شناسهٔ خبر: 26856 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پروفسور بونو: برای رسیدن به وحدت باید آگاهی و عقل داشته باشیم

پروفسور کریستین بونو قرآن‌پژوه در همایش «وحدت اسلامی: چالش‌ها و فرصت‌ها از دیدگاه قرآن» گفت: برای رسیدن به وحدت باید آگاهی و عقل داشته باشیم. خداوند در قیامت برای پاداش دادن و عقوبت انسان‌ها به عقل آن‌ها نگاه می‌کند و وحدت بشر و مسلمانان به میزان عقل و آگاهی آن‌ها است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پروفسور کریستین بونو قرآن‌پژوه در همایش «وحدت اسلامی: چالش‌ها و فرصت‌ها از دیدگاه قرآن» که همزمان با برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان در برج میلاد برگزار شد، گفت: وحدت مقوله‌ای است که همه ما را به سوی آن دعوت می‌کنند. آیا تاکنون شنیده‌اید که کسی بگوید متفرق شوید؟! بنابراین همه ما را به سوی وحدت دعوت می‌کنند با این وجود چرا ما به سوی وحدت نمی‌رویم؟

وی ادامه داد:‌ آیا وحدت اصل است یا فرع؟ اصلاً وحدتی وجود دارد یا این که ما باید آن را ایجاد کنیم؟ در نظر داشته باشید که توحید نیز به معنای یکی شدن است.

وی با بیان این که برای رسیدن به وحدت باید آگاهی داشته باشیم افزود: آن آگاهی هم به وسیله عقل به دست می‌آید. وحدت بشر به شباهت در اندام و دی ان ای نیست، بلکه به داشتن عقل است.

بونو با اشاره به روایت نخست اصول کافی گفت: در این روایت آمده که خداوند به انسان می‌گوید هیچ مخلوقی ارزشمندتر از تو نیست چرا که انسان عقل دارد. خداوند به میز نمی‌گوید از من اطاعت کن چون عقل ندارد اما به بشر دستور می‌دهد. بنابراین خداوند در قیامت برای پاداش دادن و عقوبت انسان‌ها به عقل آن‌ها نگاه می‌کند و وحدت بشر و مسلمانان به میزان عقل و آگاهی آن‌ها است.

وی تاکید کرد: اگر کسی عقل نداشت دین و وجدان و ... معنی ندارد. هر چه عقل بیشتر باشد وحدت بیشتر می‌شود. بزرگترین دشمن آگاهی و عقل، نفس خود انسان است. ما باید به آن توجه کنیم و قبل از این که سایرین را محکوم به عدم وحدت کنیم ببینیم چقدر نفس ما به این مقوله اهمیت می‌دهد چون خودشیفتگی و خودپرستی دشمن عقل است.

این قرآن پژوه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سه مقوله عقل، حیا و دین در روایتی از اصول کافی گفت: دین همان حب ولایت است. حیا نیز به معنای دعوت به وجدان است. ما دین را با عقل می‌فهمیم و از سوی دیگر نیز گاهی با وجدان دین را درک می‌کنیم و از پلیدی دوری می‌گزینیم. در آن روایتی که امام علی (ع) می‌فرماید که اگر دنیا را به من بدهید ارزنی از دهان مورچه‌ای نمی‌گیرم، وجدان است که مانع از ظلم است.

وی با تأکید بر این‌ که انسانیت به عقل است و عقل واقعی در دین و حیاست افزود: ما در اسلام تنها یک دعای واجب داریم و عمل به آن نه تنها در روز یک بار، بلکه ده ها بار باید اتفاق بیفتد و این واجب نه تنها برای ما بلکه برای پیامبر (ص) و اهل بیتش نیز هست و آن دعای واجب «اهدنا الصراط المستقیم » است.

در بخش پایانی این مراسم حجت‌الاسلام جواد مهدوی‌نژاد مقاله خود را با موضوع «نمادهای قرآنی، رمز وحدت در معماری معاصر کشورهای اسلامی حاشیه خلیج فارس» ارائه کرد. پس از بخش سخنرانی‌ها در این مراسم، برگزیدگان این همایش مقالات خود را ارائه کردند.

نظر شما