شناسهٔ خبر: 27073 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابلاغ طرح شناسایی و معرفی مشاهیر دانشگاه آزاد به واحدها

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اظهار کرد: به دلیل پردامنه بودن دانشگاه آزاد در سطح کشور و امکان تاثیرگذاری بیشتر برنامه‌های فرهنگی آنها، اجرای طرح مفاخر و مشاهیر با هدف شناسایی و معرفی این افراد به دانشجویان این دانشگاه به تمامی واحدها ابلاغ شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  طه هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین اجلاس سراسری معاونان و مدیران فرهنگی این دانشگاه که امروز با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده و مدیران و معاونان فرهنگی واحدها برگزار شد، با بیان اینکه تغییر در نگاه، روش و شیوه در حوزه دانشگاه آزاد بسیار اجتناب‌ناپذیر بود، اظهار کرد: با توجه به این مساله، اجرای برنامه‌های تحول‌گرا در دستور کار این معاونت قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تدوین نظام جامع بودجه‌ریزی، ساماندهی تشکیل ساختاری، ایجاد نظام پایش عملکردها با توجه به داده‌های فراوری شده و قابل اندازه‌گیری با هدف سنجش‌پذیری اقدامات فرهنگی این دانشگاه و همچنین الحاق واژه اجتماعی به معاونت فرهنگی از جمله اقداماتی بود که در این مدت انجام شد.

Conference-lifestyle-of-Hazrat-Zahra-AS2.jpg معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه با توجه به اسناد بالادستی کشور، توسعه بلندمدت در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی دنبال می‌شود، گفت: جذب حداکثر دانشگاهیان و گسترش دامنه مخاطبان برنامه‌های فرهنگی از دانشجویان به اساتید و کارکنان از دیگر اقدامات این حوزه محسوب می‌شود.

هاشمی بازنگری در برنامه پنج ساله دانشگاه و تدوین راهبردهای جدید در قالب 8 محور و 300 سرفصل و تصویب و ابلاغ این برنامه را از دیگر اقدامات حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد دانست و خاطرنشان کرد: شکل‌گیری شورای راهبردی فرهنگی با حضور اساتید دانشگاه و مشاوران و ایجاد این شورا در واحدهای جامع و واحدهای استانی در آینده نزدیک بخش دیگری از فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه می‌باشد.

وی با تاکید ضرورت ارتقای سطح علمی مدیران فرهنگی تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی برای مدیران و مسوولان فرهنگی دانشگاه از دیگر اقدامات ضروری در این حوزه بوده است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته امکان ارتقای سطح علمی مدیران فرهنگی دانشگاه وجود نداشت، اظهار کرد: طبق اولین بخشنامه‌ای که از سوی اینجانب به تمام واحدها ابلاغ شد، امکان ارتقای سطح علمی مدیران و مسوولان فرهنگی فراهم گردید و تاکید شد که مدیران فرهنگی از اعضای هیات علمی دانشگاه باشند.

 

افزایش سرانه فرهنگی دانشجویان به 4درصد

 

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بودجه فرهنگی این دانشگاه اظهار کرد: سرانه فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد از چهار دهم درصد به 4 درصد افزایش یافته است. وی درخصوص طرح‌های ماندگار فرهنگی که در دو حوزه کالبدی و معنوی اجرا می‌گردد، گفت: اجرای سه طرح اساسی سبک زندگی ایرانی – اسلامی، اخلاق حرفه‌ای و مفاخر و مشاهیر از جمله برنامه‌های فرهنگی در دست اقدام ماست.

 

برگزاری 14 همایش با موضوع بررسی زندگی پیامبر اسلام و ائمه

 

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حوزه سبک زندگی ایرانی – اسلامی تاکنون 14 همایش با موضوع بررسی زندگی پیامبر اسلام و ائمه اطهار اجرا شده است. هاشمی با اشاره به اینکه در جهان اسلام به موضوع اخلاق حرفه‌ای چندان توجهی نشده است، افزود: یکی از برنامه‌های ما آموزش اخلاق حرفه‌ای در همه رشته‌های تخصصی می‌باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنانش، اجرای طرح‌های پژوهشی برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی این دانشگاه را بسیار ضروری دانست. هاشمی درخصوص طرح ساخت و توسعه مساجد اظهار کرد: هم‌اکنون 110 مسجد از زیباترین مساجد ایران در دانشگاه آزاد ساخته شده است. وی درخصوص طرح خانه فرهنگ و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این طرح با هدف برطرف کردن دانشجویان و مردم منطقه در حوزه فرهنگی صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در گذشته حوزه فرهنگی این دانشگاه بسیار منزوی بود، اظهار کرد: در این مدت تلاش کردیم سطح معاونت فرهنگی را به تمام واحدهای جامع و واحدهای استانی ارتقاء دهیم.

 

احداث پژوهشکده های قرآن و عترت، مطالعات میان فرهنگی و مطالعات اجتماعی و انقلاب در دانشگاه آزاد

 

هاشمی با بیان اینکه یکی دیگر از طرح‌های ما استفاده از زمان حضور اساتید علوم انسانی و همچنین دیگر اساتید علاقه‌مند حوزه فرهنگی می‌باشد، گفت: همچنین احداث سه پژوهشکده قرآن و عترت، مطالعات میان فرهنگی و مطالعات اجتماعی و انقلاب از جمله پشتوانه‌های پژوهشی فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه است.

وی ادامه داد: برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان و سنجش آن به پژوهش در حوزه فعالیت‌های فرهنگی احتیاج داریم.

 

تاسیس اداره کل قرآن و عترت در دانشگاه آزاد

 

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اداره کل قرآن و عترت در دانشگاه آزاد تاسیس شده، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 3000 کانون قرآن و عترت زیرمجموعه این اداره مشغول به فعالیت هستند.

 

ابلاغ طرح ساعت فرهنگی به واحدها

 

هاشمی از ابلاغ طرح ساعت فرهنگی به تمامی واحدها خبر داد و گفت: بهترین زمان هفته به عنوان ساعت فرهنگی اختصاص یافته که برنامه‌های فرهنگی تمام واحدها در این ساعت برگزار می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به اجرای طرح آفتاب مهر که از دهم مهر ماه هرسال آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد، از اختصاص دو جایزه وحدت و شیخ طبرسی به آثار برتر در زمینه وحدت شیعه و سنی و مطالعات پژوهش‌های قرآنی خبر داد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در همین زمینه تصریح کرد: اختصاص دو جایزه براساس رهنمودهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جایزه وحدت به دلیل اهمیت نقش‌آفرینی دو شیخ بزرگ عالم اسلام یعنی شیخ شلتوت و آیت‌الله العظمی بروجردی نام گرفته است.

هاشمی در همین زمینه ادامه داد: امسال با بررسی آثاری که در 32 سال گذشته در حوزه وحدت شیعه و سنی از سوی دانشگاه آزاد تهیه و تولید شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و یک اثر برتر انتخاب شد. همچنین جایزه شیخ طبرسی به برترین اثر از میان کل تولیدات این دانشگاه در حوزه قرآنی ارائه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه که برای مردم مناطق گوناگون کشور طراحی شده، گفت: 12 دوره برنامه فرهنگی حضوری و مجازی با موضوعات فلسفه اخلاق، حکم نهج‌البلاغه، حجاب و توحید اجرا شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تلاش‌های گسترده این دانشگاه برای پالایش و توسعه زبان فارسی به برنامه افزایش ارتباط خانواده‌ها با دانشگاه اشاره کرد و گفت: ارتباط خانواده‌ها با نهاد آموزشی بعد از گذراندن دوره دبیرستان از سوی فرزندانشان قطع می‌شود. در حالی که دانشگاه به دلیل ارتباط صمیمی که بین اساتید و دانشجویان وجود دارد، امکان بهتری برای فهم و حل مشکلات دانشجویان را دارد در حالی که خانواده‌ها به دلیل تفاوت نسلی در درک انگیزه جوانان با مشکلاتی مواجه هستند و دانشگاه در این زمینه می‌تواند کمک موثری به خانواده‌ها ارائه دهد.

در ادامه این مراسم، با حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی و طاها هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد و برخی از بزرگان مذهبی از تنها قرآن خطی و تمام تذهیب جهان اسلام به خط حسن سرپرست، همچنین فرهنگ‌نامه هنر و ادب آیینی نوشته حجت‌الاسلام محمد زمانی، دو تمبر نمادین دانشگاه و همچنین اطلس مساجد رونمایی شد و از مولفان آثار برگزیده در حوزه وحدت شیعه و سنی و همچنین مطالعات قرآنی تقدیر شد.

نظر شما