شناسهٔ خبر: 26935 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشارات اختر تبریز تصاویر دیده نشده از این شهر را چاپ کرد

«بناها و عمارت‌های تاریخی تبریز» عنوان کتابی است که به کوشش ابراهیم پور حسین خونیق تدوین‌شده و شامل تصاویری از عمارت‌های تخریب شده تبریز در دوره قاجار است. این تصاویر در قالب کتابی 216 صفحه‌ای از سوی انتشارات «اختر» تبریز تا پایان سال منتشر خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «بناها و عمارت‌های تاریخی تبریز»شامل عکس‌های قدیمی تبریز و ساختمان‌ها و بناهای تخریب شده دوره قاجار است. این کتاب تأکید بسیاری بر نماد ایرانی – اسلامی آن دوران دارد و در کنار هر تصویر، توضیحات مختصری درباره سال ساخت آن بنا و کاربرد آن‌ها در آن دوران ارائه می‌دهد.
 
این کتاب  توسط ابراهیم پور حسین خونیق از سوی انتشارات اختر تبریز منتشر خواهد شد. نکته جالب توجه آن است که بسیاری از بناهای ذکر شده در کتاب دیگر وجود ندارند. برخی از این تصاویر که به صورت اختصاصی از سوی ناشر در اختیار ایبنا قرار گرفته به همراه شرح آن در ادامه قابل مطالعه است.

در توضیح تصویری که از «تالار خورشید» در این کتاب دیده می‌شود می‌خوانیم:

                                  

 اين تالار توسط آرشيتك‌هاي روسي در تبريز سال ۱۳۰۶ شمسي بنا و در سال‌هاي بعد به علت توسعه اطراف ارك تخريب شد.
 
«كوچه‌اي مسقف از يادگارهاي دوره‌ي قاجار» عنوان تصویر دیگری است که در این کتاب دیده می‌شود. مؤلف در توضیح آن می‌گوید:

                                   

اين كوچه در خيابان چای کنار و در قسمتي از داخل كوچه ملاباشي قرار دارد و هم‌اكنون تمام خانه‌هاي آن تحت تملك شخصي به نام آقاي بشيري مي‌باشد.
 
در تصویر دیگری که در این کتاب دیده می‌شود «هتل كيهان تبريز در دوره‌ي پهلوي» را می‌تواند دید که در توضیح آن آمده است:
 
                                  
 
اين هتل زيبا با گچ‌بري‌هاي ظريف و ديدني در جوار ارك تبريز و کنار كاراژ ايران‌پيما قرار داشت و هنگام تخريب محوطه ارك از بين رفت.
 
کتاب «بناها و عمارت های تاریخی تبریز» در قطع وزیری و در ۲۱۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰۰۰ تومان تا پایان سال توسط انتشارات اختر منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

درباره انتشارات: 

انتشارات «اختر» از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را در زمینه چاپ و انتشار کتاب‌های تاریخ، ادبیات، دانشگاهی و هنر آغاز کرد. «اختر» تاکنون ۷۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده که جزو باسابقه‌ترین انتشارات این شهر محسوب می‌شود و از ابتدای سال تا کنون نیز حدود ۶۷ عنوان کتاب را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما