شناسهٔ خبر: 26754 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد سوم «اسلام ایرانی» هانری کربن ترجمه می شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از انشاءالله رحمتی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرمسئول نشریه اطلاعات حکمت و معرفت گفت: اکنون دو عنوان کتاب در دست دارم که یکی از آنها جلد سوم «اسلام ایرانی» و دوم ترجمه و تألیف «زمان ادواری در مزدیسنا و عرفان اسماعیلیه» است که امیدوارم تا نمایشگاه کتاب سال آینده منتشر شود.

وی در ادامه توضیح داد: جلد نخست «اسلام ایرانی» پاییز امسال به چاپ سوم رسید و جلد دوم در نمایشگاه کتاب تجدیدچاپ شد. اکنون در حال ویرایش نهایی این اثر هستم که توسط نشر صوفیا به بازار خواهد آمد.

رحمتی در ادامه یادآور شد: کتاب «خاصان محبت» دارای دو بحث اصلی است نخست اینکه درباره خاصان محبت که عمدتاً درباره روزبهان وعرفان عاشقانه بحث می‌کند و دوم درباره تشیع و تصوف است شخصیت‌هایی چون سیدحیدر آملی، ابن ترکه اصفهانی و علاءالدین سمنانی دراین بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

استاد فلسفه دانشگاه آزاد یادآور شد:‌این نوشتار در حدود 600 تا 700 کلمه شده است. وی درباره کتاب «زمان ادواری در مزدیسنا و عرفان اسماعیلیه» گفت: این نوشتار نیز دارای سه جستار است که عمدتاً درباره تشیع و تشیع اسماعیلیه بحث می‌کند، نسبت تشیع اسماعیلیه را هم با نحله‌های صدر مسیحیت و هم با حکمت میزدیسنا یعنی ایرانی باستان بررسی می‌کند. بنابراین این اثر تحقیقی پدیدارشناسی است که مذهب اسماعیلی و اندیشه‌های ایران باستان را مورد مقایسه و بررسی قرار داده و پیوندهای آنها را نیز نمایش داده است.

رحمتی یادآور شد: بنده بخشی نیز به صورت تألیفی در این اثر کار کردم که تلاش شده مضامین اصلی این کتاب به ویژه بحث‌های دیگر هانری کربن را با مراجعه به متون فلسفه و عرفان اسلامی توضیح دهم. بنابراین این نوشتار نیز نیمی تألیف و نیمی ترجمه است.

نظر شما