شناسهٔ خبر: 26967 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقیب‌زاده خاستگاه اجتماعی گروه‌های سیاسی در ایران را می‌نویسد

احمد نقیب‌زاده،‌ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران از تالیف کتابی با عنوان «جامعه‌شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» خبر داد که در آن خاستگاه اجتماعی گروه‌های سیاسی داخل ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نقیب‌زاده از تالیف کتاب خاطراتی از اوضاع اجتماعی ایران که خود شاهد آن بوده است خبر داد و اظهار کرد: این کتاب هنوز در مرحله مقدماتی نگارش قرار دارد و بازه زمانی انقلاب سفید (۱۳۴۰ ) تا کنون را شامل می‌شود.

نقیب‌زاده خاستگاه اجتماعی گروه‌های سیاسی در ایران را می‌نویسد

وی درباره این کتاب توضیح داد: در این نوشتار به چهار نسل پرداخته می‌شود، باقی‌مانده نسل اشرافیت زمین‌دار که در انقلاب سفید مضمحل می‌شوند و بعد از آن یک قشر حاشیه‌نشین شهری شروع می‌شود که لشکریان انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهد و بعد در دوره جمهوری اسلامی ایران قشر جدید متوسط شهری به وجود می‌آید که ویژگی‌های سیاسی خاص خود را دارد.

این پژوهشگر حوزه علوم سیاسی در ادامه به کتاب دیگری اشاره کرد که در دست تالیف دارد و در این باره گفت: «جامعه‌شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» کتاب دیگری است که موضوع آن را گروه‌هایی تشکیل می‌دهند که در سیاست خارجی ایران مداخله یا گرایش‌های ویژه دارند. در واقع در این کتاب، خاستگاه اجتماعی گروه‌هایی که مخالف و یا موافق گشایش غرب هستند (که دو طیف عقیدتی و اقتصادی را تشکیل می‌دهند) مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: این کتاب که چند سال پیش به سفارش دفتر مطالعات وزارت امور خارجه به نگارش درآمد و بنا به ملاحظاتی منتشر نشد، قرار است مطالبی مربوط به دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به آن اضافه شود.

احمد نقیب‌زاده (متولد ۱۳۳۲) پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران است. وی دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی سیاسی از نان‌تر فرانسه است.

«درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی»، «تاریخ دیپلماسی و روابط بین‌الملل از پیمان وستفالی تا امروز»، «سیاست و حکومت در اروپا (انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا)»، «تحولات روابط بین‌الملل از کنگره وین تا امروز»، «احزاب سیاسی و گروه‌های ذی نفوذ»، «نقش روحانیت شیعه در انقلاب اسلامی ایران»، «جامعه‌شناسی بیطرفی و روانشناسی انزواگرایی در تاریخ دیپلماسی ایران» و «تاثیر فرهنگ ملی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» عناوین برخی از کتاب‌های تالیفی نقیب‌زاده هستند.

وی همچنین ترجمه‌ کتاب‌های «توسعه سیاسی» (تالیف برتران بدیع)، «جامعه‌شناسی احزاب سیاسی (مطالعه‌ای در مورد گرایش‌های الیگارشی در دموکراسی‌ها)» (نوشته روبرت میشلس)، «دانشمند و سیاستمدار» (تالیف ماکس وبر)، «طرح تقویت ظرفیت‌های آموزش و پژوهش حقوق بشر» (نوشته ژاک مورژئون) و غیره را در کارنامه علمی خود دارد.

نظر شما