شناسهٔ خبر: 26944 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پورازغدی: سینما بهترین ابزار امر به معروف است

حسن رحیم پور ازغدی با اشاره به مضمون فیلم و سریال های دینی عنوان کرد بیشتر این سریال ها به شوهای مقدسی تبدیل شده اند که تنها داستانشان در یک مسجد و یا حسینیه اتفاق می افتد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ حسن رحیم پور ازغدی در جلسه سخنرانی خود با موضوع سینمای دینی که شامگاه یکشنبه 14 فروردین در حاشیه جشنواره فیلم عمار در سینما فلسطین برگزار شد، گفت: امروزه سینمای پست مدرن سراغ معنوی ترین مسایل جهان مثل طی الارض و بهشت و جهنم رفته است اما مهم این است که بدانیم از چه منظری به این مسایل نگاه شده است.

وی ادامه داد: طرح این مسایل در سینمای جهان یک تیغ دو لبه است، نکته مثبت آن اینجاست که زمانی شما از بهشت و جهنم سخن می گفتید و مخاطب شما را مسخره می کرد اما حالا تمام جهان از این مفاهیم سخن می گوید و خطر طرح این مسایل آنجاست که در سینمای پست مدرن مرز بین تخیل و واقعیت برداشته شده است.

سینمای دینی باید ماده را هم معنوی می کند

ازغدی با اشاره به اینکه در مکتب سکولاریزم معنا هم مادی می شود، بیان کرد: وقتی گفته می شود سینمای تجریدی و تنزیهی اسلامی باید دقت کرد که که این معنا را آنقدر تجریدی نکنیم که به سکولاریزم نزدیک شود. سینمای دینی نباید بگوید با ماده کاری ندارم بلکه باید ماده را هم معنوی کند.

این پژوهشگر با اشاره به تفاوت های سینمای مدرن و پست مدرن اضافه کرد: در سینمای مدرن ماده پذیرفته می شود و با معنا کاری ندارند و در سینمای پست مدرن هم معنا پدیرفته می شود و هم ماده اما این سینما معنا را هم مادی می کند. درواقع سینمای معنوی و شبه معنوی در زمان پست مدرن به دلیل سود آن است و چون مشتری دارد به آن پرداخته می شود.

در سینمای معنوی مرز بین خرافه و معنویت برداشته شده است

ازغدی با بیان اینکه امروزه یکی از پرمشتری ترین مشاغل کف بینی، فال بینی و احضار ارواح است، یادآور شد: این شغل ها امروز در کشور ما هم باب شده است و حالا یکی از اتفاقاتی که در سینمای معنوی جهان رخ می دهد این است که مرز بین خرافه و معنویت برداشته می شود اما ما در سینمای دینی در عین اینکه سراغ همه نیازهای جسمی و مادی بشر می رویم یعنی از روابط خانوادگی گرفته تا روابط اجتماعی و عدالت انسانی، تفسیری الهی هم از آنها داریم.

این پژوهشگر حوزه مسایل دینی با اشاره به ویژگی های سینمای دینی در غرب عنوان کرد: سینمای مسیحی وقتی سراغ انبیا می رود و درباره حضرت نوح، عیسی و موسی فیلم می سازد در فیلم هایش تفاوت نبی و غیر نبی را نشان نمی دهد. به طور مثال ضربه ای که اعجاز انبیا باید به ذهن بزند در این فیلم ها وجود ندارد. در این سینما فرق بین معجزه و شعبده مشخص نمی شود و البته انتظاری نمی رود که مشخص باشد و اصلا در این دستگاه وقتی فیلم مسیحی ساخته می شود تنها تشریفات آن باقی می ماند.

در فیلم های دینی ما کل تشیع در زیارت و عزاداری خلاصه شده است

وی با اشاره به بسیاری از فیلم ها و سریال هایی که در ایام عزاداری ها از تلویزیون به پخش می رسد، بیان کرد: در بسیاری از این فیلم های دینی ما، کل تشیع در زیارت و عزاداری خلاصه شده است. درحالیکه عزاداری تنها جزیی از تشیع است. تشیع فرهنگ فراگیری است که در همه عرصه ها باید خود را نشان دهد. هنر اسلامی شیعی، مدیریت اسلامی شیعی، نماز و تعبد اسلامی شیعی باید خود را در سینمای دینی ما نشان دهد اما این مفاهیم مغفول مانده و به آنها کم لطفی شده است.

ازغدی در ادامه بیان کرد: فیلم هایی که در ایام عزاداری ها نشان می دهند بیشتر شبیه خوانی است و تولیدکنندگان فکر می کنند که سینمای دینی بیشتر باید در حسنیه ها و مساجد اتفاق بیفتد.

سینمای دینی و مکتبی باید جامعه را از ادبیات صوری عبور دهد

این محقق معارف دینی با اشاره به جملاتی که درباره اهل بیت و روایت های آنها در فضای مجازی مطرح می شود، یادآور شد: چرا این روایت ها و پیامک های زیبا کسی را تغییر نمی دهد چون تنها به ادبیات صوری جامعه تبدیل شده است و سینمای دینی و مکتبی باید جامعه را از ادبیات صوری عبور دهد و تکان دهد. به طور مثال فرد فیلمی را درباره صله رحم و یا صداقت می بیند و بعد اینها برایش به ارزش تبدیل می شود یا مفاهیمی مثل عفو، صدق و کذب و رباخواری و ربا نخوردن برایش معنا پیدا می کند.

ازغدی با اشاره به داستان های سریال های تلویزیونی بیان کرد: من چند دقیقه ار این سریال ها را که می بینم تلویزیون را خاموش می کنم این فیلم و سریال های دینی به شوهای تلویزیونی تبدیل شده اند که البته شوهای مقدسی هستند.

وی اضافه کرد: دوربین در سینمای دینی باید همان جایی برود که همه می گویند مادی است اما تفسیر و توجیه درست خود را داشته باشد. قرآن کریم به طور مثال در سوره یوسف وارد غریزی ترین داستان می شود اما شما در آن به تقوای جنسی می رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سینمای دینی یک سینمای معنوی و در عین حال انقلابی است، گفت: اگر از منظر اسلامی نگاه کنید سینما از بهترین ابزارها برای امر به معروف و نهی از منکر است.

سه عنصر اصلی که سینمای انقلاب اسلامی را جهانی می سازد

وی در این جلسه با اشاره به سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در رفتارشان با کودکان و اهمیت قایل شدن برای آنها یادآور شد: آیات و روایات بسیاری وجود دارد که سینمای کودک می تواند از آنها بهره بگیرد و به این ترتیب پازلی درست می شود که در این سینما جای هیچ قطعه ای خالی نیست. 

ازغدی با اشاره به سه عنصر یک فیلمساز در سینمای دینی عنوان کرد: آگاهی از موازین و ارزش های اسلامی، دانش سینما و اخلاص که البته این سومی را در جایی آموزش نمی دهند از المان هایی است که باید سینماگر حوزه دینی داشته باشد. چنین کسانی بوده اند که با دست خالی وارد این عرصه شده اند و انقلاب کرده اند و همچون شهید آوینی جریان جدیدی را بوجود آوردند. در واقع با استفاده از این سه عنصر سینمای انقلاب اسلامی جهانی می شود و رتبه خواهد آورد.

نظر شما