شناسهٔ خبر: 26920 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قطب علمی فلسفه مضاف تأسیس می‌شود

آیت الله رشاد با تأكید بر توان علمی پژوهشگاه و ادبیات تولید شده در حوزه فلسفه مضاف، از انجام اقدامات و مكاتبات اولیه برای تأسیس قطب علمی فلسفه مضاف خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، آیت‌الله علی‌اكبر رشاد ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ـ در پنجاه و سومین جلسه شورای قطب علمی فلسفه دین خبر تأسیس قطب علمی فلسفه مضاف را اعلام كرد.

بنابر این گزارش پنجاه و سومین جلسه شورای قطب علمی فلسفه دین ـ كه اخیراً از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان تنها قطب علمی برتر كشور شناخته شده است ـ شنبه، سیزدهم دی ماه ۹۳ در محل سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد.

در این جلسه كه با حضور آیت‌الله علی‌اكبر رشاد، آیت‌الله احمد بهشتی، دكتر محمد محمدرضایی، دكتر حسین كلباسی، دكتر قاسم پورحسن، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاكرین، حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان علی‌تبار، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملكی، دكتر یوسف دانشور، حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمد مطهری فریمانی، حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمد جعفری، حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر قاسم ترخان، حجت‌الاسلام ابوالفضل ساجدی و حمید امیرچقماقی برگزار شد؛ آیت‌آلله رشاد ضمن تبریك به اعضای شورای علمی قطب علمی فلسفه دین به مناسبت برگزیده شدن این قطب به عنوان تنها قطب علمی برتر كشور از میان ۱۳۰ قطب علمی فعال، افزود؛ پژوهشگاه در حوزه‌هایی از فلسفه‌های مضاف ورود پیدا كرده است كه حتی در دنیا بی‌پیشینه است. فلسفه اصول از جمله مباحثی است كه حوزه معرفتی ابتكاری پژوهشگاه به شمار می‌آید و هیچ پیشینه‌ای درباره آن وجود نداشته و قریب به چهارده سال است كه به صورت مستمر درباره این موضوع كار شده و آثار تهیه شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توانمندی پژوهشگاه در ورود به مباحث حوزه‌های فلسفه مضاف اشاره كرد: برخی از موضوعاتی كه پژوهشگاه به آنها ورود پیدا كرده در كشورهای دیگر مطرح بوده اما پژوهشگاه در فضای بومی و اسلامی به طرح آنها پرداخته است. فلسفه دین از جمله این مباحث است.

وی با تأكید بر توان علمی پژوهشگاه و ادبیات تولید شده در حوزه فلسفه مضاف، از انجام اقدامات و مكاتبات اولیه برای تأسیس قطب علمی فلسفه مضاف خبر داد و افزود: برای تأسیس قطب علمی فلسفه مضاف با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مكاتبه انجام شده و در مذاكراتی كه با برخی مسئولین صورت پذیرفته، زمینه بسیار مساعدی برای تأسیس این قطب علمی وجود دارد.

 در پنجاه و سومین نشست شورای علمی قطب فلسفه دین «اولویت‌های پژوهشی نقش دانش فلسفه دین در علوم انسانی» كه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر قاسم ترخان ارائه شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

نظر شما