شناسهٔ خبر: 27006 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دو هزار موسسه فرهنگی و هنری از حمایت وزارت ارشاد برخوردارند

مشاور سینمایی معاون امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو هزار موسسه فرهنگی و هنری غیر دولتی در سراسر کشور تحت نظارت و حمایت این وزارت خانه هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ 'مهدی حقیقی' دوشنبه شب در گردهمایی به مناسبت راه اندازی نخستین موسسه فرهنگی سینمایی گلستان در گرگان برگزار شد، اظهار داشت: این موسسات از سال 73 تاکنون در سطح کشور تشکیل شده و درحوزه های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت می کنند.

وی از این موسسات به عنوان وزارت ارشاد کوچک یاد کرد و افزود: بدلیل گستردگی وظایف، وزارت فرهنگ و ارشاد به تنهایی نمی تواند متولی امور فرهنگی باشد لذا با ورود موسسات غیردولتی، بخش زیادی از وظایف وزارت خانه انجام می شود.

حقیقی، اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه 'حمایت، هدایت و نظارت' بر فعالیت موسسات فرهنگی هنری غیردولتی را بر عهده دارد و در این خصوص از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: موسسات فرهنگی و هنری غیردولتی در بدو تاسیس از معافیت مالیاتی 10 ساله و برخی تسهیلات بانکی بهره مند می شوند ضمن اینکه می توانند درکنار فعالیت های فرهنگی، فعالیت های تجاری درحوزه فرهنگ نیز انجام دهند.

این مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین با زمان بر دانستن فعالیت های فرهنگی، خاطرنشان کرد: افرادی که در این موسسات سرمایه گذاری می کنند نباید انتظار سود بالا در کوتاه مدت داشته باشند.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این نشست از راه اندازی نخستین موسسه فرهنگی - سینمایی غیر دولتی این استان در شهر گرگان با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد. 

حجت الاسلام 'علی اصغر فضیلت' اظهار داشت: این موسسه فرهنگی درقالب شرکت سهامی خاص و زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان راه اندازی خواهد شد. 

وی با یادآوری اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد بدلیل حجم بالای وظایف و محدویت های اعتباری بخشی از وظایف خود را به موسسات فرهنگی و هنری غیردولتی واگذار و از این موسسات حمایت و بر آنان نظارت نیز می کند، گفت: مقدمات آماده کردن اساسنامه و صدور مجوزهای لازم برای نخستین موسسه فرهنگی و سینمایی گلستان در حال انجام است. 

رییس شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این نشست با تبریک ولادت حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت، آمادگی این نهاد مردمی و شهرداری برای حمایت از نخستین موسسه فرهنگی سینمایی گرگان را اعلام کرد.

'حسین ربیعی' گفت: راه اندازی این موسسه می تواند علاوه بر تولیدات سینمایی در توسعه پایدار اقتصادی و گردشگری گلستان و معرفی شهر تاریخی گرگان به دیگر نقاط ایران و جهان موثر باشد. 

قرار است فعالیت نخستین موسسه فرهنگی سینمایی استان گلستان پس از کسب مجوز با تولید فیلم سینمایی 'آتش و قداره' به تهیه کنندگی 'یداله صمدی' و کارگردانی 'محمد عرب' در گرگان آغاز شود.

نظر شما