شناسهٔ خبر: 26877 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازتاب گسترده جشنواره فیلم های ایرانی در مطبوعات کویت

برگزاری موفقیت آمیز نخستین 'جشنواره سینمای ایران' در کویت و استقبال کم نظیر و غیر مترقبه مردم این کشور از فیلم های ایرانی، بازتاب گسترده ای در جراید کثیر الانتشار کویت داشت .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، روزنامه پرشمارگان' الوطن' روز شنبه با اختصاص یک صفحه کامل به این مطلب، ضمن انتشار عکس های رنگی از فیلم های جشنواره سینمای ایران نوشت: هنر نمایی، فروتنی و افتادگی 'پرویز پرستویی' و بسیاری از حرکت های دست و صورت وی واقعا شگفتی ساز و گویای هزاران جمله ناگفته است که نقش ارزنده ای به وی در فیلم 'بید مجنون' داده و 'مجید مجیدی' کارگردان این فیلم نیز اوج اقتدار هنر هفتم را به نمایش گذاشت .

'لیلی احمد' دبیر فرهنگی این روزنامه در این خصوص نوشت: مجیدی در این فیلم بار دیگر ثابت کرد که هنرمند یک گام جلوتر از مردم است و دست مایه اخلاقی و اجتماعی فیلم، نقش تاثیرگذاری بر نسل جوان داشته است .

از سوی دیگر روزنامه 'الرأی' نیز با درج عکس های رنگی از حضور گسترده مردم کویت در این جشنواره فرهنگی نوشت: نخستین جشنواره فیلمهای ایرانی با حضور شماری از سفرای خارجی و اعضای انجمن دوستی ایران و کویت و جمع کثیری از مردم در کویت گشایش یافت .

این روزنامه به نقل از 'عباس خامه یار' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویت نوشت: ایران با برگزاری این جشنواره می کوشد تا دیپلماسی فرهنگی پا به پای دیپلماسی رسمی حرکت کند و نقش پویا و فعال خود را نمایان سازد .

روزنامه 'الجریده' کویت نیز در صفحه فرهنگی خود نوشت: رشد چشمگیر صنعت سینما در ایران موجب شد که جشنواره بین المللی 'فیلم فجر' به یکی از 10 جشنواره معتبر جهان تبدیل شود .

الجریده اضافه کرد: حضور زنان بازیگر و کارگردان در فیلم های ایرانی نشان داد که اسلام همواره پشتیبان هنر اصیل و هدفمند بوده است .

روزنامه 'النهار' نیز با انتشار بخشی از سخنان رایزن فرهنگی ایران نوشت: راز موفقیت سینمای ایران پرهیز از خشونت و صحنه های غیر اخلاقی و پیروی از دست مایه های انسانی، اخلاقی و مذهبی و پایبندی به اصول مذهبی، فرا منطقه ای و فرا ملی است .

این روزنامه در ادامه به نقل از خامه یار نوشت: تعداد کارگردانان زن ایرانی در مقایسه با کشورهای غربی بیشتر است و بانوان ایرانی توانمندی هنری خود را در صحنه سینما به نحو احسن نشان داده اند .

'محمد جمعه' کارشناس هنری روزنامه 'السیاسه' در خصوص این جشنواره نوشت: پرهیز سینمای ایران از تقلید از سینمای هالیوود و ایجاد یک مکتب هنری مستقل و مبتنی بر میراث فرهنگی اسلامی و ایرانی، یکی از مهمترین عوامل موفقیت هنرمندان ایرانی است .

روزنامه 'القبس' با عنوان 'بید مجنون : تولدی دوباره است'، نوشت: این فیلم با نمایش صحنه های دل انگیز به همراه مفاهیم عرفانی و فلسفی، بیشتر شبیه به یک کلاس درس اخلاقی بود .

روزنامه 'الشهد' نیز گزارش مفصلی همراه با تصاویر رنگی از مراسم افتتاحیه جشنواره سینمای ایران در کویت منتشر کرد .

در آستانه میلاد مسعود رسول اکرم (ص) و گرامیداشت هفته وحدت و همزمان با ایام تولد حضرت عیسی مسیح، جشنواره فیلم های سینمایی ایران به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از روز یکشنبه هفتم دی ماه 93 در یکی از سینماهای بزرگ کویت گشایش یافت .

در این جشنواره که با همکاری حوزه هنری سازمان و تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، چندین فیلم بلند ایرانی برنده جوایز برتر جشنواره های بین المللی، به نمایش گذاشته شد.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره، فیلم بید مجنون اثر مجید مجیدی کارگردان سرشناس ایرانی پخش شد و مورد استقبال گسترده تماشاگران و سینماگران کویتی قرار گرفت .

در این جشنواره فیلم های 'راه آبی ابریشم' به کارگردانی 'محمد بزرگ نیا'، برنده جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره لهستان ، 'حوض نقاشی' فیلم برگزیده جشنواره بین المللی فیلم فجر و برنده سیمرغ بلورین این جشنوراه، 'گهواره ای برای مادر' برنده جایزه بهترین فیلم بلند آسیا در جشنواره سینمایی مسکو به نمایش گذاشته شد .

نظر شما