شناسهٔ خبر: 26789 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محبتی: ناصرخسرو با مردم زندگی كرد اما ارادتی به توده‌ها نداشت

مهدي محبتي در نخستين نشست درس‌گفتارهاي «ناصر خسرو» در شهر كتاب كه با حضور محمدعلي اسلامي ندوشن، غلامحسين ابراهيمي ديناني و علي‌اصغر محمدخاني برگزار شد گفت: شاعري مانند ناصرخسرو گرچه با توده مردم زندگي كرده است اما نمي‌تواند توده مردم را دوست داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدي محبتي، پژوهشگر ادبيات كلاسيك گفت: مي‌خواهم به شكلي از حرف‌هاي استادم محمدعلي‌ اسلامي ندوشن كه قبلاً استاد من بودند و استاد ديناني نتيجه‌گيري كنم. مي‌خواهم بگويم كه چگونه مي‌توان از زندگي و آثار ناصرخسرو براي زندگي امروز الگو گرفت.
 
وي ادامه داد: شخصيت‌هايي كه در تاريخ بودند دو دسته‌اند. نخست شخصيت‌هايي كه در زمانه بودند و دوم شخصيت‌هايي كه بر زمانه بودند. ناصرخسرو قبادياني در واقع جزو دسته دوم بود و سعي مي‌كرد بر زمانه باشد. ناصر خسرو از متداول‌هاي عصر خودش نبود. اين‌كه در زمانه و دوره‌اي كه سبك خاصي دارد، فردي پيدا شود كه تسليم فرهنگ متداول زمان خود نشود و فرهنگ خودش را داشته باشد بسيار حائز اهميت است.
 
اين پژوهشگر و حافظ‌شناس گفت: ناصر خسرو به اصطلاح خلاف آشنا مي‌كند و خلاف آشنا كردن كار سختي است. او متفكري است كه موضع خودش را در دو باب مطرح كرده است. يكي فرهنگ جامعه و ديگري در مورد توده‌ها. او در آثار و نوشته‌هايش خط فاصله عميقي بين اين دو مي‌كشد.
 
محبتي ادامه داد: ناصرخسرو گرچه با توده‌ها و مردم عوام زندگي كرد اما به توده مردم ارادتي نداشت. در عين حال او براي مردم مي‌نوشت اما نمي‌توان اين دو را با هم يكي دانست. كل آثار ناصرخسرو پاسخي به نيازهاي زمان خودش است. اين شاعر حتي يك سطر هم ندارد كه بخواهد براي آن‌ها مشهور شود و به سودي برسد اما در عين حال نيازي از نيازهاي جامعه را حل كرد.
 
اين پژوهشگر اضافه كرد: او معتقد است كه خنده از بي‌خردي برمي‌خيزد. او زماني اين را گفت كه دستگاه غزنوي شاعران را در حد مطرب و دلقك فروكاست و به نوعي زاد‌المسافرينش پاسخي به پرسش‌هايي است كه آدم‌هاي برجسته روزگار داشتند.
 
خواب ناصرخسرو
علي‌اصغر محمدخاني نيز در نشست درس‌گفتارهاي ناصر خسرو گفت: از سال 1386 برنامه‌اي 20 ساله با عنوان درس‌گفتارها در مؤسسه شهر كتاب تدوين شد و امسال درس‌گفتار حافظ را هم به پايان برديم. امروز به شكلي اجمالي، در نخستين نشست درس‌گفتارهاي ناصرخسرو با اين شخصيت بزرگ آشنا مي‌شويم.
 
وي ادامه داد: درباره ناصر خسرو آنچه اهميت دارد خوابي است كه او مي‌بيند و در 40 سالگي مسير زندگي‌اش را تغيير مي‌دهد و راهي سفر به مكه مي‌شود. او البته سه بار به مكه سفر مي‌كند و آنچه امروز از او باقي مانده سفرنامه و قصيده‌هاي زيبايي است كه نوشته و سروده است.
 
نخستين نشست درس‌گفتارهاي ناصرخسرو عصر ديروز(10 دی) در مؤسسه فرهنگي شهر كتاب برگزار شد.

نظر شما