شناسهٔ خبر: 26721 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب «تحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه»

کتاب «تحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه» نوشته مریم سالم روانه کتابفروشی‌ها شد. هدف از تالیف این کتاب بررسی مفهوم عقل به عنوان موجود مجردی است که در عالمی ماورای عالم مادیات وجود دارد و واسطه صدور و انتقال فیض به موجودات مادی و عامل شکل‌گیری تعقل و ادراک در نفس آدمی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مولف کتاب «تحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه» در مقدمه بیان می‌کند که هدف از این نوشتار بررسی مفهوم عقل به عنوان موجود مجردی است که در عالمی ماورای عالم مادیات وجود دارد و واسطه صدور و انتقال فیض به موجودات مادی و عامل شکل‌گیری تعقل و ادراک در نفس آدمی است. همان گونه که عقل نقشی مهم در نظام وجودی و معرفتی فلسفه‌های پیش‌صدرایی داشته است، در فلسفه صدرالمتألهین نیز جایگاهی مهم را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که حذف آن از فلسفه وی پایه‌های نظریات مهم فیض، صدور، معرفت، حدوث عالم، ربط حادث به قدیم و ... را در هم می‌ریزد.

مریم سالم همچنین در بخش دیگری از مقدمه می‌نویسد: «مسئله صدور کثرت از وحدت از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مسائل فلسفی است. فلاسفه مشاء از طریق عقول طولیه و عقل فعال و فلاسفه اشراق از طریق عقول طولیه و عرضیه به حل آن مبادرت ورزیده‌اند. صدرالمتألهین با به کارگیری هر دو مفهوم عقل فعال و عقول عرضیه کوشیده است نحوه ارتباط کثرات مادی به واجب‌الوجود را حل کند. از طرفی امکان هر گونه ادراکی در انسان، در فلسفه مشاء و به تبع آن در حکمت متعالیه منوط به برقراری پیوند با عقل فعال است. از این رو بررسی کامل چیستی، چرایی و نقش وجودشناختی و معرفت‌شناختی این موجود و به طور کلی عقول در فلسفه اسلامی ضروری است.»

در این کتاب پس از مروری بر پیشینه نظریه عقل در فلسفه مشاء، اشراق و آرای متکلمان، به‌تفصیل درباره دیدگاه حکمت متعالیه در این باب از دو حیث معرفتی و وجودی سخن رفته است.

تببین و نقد راه‌حل‌های پیش‌صدرایی در فلسفه اسلامی در باب عقول، چیستی و چرایی عقول در حکمت متعالیه، نقش وجودشناختی عقول در حکمت متعالیه، نقش معرفت‌شناختی عقول در حکمت متعالیه و نقد و ارزیابی نظریه عقول در حکمت متعالیه، عناوین سرفصل‌های اصلی این کتاب‌اند.
 
کتاب «تحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه» نوشته مریم سالم با شمارگان ۸۰۰ نسخه در ۲۲۱ صفحه به بهای ۱۱ هزار تومان به همت نشر بصیرت روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما