شناسهٔ خبر: 26745 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آخرین وضعیت «دانشنامه زبان و ادب فارسی»

جلد پنجم «دانشنامه زبان و ادب فارسی» به سرپرستی اسماعیل سعادت در راه انتشار است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سرپرست «دانشنامه زبان و ادب فارسی» گفت: آماده‌سازی جلد پنجم «دانشنامه زبان و ادب فارسی» تمام شده، کتاب به چاپخانه رفته است و طی روزهای آینده منتشر می‌شود.

او افزود: در حال حاضر مشغول آماده‌سازی مقالات جلد ششم هستیم. سعادت همچنین اظهار کرد: دانشنامه در شش جلد تمام خواهد شد اما بعد از این شش جلد یک ذیل هم منتشر خواهیم کرد که در آن مقاله‌هایی درباره شخصیت‌هایی که این اواخر از دنیا رفته‌اند می‌آید. ضمن این‌که برخی از افراد مقالات خود را برای چاپ در جلدهای مختلف این کتاب به موقع ارسال نکرده‌اند و ما این مقالات را هم در همین ذیل منتشر خواهیم کرد.

این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره موضوعات مقالات «دانشنامه زبان و ادب فارسی» می‌گوید: دانشنامه موضوعات متفاوتی دارد. مقالات آن یا درباره شخصیت‌هاست یا آثار و یا مفاهیمی مثل ادبیات داستانی یا نمایشی. این مقالات با توجه به حروف الفبا در جلدهای مختلف دانشنامه گنجانده شده است.

جلد چهارم این دانشنامه به مقالاتی درباره فردوسی ختم شده و به گفته سعادت، در جلد ششم نیز به نظامی شاعر بزرگ ادب فارسی پرداخته شده است و در واقع به همان میزان که به فردوسی پرداخته شده، برای نظامی نیز متن و مقاله نوشته شده است. حتا مقاله‌ مربوط به نظامی را جلال‌ خالقی مطلق نوشته که مقاله مفصل و مبسوطی است و او قبلا مقاله مربوط به فردوسی را هم نوشته است.

مدخل‌های جلد پنجم دانشنامه نیز از فردوسی ثانی تا حرف «سین» را شامل می‌شود.

نظر شما