شناسهٔ خبر: 26808 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«زایش و مرگ تراژدی» منتشر شد

«زایش و مرگ تراژدی، تفسیری بر زایش تراژدی از درون روح موسیقی نیچه»نوشته حمیدرضا محبوبی آرانی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، کتاب «زایش و مرگ تراژدی، تفسیری بر زایش تراژدی از درون روح موسیقی نیچه» نوشته حمیدرضا محبوبی آرانی به همت نشر نی در ۲۷۶ صفحه و به قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر شد.

زایش تراژدی از درون روح موسیقی نخستین کتاب نیچه و درواقع، خاستگاه عمده‌ی اندیشه‌های وی در مواجهه با مسائل مهمی چون معنای زندگی، بدبینی، هنر و نهیلیسم دوران مدرن است. از یک‌سو، ماده‌باوری علمی و از میان رفتن حال‌وهوای دیونوسوسی انسان پساـ‌سقراطی و اهل علم مدرن را از «تسلای متافیزیکی» بی‌بهره کرده است، تسلایی که می‌توانست آرام دل او در گیرودار مواجهه با واقعیت ترسناک گذر زمان و مرگ ناگزیر آدمی باشد؛ از دیگر سو، رنگ و رو باختن اسطوره‌ها و زندگی در جهانی یکسره تهی از همه‌ آن‌چه درخشان و مسحورکننده است،

انسان مدرن را به «انسانی بدون اسطوره و هنر» بدل کرده است که هنرش تنها می‌تواند نمایش کوتاه و تندگذر «مشاهیر» باشد. نخستین کتاب نیچه که نوشته‌ی حاضر شرح و تفسیری دقیق بر آن است، حاصل نخستین تلاش وی برای یافتن چاره‌ی وضعیت چنین انسان مدرنی از رهگذر نگریستن به سرشارترین مردمان همه‌ی دوران‌ها و معجون سحرانگیز آن‌هاست ـ یونانیان عصر آرکائیک و هنر شورانگیز و تسلابخش تراژدی.

نظر شما