شناسهٔ خبر: 27005 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وضعیت کتاب‌های سیاسی در سال‌های اخیر چگونه بود؟

همایون الهی، مدیر مسئول نشر قومس درباره مشکلات حوزه نشر می‌گوید: مهم‌ترین مشکل حوزه نشر، بها ندادن و ارزش قائل‌نشدن به مسائل فرهنگی است زیرا فرهنگ نباید تحت‌الشعاع مسائل دیگر در جامعه قرار گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر همایون الهی، مدیر مسئول نشر قومس (ناشر کتاب‌های علوم سیاسی) در یادداشتی نوشت: اگر بخواهیم در رابطه با وضعیت نشر کتاب‌های علوم سیاسی نوعی قیاس زمانی نسبت به سال‌های پیش داشته باشیم، انتشار کتاب‌های علوم سیاسی در سال‌های اخیر چه از لحاظ کمی و چه کیفی رشد بهتری داشته است که در این زمینه کاهش سخت‌گیری‌ها و برخوردهای وزارت ارشاد و کمتر شدن ملاک‌های دست و پاگیری که پیش از این، از سوی این نهاد برای انتشار کتاب‌های سیاسی اعمال می‌شد، بی‌تاثیر نبوده است.

اما در عین حال، نمی‌توان عوامل اقتصادی(به عنوان یک مانع) را در این امر نادیده گرفت؛ چراکه این عامل، خواه ناخواه قبول کار چاپ کتاب‌ها و تامین هزینه‌های آن را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

وضعیت کتاب های سیاسی در سال‌های اخیر
 
در این زمینه طبیعتا مشکلات ناشران به میان می‌آید که نشر قومس نیز با آن دست به گریبان است. به نظر من مهم‌ترین مشکل حوزه نشر، بها ندادن و ارزش قائل‌نشدن به مسایل فرهنگی است. به طوری‌که فرهنگ، تحت‌الشعاع مسائل دیگری در جامعه ما قرار گرفته است.

بسیاری از چالش‌هایی که در جامعه اتفاق می‌‌افتد به دلیل بی‌توجهی به مقوله فرهنگ است که در نهایت این چالش‌ها، نخستین تاثیر منفی خود را بر این عرصه و به دنبال آن، بزرگ‌ترین ضربه را به ناشران می‌زند که نقش بزرگی را در این حوزه ایفا می‌کنند.

از این‌رو عدم سیاست‌های منسجم در حوزه‌های فرهنگی چالش‌های بسیاری را به وجود آورده و به نظر می‌رسد باید با دید مناسب‌تر و بلند نظرتری به مسایل فرهنگی نگاه کرد؛ چراکه اگر فرهنگ زیربنای جامعه باشد بسیاری از مسایل حل می‌شود اما متاسفانه در حال حاضر، شرایط برعکس است.

در وهله بعدی، کمبود نقدینگی یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی است که همه ناشران با آن مواجه‌اند که این مشکل به طور قطع، بر کیفیت و کمیت کتاب‌ها نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

فعالیت نشر قومس در چاپ کتاب‌های علوم سیاسی از سال ۱۳۶۷ آغاز شده است و به طور تخصصی بر قالب‌های نظری، تئوری‌ها، مکاتب و مسائل علمی حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تمرکز دارد، نه لزوما انتشار کتاب‌هایی که به هر نحوی به مساله قدرت و بالطبع علم سیاست می‌پردازند. از این‌رو سعی نشر قومس در انتشار کتاب‌های نظری و تئوریک برای استفاده دانشجویان، استادان دانشگاه و پژوهشگران این حوزه است.

بنابراین در درجه نخست، ماهیت علمی کتاب‌ها و در گام بعدی تامین نیاز علمی جامعه و کیفیت محتوای کتاب‌ها ملاک‌های اصلی ما در انتشار آثار علوم سیاسی هستند.
با توجه به این‌که بیشتر مخاطبان اصلی ما، قشر دانشگاهی هستند، احمد نقیب‌زاده، احمد ساعی، حسین سیف‌زاده، سعید میرترابی، علی‌اصغرکاظمی، رضا شعبانی، ابوالقاسم طاهری و علیرضا طیب از جمله استادان و پژوهشگران مطرح حوزه علم سیاست هستند که با این نشر همکاری دارند و آثار و کتاب‌هایشان را برای انتشار به ما می‌سپارند.

نظر شما