شناسهٔ خبر: 26937 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخ شفاهی خوشنویسی ایران کیست؟

کتاب «رباعیات خیام» با خوشنویسی استاد عباس اخوین، با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان هنر خوشنویسی در محل خانه هنرمندان رونمایی شد. عباس اخوین در آیین رونمایی این کتاب گفت: کتابت رباعیات خیام در سال 1383 یعنی 10 سال پیش به پایان رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در آیین رونمایی از کتاب «رباعیات خیام» اخوین گفت: برای کتابت رباعیات خیام مصدر چلیپایی  را طراحی  و از آن برای کتابت ۱۱۵ چلیپا استفاده کردم.

این عضو انجمن خوشنویسان ایران، در توضیح انتخاب خط چلیپا برای کتابت رباعیات خیام اظهار کرد: چلیپا، یکی از انواع خط‌هایی است که در بین ایرانیان از تاریخی طولانی برخوردار است و به نوعی سنت قدیمی ایرانیان به‌شمار می‌آید.

اخوین در ادامه آیین رونمایی از کتاب «رباعیات خیام» به مقدمه دکتر مظاهر مصفا بر این کتاب اشاره کرد و افزود: نام‌های خداوند در رئوس رباعیات نگاشته شده است، همچنین سعی کرده‌ام این نام‌ها متناسب با موضوع رباعی انتخاب شود.

علی مرزی: اخوین، تاریخ شفاهی خوشنویسی ایران است

علی مرزی، دیگر سخنران این آیین بود. وی عباس اخوین را تاریخ شفاهی خوشنویسی معاصر ایران معرفی کرد و گفت: متجاوز از سی سال در کنار استاد اخوین شاگردی کرده‌ام . وی علاوه بر انجام کار هنری بار تعلیم شاگردان خود را نیز بر عهده داشته‌اند.

این خوشنویس در ادامه به تاسیس آتلیه مستقل عباس اخوین در سال ۱۳۳۹ اشاره کرد و افزود: استاد اخوین در هنگام تاسیس این آتلیه جوانی بیست و چند ساله بودند، در دوره‌ای که این آتلیه مستقل را تاسیس کرد  استادانی مانند  مرحوم حسن زرین‌خط و مرحوم حسین میرخانی در حال فعالیت هنری در رشته خوشنویسی در ایران بودند و کتابت آثار مهمی را برعهده داشتند.

این خوشنویس با اشاره به پاره‌ای از کتاب‌های استاد اخوین گفت:‌ وی از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۷ بیش از ۸۰۰ صفحه کتابت کردند که از میان آنها می‌توان به کتابت «گنجینه معرفت» و «التفاسیر» اشاره کرد.

مرزی در ادامه بیان اقدامات و کارنامه هنری عباس اخوین به سرمشق‌های خوشنویسی وی پرداخت و اظهار کرد: استاد اخوین در سال‌های ۱۳۶۱ و ۱۳۶ ۲دو جلد از سرمشق‌های خود را برای هنرجویان منتشر کرد.

علی دهباشی:مقدمه دکتر مصفا، ارزش ادبی کتاب است

علی دهباشی، پژوهشگر و سردبیر مجله بخارا، دیگر سخنران آیین رونمایی از کتاب «رباعیات خیام» با اشاره به مقدمه دکتر مظاهر مصفا بر این کتاب گفت: مقدمه فصیح دکتر مظاهر مصفا در کنار خوشنویسی استاد اخوین از ارزش‌های این کتاب به‌شمار می‌آید که روح ادبی و هنری به آن بخشیده است.

وی چاپ این کتاب نفیس را مطلوب دانست و گفت: چاپ این کتاب  توانایی ناشر  را در چاپ آثار نفیس نشان می‌دهد.


دهباشی درباره احوالات خیام نیشابوری گفت:  قرائن گواهند که خیام در شهر نیشابور صاحب مقام بزرگ و نفوذی عظیم بوده است. از سنایی شاعر نامه‌ای در دست است که به خیام نوشته و از وی استمداد کرده و از وی خواسته است تا صرافی را که در نیشابور به وی تهمت دزید زده بود از کلام خود منصرف کند.

سردبیر مجله بخارا افزود: درباره خلقیات خیام نوشته‌اند که وی بدخلق و تندمزاج بوده است و به این دلیل تردد اهل علم نزد وی کمتر بوده است.

دهباشی ادامه داد: خیام را در نیشابور به خاک سپردند، در محلی که خود پیش‌بینی کرده بود که هر بهار بر من گل‌افشانی می‌کند. امام محمد بغدادی، داماد خیام درباره مرگ او نوشته است: مطالعه الهی از «الشفا» می کرد، در میان اوراق مورد مطالعه خلال دندان طلایی گذاشت و گفت، جماعت را بخوان تا وصیت کنم.



محمد‌علی صحرا‌نورد: چاپ این کتاب؛ حاصل کار تیمی

رامین مرآتی، مُذهِب کتاب «رباعیات خیام» در بخش دیگری از آیین رونمایی این کتاب گفت: در ادوار گذشته کتاب‌آرایی در دو مرحله انجام می‌شد. در مرحله نخست صفحه‌آرایی از سوی مُذهِبان انجام می‌گرفت و در بخش دوم نیز نگارگران تصویر‌سازی کتبا را به انجام می‌رساندند و به این شیوه آثار نفیس منتشر می‌شد.

مرآتی با بیان‌ این‌که، ناشران، حامیان مهم و تاثیر‌گذاری در چاپ این آثار نفیس به‌شمار می‌آیند اظهار کرد: برای تذهیب این کتاب گروهی ۱۰ نفره را تشکیل دادیم و تمام سعی‌مان ارائه کاری متفاوت بوده است.

در ادامه آیین رونمایی از کتاب «رباعایت خیام» محمد‌علی صحرانورد مدیر انتشارات نیکا، درباره روند تولید و چاپ این کتاب گفت:‌ کار چاپ آثار نفیس را در سال ۱۳۸۱ با دیوان حافظ به خط مهدی فلاح آغاز کردیم و چاپ رباعیات خیام نیز در سال ۱۳۸۲ به ما پیشنهاد شد که در این کار با استاد مظاهر مصفا مشورت کرده  و از وی در نوشتن مقدمه و انتخاب رباعیات مشاوره به عمل آمد، اما متاسفانه در مسیر انتشار مشکلاتی پیش آمد که انتشار آن به تاخیر افتاد و بعد از ۱۰ سال به مرحله انتشار رسید.

در آیین رونمایی از کتاب «رباعیات خیام» نگین فرهودی، شمس انصاری به قرائت بخشی از مقدمه کتاب و شعر‌خوانی پرداختند.

آیین رونمایی از کتاب «رباعیات خیام» عصر امروز با حضور هنرمندان در سالن استاد شهنار خانه هنرمندان برپا شد.

نظر شما