شناسهٔ خبر: 27036 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اختصاص یارانه به دانشجویان خارجی، راه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر اینکه هزینه‌های آموزش گران است، ادامه داد: اگر وزارت بهداشت می‌خواهد راه بین‌المللی سازی ادامه پیدا کند، باید به ازای هر دانشجوی خارجی مبلغی به عنوان یارانه به دانشگاهی که دانشجوی خارجی پذیرش کرده است، بدهد.

hamid forootan-2-50.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در مراسم تقدیر از اساتید و دانشجویان خارجی با بیان اینکه مسیر بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها آغاز شده است، افزود: اما به نظر من این مساله دیر آغاز شده و باید خیلی وقت پیش این کار را انجام می‌دادیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها در این موضوع از ایران سبقت گرفته‌اند، اظهار کرد: کشورهایی وجود دارند که تعداد جمعیت آنها زیاد نیست، اما 30 هزار دانشجوی خارجی در آنها مشغول به تحصیل هستند، در صورتی که کشور ما با این همه توانایی در این موضوع دچار نقص است.

دکتر ضیایی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان لیدر دانشگاه‌های دیگر در این بحث محسوب می‌شود، افزود: بین‌المللی کردن، شرایط خود را می‌طلبد. باید این شرایط فراهم شود تا دانشجویان خارجی وارد کشور ما شده و مدرک اخذ کنند. این فرصت و ثروت بزرگی برای دانشگاه‌های ما است.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران در بسیاری از زمینه‌ها رقیبی ندارد اما نگاه ما نباید فقط به عرصه داخلی باشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه به بحث اعتبار بخشی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید پیگیری کنیم، بحث اعتباربخشی است. مدارک ما باید در همه جای دنیا پذیرفته شوند و لذا باید مدارک خود را در سطح منطقه و دنیا معتبر کنیم.

دکتر ضیایی با بیان اینکه هدف وزارت بهداشت توسعه بین‌المللی کردن دانشگاه‌هاست، تاکید کرد: ما هرچه در توان داریم، در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهیم و از همان ابتدای فعالیت خود یک کارگروه بین‌المللی‌سازی و تجاری‌سازی تشکیل دادیم. بسیاری از افراد از عنوان تجاری‌سازی انتقاد کردند، اما اگر ما به تحصیلات به عنوان صنعت نگاه کنیم، این عنوان درست است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: در سند آمایش سرزمین دانشگاه‌های علوم پزشکی ، یک دانشگاه با عنوان دانشگاه بین‌المللی تعریف کرده‌ایم که بتواند اهداف را تحقق بخشد.

دکتر ضیایی در ادامه گفت: زمانی زبان فارسی زبان علمی منطقه بود و دلیل این امر برتری علمی کشور ما بود اما اکنون شرایط طور دیگری شده و ما عقب افتاده‌ایم. ما باید برای ارتقای خود برنامه‌ریزی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در برخی از رشته‌ها در شرایط خوبی قرار داریم، افزود: ما نیروی انسانی مورد نیاز را در اختیار داریم اما در مسائل دیگر دچار مشکل هستیم. امیدوارم با راهی که دانشگاه‌ها می‌پیمایند با تلاش مسوولان روز به روز پیشرفت کنیم و در سال آینده تعداد کل دانشجویان علوم پزشکی خارجی به 500 نفر برسد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پایان از اعطای جایزه ارزشمند به دانشگاه‌های فعال خبر داد و گفت: باید جایزه ارزشمند برای دانشگاه‌هایی که در این زمینه فعال هستند در نظر بگیریم.

در ادامه رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بین‌المللی شدن یک راه و مسیر پیش روی دانشگاه است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه داخل کشور در بسیاری از زمینه‌ها رقیبی ندارد اما این یک امتیاز نیست. ما باید برای خود رقیبی در عرصه بین‌الملل پیدا کنیم.

دکتر علی جعفریان ادامه داد: باید برنامه‌های خود را با زبان انگلیسی و عربی به دنیا ارائه دهیم تا دانشجویان از شرایط ما مطلع شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند، گفت: ما باید تبادل استاد و دانشجو را از هر دو طرف گسترش دهیم. در حال حاضر محیطی که توسط اساتید برای دانشجویان فراهم شده است، از محیط آموزشی فراتر است و امیدواریم با این همکاری‌ها سطح دانشگاه را از نظر بین‌المللی شدن ارتقا دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تاکید کرد: ما از نظر پژوهشی در منطقه از رتبه خوبی برخورداریم اما برای اینکه از جایگاه خود مطمئن شویم، کارهای زیادی باید انجام دهیم.

نظر شما