شناسهٔ خبر: 26815 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه بین المللی علوم اسلامی در استانبول راه‌اندازی می‌شود

اداره امور مذهبی ترکیه اعلام کرد که قصد دارد یک دانشگاه اسلامی بین المللی در استانبول، پایتخت فرهنگی این کشور ایجاد نماید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اداره امور مذهبی ترکیه اعلام کرد که قصد دارد یک دانشگاه اسلامی بین المللی در استانبول، پایتخت فرهنگی این کشور ایجاد نماید.

مهمت گومز، رئیس اداره امور مذهبی ترکیه گفت: این دانشگاه با مدارس مهمی که در کشورهای مصر، مالزی، پاکستان و عربستان به آموزش علوم اسلامی می پردازند، رقابت خواهد کرد.

گومز در مصاحبه با روزنامه حریت دیلی گفت: «من 3 سال است که در حال بررسی این موضوع هستم و شاهد بوده ام که برنامه درسی این دانشگاه ها کمکی در زمینه ارائه راه حل برای مشکلات پیش روی جهان اسلام نمی کند.»

عوامل دیگری نیز در این زمینه دخیل اند. ناآرامی های سیاسی در مصر و سوریه که زمانی قطب آموزش های اسلامی بودند ادامه دارد و دانشجویان بیشتری از تفسیر لفظی و ظاهری ای که عربستان از اسلام ارائه می دهد، روی گردان شده اند.

از سال 2006، برنامه های آموزشی بین المللی ای در ترکیه برای آموزش دانشجویان ترک ایجاد شده اند.

سلیمان درین، استاد رشته سوفی گری در دانشگاه مرمره گفت، همزمان با مهاجرت اساتید سوری به ترکیه به دلیل جنگ و تدریس در دانشگاه های ترکیه، برنامه های آموزشی عربی در کشور ما در حال افزایش است.

بر خلاف بسیاری از موسسن اسلامی پرسابقه که بر مطالعه قوانین اسلامی متمرکز هستند، برنامه های مطالعات مذهبی در ترکیه بر آموزش علوم اجتماعی با مطالعه گسترده متون کلاسیک اسلامی تمرکز دارد.

در حالی که برنامه آموزشی دانشگاه الازهر قاهره قرنهاست دست نخورده باقی مانده است، برنامه آموزشی رشته الهیات در ترکیه محصول یک سیستم آموزشی مدرن است.

رجب سنتورک، جامع شناس تمدن اسلامی در دانشگاه فاتح سلطان مهمت واکف گفت: در برنامه ما، دروسی همچون جامع شناسی دین، روانشناسی، هنر و موسیقی نیز وجود دارد.. من فکر می کنم این شیوه دانشجویان را بهتر برای برقراری ارتباط با جوامع و رساندن پیام دین آماده می کند.

نظر شما