شناسهٔ خبر: 27012 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی که مناسبات امامان شیعه(ع) با ایرانیان را روایت می کند

کتاب «مناسبات اهل بیت (ع) با ایرانیان» نوشته سید محمود سامانی کوشیده از چرایی و چگونگی مناسبات ایرانیان با اهل بیت (ع) پرده بردارد و از پراکندگی جغرافیایی علاقه‌مندان به ائمه (ع) و فرایند رو به رشد روابط آنان از زمان پیامبر (ص) تا پایان دوره حیات و حضور ائمه (ع)، موانع جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این ارتباط و زمینه‌ها و عوامل مساعد این رابطه سخن بگوید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مناسبات اهل بیت (ع) با ایرانیان» نوشته محمود سامانی به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «گسترش مذهب تشیع در ایران و چگونگی گرایش ایرانیان به خاندان پیامبر علیهم‌السلام از مسائل مهمی است که همواره ذهن پژوهشگران را به خود معطوف داشته و از جانب مخالفان هم شبهاتی در این‌باره مطرح شده است.
گزارش‌های تاریخی بیانگر آن است که ایرانیان پس از پذیرش اسلام، در پی آشنایی با اهل‌بیت علیهم‌السلام، تعالیم اصیل اسلامی را از سرچشمه ‌اصلی گرفتند و با گرایش به آنان مذهب تشیع را پذیرفتند، این کتاب با عنوان مناسبات اهل‌بیت علیهم‌السلام با ایرانیان می‌کوشد این مهم را در عصر حضور ائمه علیهم‌السلام بررسی و تبیین نماید.»

محمد الله اکبری، مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) درباره ضرورت تالیف این کتاب می‌نویسد: «از پرسش‌های جدی درباره این‌که ایرانیان مکتب و مذهب اهل بیت (ع) را برگزیدند ـ پرسشی که جان هر انسان کنجکاو و از جمله ایرانیان خوش ذوق را تحریک می‌کند ـ این است که رابطه ایرانیان با اهل بیت و به ویژه با ائمه (ع) در دوره حیات و حضور آنان به چه میزان بوده است؟ پژوهشگران پر تلاش ایرانی و خارجی سال‌هاکوشیده‌اند تا از راز و رمز چرایی و چگونگی ورود مذهب شیعه به ایران و به ویژه گرایش ایرانیان به این مذهب و مکتب با وجود فرقه‌ها و مذهب‌های متعدد اسلامی در این منطقه و رابطه دو جانبه با اهل بیت (ع) به ویژه در عصر حضور ائمه پرده بردارند. پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) به منظور پاسخگویی علمی، روشمند و منطقی به این پرسش‌ها و پرسش‌های مشابه پروژه‌ای را طراحی کرد که رد قالب این کتاب منتشر شده است.»

کتاب «مناسبات اهل بیت (ع) با ایرانیان» از مقدمه و فصل‌هایی با عناوین «کلیات»، «مناسبات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و ایرانیان»، «راه‌های آشنایی ایرانیان با اهل بیت علیهم‌السلام»، «پراکندگی جغرافیایی پیروان ایرانی اهل بیت علیهم‌السلام» و «مناسبات امام علی علیه‌السلام و ایرانیان» تشکیل شده است.

کتاب «مناسبات اهل بیت (ع) با ایرانیان» نوشته محمود سامانی با شمارگان هزار و ۴۰۰ نسخه در ۴۷۹ صفحه به بهای ۲۵ هزار تومان به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

نظر شما