شناسهٔ خبر: 26975 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چهارمین حضور «عجایب‌المخلوقات» با تصحیح منوچهر ستوده در کتابفروشی‌ها

مجموعه 6 جلدی «کتابشناسی ماه» (از فروردین تا شهریور 1393) از چهارمین چاپ کتاب «عجایب‌المخلوقات» خبر می‌دهد. این کتاب توسط منوچهر ستوده تصحیح شده و مقدمه‌ای برای آن نوشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اطلاعات استخراج‌شده مجموعه ۶ جلدی «کتابشناسی ماه» که زیر نظر سیدفرید قاسمی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است، نشان می‌دهد در ۶ ماه نخست سال کتاب «عجایب‌المخلوقات» نوشته محمدبن محمود طوسی به اهتمام منوچهر ستوده، چهارمین چاپ خود را پشت سر گذراند.

کتاب «عجایب‌المخلوقات و غرایب‌الموجودات» که در زمره کتاب‌های دایره‌المعارف‌های عمومی جای دارد، با نام‌های دیگر «عجایب‌نامه» و «جام گیتی‌نمای» هم شناخته می‌شود.

این اثر، کتابی است به زبان فارسی نوشته «محمد بن محمود بن احمد طوسی» در ده رکن که به تصحیح و مقدمه منوچهر ستوده انجام شده است.
 
رکن‌های ده‌گانه این کتاب عبارتند:
۱. عجایب اجرام سماوی، فرشتگان، قطبین، سیارات و کرات، آفتاب، ماه، خواص کواکب، بروج دوازده گانه
۲. عجایب پدیده‌هایی که میان آسمان و زمین به وقوع می‌پیوندند و عجایب آتش 
۳. عجایب زمین: دریاها، رودها، چشمه‌ها، چاه‌ها، زمین و اقالیم آن، کوه‌ها، سنگ‌ها و جواهرات و صخره‌ها
۴. عجایب کشورها و اقلیم‌ها، مساجد و کلیساها
 ۵. عجایب درختان، میوه‌ها و علف‌ها، 
۶. عجایب صورت‌ها، اشکال منقوره و منقوشه، طلسم‌ها، مجسمه‌ها، قبور پیامبران و پادشاهان، گنجینه شاهان
 ۷. عجایب شرف انسان و آفرینش وی: عقل، روح، ارواح حیاتی، طبقات مردم، اقوام، عقاید، قبیله‌ها و اقشار نجبا، نبوت، کیمیا، طب (خواص و طرز کار بدن، تغذیه و علم موالید، جبر و اختیار، علم نفس، تعبیر رؤیا، بعثت و قیامت
 ۸. عجایب (موجودات ماوراءالطبیعی)، اجنّه، اشباح، عفریت‌ها، غول‌ها، نسناس و...، 
۹. عجایب پرندگان (مرغان) 
۱۰. عجایب جانوران: انواع آنها، جانوران وحشی، دریایی، مارها و زهرها
 
 منوچهر ستوده (متولد ۱۲۹۲) ایرانشناس، جغرافی‌دان و پژوهشگر ایرانی است و فهرست کتاب‌هایش به ۵۲ جلد می‌رسد.

«فرهنگ گیلکی»، «فرهنگ کرمانی»، «فرهنگ بهدینان»، «حدود العالم من المشرق الی المغرب»، «مهمان نامه بخارا»، «جغرافیای اصفهان»، «فرهنگ سمنانی، سرخه‌ای، لاسگردی، سنگسری، شهمیرزادی»، «قلاع اسماعیلیه در رشته‌کوه‌های البرز»، «تاریخ گیلان و دیلمستان»، «فرهنگ نائینی»، «تاریخ بدخشان»، «تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس»، «سفرنامه گیلان ناصرالدین شاه قاجار» و «جغرافیای تاریخی شمیران» عناوین برخی کتاب‌هایی هستند که از سوی منوچهر ستوده تالیف‌ و تصحیح‌ شده است.

نظر شما