شناسهٔ خبر: 26772 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خانه پدری رکورد کوتاه ترین اکران را از آن خود کرد

جمعه شب گذشته پردیس نوپای سینمایی کوروش یکی از کوتاه ترین اکران های تاریخ سینمای ایران را تجربه کرد. بله فیلم 'خانه پدری' کیانوش عیاری بود که این رکورد را آن خود می کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ پس از کش و قوس فراوانی که بر سر اکران شدن یا نشدن فیلم 'خانه پدری' ساخته کیانوش عیاری بود بالاخره این فیلم یک هفته پیش یعنی پنج شنبه شب گذشته و 4 روز زودتر از موعد مقرر اکران شد اما خیلی زود پرونده اکران خانه پدری بسته شد و تنها توانست با تجربه دو روز نمایش در یک سینما به کار خود پایان دهد.

هر چند در این چند ماه و به خصوص این چند روز اخیر ماجرای اکران این فیلم بیش از بیش در رسانه ها و محافل فرهنگی مطرح می شود اما اصل ماجرای آن به آخرین سال دهه 80 برمی گردد. یعنی چهار سال پیش، وقتی که نیروی انتظامی با کمک بخش خصوصی سرمایه گذاری فیلم خانه پدری را به عهده گرفتند و فیلم ساخته شد.

اما خیلی زود نیروی انتظامی که به عنوان یکی از سرمایه گذارن این فیلم بود به عنوان اولین مخالف آن عرض اندام کرد و پس از آن نیز مدیران وقت سینمایی دولت سابق زیر بار اکران این فیلم نرفتند تا داستان تلخ اکران خانه پدری ادامه دار شود.

حضور مسئولان جدید سازمان سینمایی در دولت یازدهم و فعالیت های سریع و تاثیرگذار آنها در سینما، نوید خبر خوبی برای اکران فیلمی که حالا چهارمین سال انتظار برای اکران را پشت سر می گذاشت، می داد.

این بار به نظر می رسید گره باز شده است. مسئولان سازمان سینمایی با اکران خانه پدری موافقت کردند و نیروی انتظامی نیز اعلام کرد در صورت صدور مجوز وزارت ارشاد، نمایش این فیلم مشکلی نخواهد داشت.

هر چند این اکران در گروه هنر و تجربه (آثار مخاطب خاص) انجام شد که با در اختیار داشتن تنها 7 سالن سینما بسیار محدود است اما برای کسانی که 4 سال انتظار دیدن این فیلم را داشتند همین هم غنیمتی بود.

خانه پدری که مجوز تولید خود را در دولت دهم دریافت کرد و سال گذشته در سی و دومین جشنواره فیلم فجر اکران شد ، حال در جدول نمایش قرار گرفت تا با شرایط سنی 16+ در سینما های آزادی، پردیس، کوروش، خانه هنرمندان و موزه سینما کار خود را آغاز کند، اما بلافاصله حوزه هنری دستور توقف نمایش آن را در سالن تحت پوشش خود (سینما آزادی) داد. شهرداری هم نمایش فیلم را در خانه هنرمندان متوقف کرد، اما پردیس کوروش تا آخر شب پنجشنبه به مدت دو روز فیلم خانه پدری را نمایش داد و این پایان یکی از کوتاه ترین اکران های تاریخ سینمای ایران بود.

با توجه به تحریم این فیلم در سالن های متعلق به حوزه هنری و شهرداری تهران همچنین اظهار نظر مرتضی آقاتهرانی عضو کمیسون فرهنگی مجلس که گفته بود: 'در صحبت هایی که با مسئولین ارشاد داشتیم نگرانی کمیسیون فرهنگی به آن ها منتقل شد و نتیجه، عدم اکران این فیلم خواهد بود' و احتمال ایجاد حواشی در روزهای آینده، مسئولان ترجیح دادند اکران این فیلم ادامه پیدا نکند.

در ادامه نیز فرهاد توحیدی، رئیس هیات مدیره خانه سینما، از برگزاری جلسه اضطرای این تشکل برای حل مشکلات سینمای ایران خبر داد.

او گفته بود: 'تصور ما بر این است که دخالت نهادهایی خارج از قوه مجریه برای سینمای ما ایجاد مشکل می کند تا جایی که همچنان اعتبار پروانه نمایش، آینده سینمای ایران و امنیت شغلی سینماگران، از بحث های مهم سینمای ماست که با اقداماتی که خارج از حوزه های مدیریتی سینما انجام می شود، مخاطره آمیز شده است.'

حال باید منتظر ماند و دید که چه تصمیمی در انتظار سینما ایران و خانه پدری است. آیا مدیران سینمایی از تصمیم خود کوتاه می آیند و خانه پدری نیز به جمع فیلم های توقیفی می رود یا .... 

نظر شما