شناسهٔ خبر: 27004 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحلیلی استراتژیک از دیپلماسی عمومی ایالات متحده آمریکا در یک کتاب

«دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک آمریکا پس از 11 سپتامبر» عنوان کتابی نوشته «روندا ذهارنا» با ترجمه مهدی ذوالفقاری است. نویسنده در این کتاب سعی کرده تا تحلیلی استراتژیک از دیپلماسی عمومی ایالات متحده آمریکا ارائه دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ این کتاب در سه بخش با عناوین «دیپلماسی عمومی در زمان بحران»، «ظرفیت‌های نوین» و «گسترش چشم‌انداز استراتژیک دیپلماسی عمومی ایالات متحده آمریکا» تنظیم شده است.

یکی از اهداف اصلی این کتاب به دست‌دادن تحلیلی استراتژیک از دیپلماسی عمومی ایالات متحده است؛ چراکه به زعم نویسنده بدون دستیابی به درکی فراگیر از استراتژی جامع، دیپلماسی عمومی ایالات متحده همچنان در وضعیت آزمون و خطای فعلی خود باقی خواهد ماند. ترکیب فناوری‌های جدید، تغییر راهبردهای ارسال،تبلیغ پیام و هماهنگی تلاش‌هایی که انجام می‌شوند، کمکی به تقویت دیپلماسی عمومی ایالات متحده نمی‌کنند مگر این‌که استراتژی جامعی که طراحی می‌شود واقع‌گرایانه باشد و امتحان خود را به خوبی پس بدهد. زیرا در درازمدت، بیشتر احتمال عدم نتیجه بخشی تاکتیک‌ها و استراتژی‌های فرعی زیرمجموعه دیپلماسی آمریکا می‌رود.

در پشت جلد این کتاب در معرفی این اثر می‌خوانیم: «آنچه نویسنده در این اثر به دنبال طرح آن است بیان اهمیت دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی آمریکا است. این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول که میراث عبرت‌های گرفته‌ شده است، بازبینی‌ای از دیپلماسی عمومی ایالات متحده در بازه زمانی یازده سپتامبر می‌باشد. در بخش دوم کتاب این موضوع بررسی شده است که چگونه تغیرات رخ داده در عرصه‌های ارتباطی و سیاسی بین‌المللی مستقیما دیپلماسی عمومی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و بخش سوم مختص به تئوری دیپلماسی عمومی است که ترکیبی است از سه سطح استراتژیک ابراستراتژی، استراتژی و تاکتیک‌ها.»

نویسنده در مقدمه این کتاب نوشته است: «دو ویژگی در این کتاب گنجانده شده است که هنگام در نظر گرفتنشان به طور خاص دانشجویان و محققان را در نظر داشتم. یکی از این ویژگی‌ها، انجام تحلیلی تاریخی از دو دوره مهم در دیپلماسی عمومی است که بعد از ۱۱ سپتامبر در فواصل سال‌های ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۴ و نیز ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به وقوع پیوستند. چهار سال اول که ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۴ را شامل می‌شود، از این لحاظ اهمیت خاصی دارد که بعدها بسیاری از مدارک مربوط به تحولات این فاصله زمانی از اینترنت جمع‌آوری شد. نکته دوم این است که در این کتاب تلاش می‌شود تا زمینه‌های لازم را برای ارائه نظریه‌ای در باب دیپلماسی عمومی آماده کنیم. با وجود این‌که اخیرا شاهد تولید حجم عظیمی از ادبیات مرتبط به حوزه دیپلماسی عمومی بوده‌ایم، اما باز هم قسمت اعظم این ادبیات و تحقیقات انجام‌شده توصیفی، تعریفی و حتی تکراری بوده است.»

مهدی ذوالفقاری، مترجم کتاب نیز می‌نویسد: «آنچه که نویسنده به دنبال طرح آن است، بیان اهمیت مبحث دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی آمریکاست و اما نکات قابل توجه این است که نویسنده با ادله و آمارهای قابل توجه به شکست دیپلماسی عمومی ایالات متحده در قبال جهان اسلام به خوبی اشاره می‌کند و همین امر زمینه‌ساز اقبال عمومی از این اثر در مجامع دانشگاهی جهان اسلام شده است. همچنین اقبال به دیدگاه‌های نویسنده کتاب در محافل غربی نیز به دلیل نگاه انتقادی به دیپلماسی عمومی آمریکا در جامعه دانشگاهی غرب نیز درخور توجه است. از این منظر مطالعه این اثر به اساتید و دانشجویان رشته‌های روابط بین‌الملل و ارتباطات توصیه می‌شود.»
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «به دلیل وجود تفاوت در الگوهای فرهنگی مختلف، بالقوه احتمال وقوع سوءتفاهم و سوء برداشت در دیپلماسی عمومی ایالات متحده وجود دارد. هرچقدر مسئولان و مقامات رسمی ایالات متحده شناخت بیشتری را نسبت به فرضیات فرهنگی بنیادین دیپلماسی عمومی ایالات متحده به دست بیاورند، به همان نسبت هم در مورد آن دسته از فرضیات و نکات مشترک بین فرهنگ آمریکایی و غیر آمریکایی آگاه‌تر خواهند شد. زیرا همین‌دست تفاوت‌هاست که سبب می‌شود تا اقدامات دیپلماسی عمومی به نتیجه دلخواه نرسند یا حتی بر ضد خود نتیجه بدهند.» (صفحه ۲۳۹)

 نویسنده این کتاب «روندا ذهارنا» است. ذهارنا استاد ارتباطات عمومی در مدرسه ارتباطات دانشگاه آمریکایی واشنگتن دی.سی است. وی متخصص ارتباطات میان‌فرهنگی و ارتباطات استراتژیک بین‌المللی است و حوزه تخصصیش فرهنگ و ارتباطات در مناطق عربی و اسلامی است. علاوه بر تدریس ارتباط استراتژیک برای نزدیک به ۲۰ سال، او بر روی پروژه‌های ارتباطی برای شرکت‌های چند ملیتی، سازمان‌های غیردولتی، ماموریت‌های دیپلماتیک و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، بانک جهانی و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده کار کرده است.
 
چاپ نخست کتاب «دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر» نوشته «روندا ذهارنا» با ترجمه مهدی ذوالفقاری، در ۳۷۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۳ هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) چاپ و منتشر شده است.

نظر شما