوبی برای ایرانشناسان خارجی که به ایران سفر می‌کردند بود، همچنین مرحوم خسرو در غیاب برادر خود (ایرج) از بنیاد موقوفات و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی دیدن می‌کرد و به مسائل فرهنگی علاقه‌مند بود.

وی با اشاره به زندگی خسرو افشار اظهار کرد:‌ مرحوم به دلیل ازدواج با بانوی اروپایی زندگی خود را در کانادا ادامه داد، اما علاقه و دغدغه اصلی وی ایران و زندگی در ایران بود.



سجادی: خسرو افشار در امور فرهنگی نظرات صائبی داشت
دکتر صادق سجادی، معاون آموزشی و پژوهشی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نیز در حاشیه مراسم خاکسپاری مرحوم خسرو افشار گفت:  از زمانی‌که با موقوفات مرحوم افشار همکاری می‌کنم، افتخار آشنایی با این خاندان بزرگ را پیدا کرده ام، با مرحوم خسرو افشار نیز در مجامعی برخورد داشتم و وی را فردی صاحبنظر می‌دانم که در امور فرهنگی نظرات صائبی داشت.

سجادی با اشاره به این‌که، مرحوم خسرو افشار علاقه فراوانی به تبدیل شدن موقوفات افشار به مرکز گسترش و ترویج زبان فارسی داشت اظهار کرد:‌ از دست دادن هر فردی که دلش برای ایران و فرهنگ آن می‌تپد، سخت است که مرحوم خسرو افشار نیز از جمله آن افراد بود.

هرمز جهان‌دیده از نزدیکان خاندان دکتر افشار، نیز در سخنانی کوتاه به خبرنگار ایبنا گفت: مرحوم خسرو در ساختن کاغذ‌های ابری تبحر فراوانی داشت و زندگی در کانادا وی را از پرداختن به امور فرهنگی بازنداشت؛ چنان‌که وی در کانادا چندین کتاب نفیس را برای کمپانی‌های بزرگ کانادایی صحافی کرد.

خسرو افشار‌، صحاف و فعال حوزه نشر و فرزند دکتر محمود افشار یزدی، چندی قبل به دلیل ابتلا به سرطان در کانادا درگذشت و پس از انتقال پیکر وی به ایران، صبح امروز در مقبره خانوادگی خاندان افشار در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

نظر شما