شناسهٔ خبر: 26924 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معماری امروز بلای جان شهرها

کارشناس معماری و استاد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران معماری امروز را بلای جان شهرها دانست و گفت: شهرها با تراکم در حال خفه شدن است وعاقبت شهری داریم با معماری کمدی، مثل تهران این روزها.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد مهدی محمودی با اشاره به روش تدریس اشتباه معماری در دانشگاه ها، مرگ معماری وشهرسازی ایران را همزمان با آکادمیک کردن این رشته در کشور دانست .

وی افزود: فاصله گرفتن معماران از جامعه و باور یک آسیب جدی در معماری امروز بشمار می آید به طوری که معماران از سال 1317 تا به امروز به دو دسته تقسیم شده اند، معمارانی که به معماری گذشته باور دارند و افراطی اند و از سوی دیگر معمارانی که با سفر به غرب، معماری آنجا را بدون توجه به فرهنگ وجغرافیا در شهر های این مرز وبوم پیاده می کنند.

عضو هیئت تحریریه مجله معماری و شهرسازی اظهار داشت :یکی از رسالت های معماری بالا بردن سطح جامعه است، معماری در عین حال که علمی است باید سطح جامعه را آگاه کند.

محمودی قبول ضعف معماران از سوی خودشان و بررسی معماری گذشته و امروز را در مسیر آینده معماری بسیار موثر دانست و صگفت: برای آینده باید گذشته و امروز را بررسی کرد، باید قبول کرد که ما معماران وشهرسازان در به وجود آوردن اوضاع معماری امروز مقصر هستیم خودمان بناهایی می سازیم که عمرشان کوتاه تر از خودمان است.

این استاد دانشگاه گزینش اساتید را در دانشگاه ها بسیار نامطلوب دانست و افزود: شایسته سالاری در انتخاب اساتید معماری در دانشگاه ها بسیار کمرنگ شده است چرا که انتخاب اساتید در دانشگاه های دولتی صرفاً به دلیل عقاید سیاسی کار اشتباهی است که باید مورد توجه قرار گیرد البته در دانشگاه آزاد، آزادی انتخاب اساتید بیشتر است که در مقابل به همان میزان هرج و مرج در این دانشگاه فراوان است.

وی مشکل تراکم را عامل خفگی شهرها دانست و گفت: کشور ما با تراکم در حال خفه شدن است، به طوری که فرد پولدار می تواند آسمانخراش بسازد و اینگونه بنای شهروند دیگر در سایه ومحروم از نور آفتاب قرار می گیرد و از سوی دیگر شمایل شهر بزرگ و کوچک می شود و عاقبت شهری داریم با معماری کمدی، مثل تهران این روزها. 

وی اصل تکنیک را با توجه به معماری تاریخی ایرانی مهمترین اصل دانست که معمار بیسواد آن زمان را به بزرگترین معمار تبدیل کرد،به طوری که آثارش مورد استقبال معمارهای امروزی است، بنابراین باید بدانیم که مهمترین اصل در معماری تکنیک درست است که معماران باید بیش از هر چیز به آن بها دهند. 

نظر شما