شناسهٔ خبر: 27080 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد آکادمیک به توسعه فرهنگ نقد در جامعه نیاز دارد

محمدحسین ساکت استاد دانشگاه و دبیر یازدهمین جشنواره نقد کتاب، گفت: : اگر ما بتوانیم فرهنگ درست نقد را توسعه و گسترش و آنرا به هه حوزه ها سرایت بدهیم این الزام را پیش خواهد آورد که ضرورت تاسیس رشته جدید نقد ادبی محرز شود.

نقد آکادمیک به توسعه فرهنگ نقد در جامعه نیاز دارد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرنیوز؛ ساکت در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اینکه رشته نقد کتاب و یا نقد ادبی به صورت مستقل در دانشگاه های کشور تاسیس نشده است، رویکرد علمی به حوزه نقد را چگونه می توان در جشنواره هایی چون جشنواره نقد کتاب توسعه داد؟» اظهار داشت: جشنواره هایی چون جشنواره نقد کتاب، اهرم‌هایی هستند که می توانند زمینه‌ساز هدف بزرگی چون تاسیس رشته نقد کتاب در دانشگاه ها باشند. 

وی با بیان این مطلب افزود: برای اهداف بزرگ در حوزه نقد و رویکردهای آکادمیک لازم است تا در یک ایجاد چنین موجی، عوامل مختلف دست به دست هم بدهند و تنها یک یا دو برنامه نمی تواند پاسخگوی حرکت هایی از این دست باشد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر ما بتوانیم فرهنگ درست نقد را توسعه و گسترش و آنرا به هه حوزه ها سرایت بدهیم این الزام را پیش خواهد آورد که ضرورت تاسیس رشته جدید نقد ادبی محرز شود. 

وی به گستره نقد در دانشگاه های خارج از ایران اشاره کرد و ضمن یک مقایسه نسبی بیان کرد: در خارج از کشور فضا برای نقد علمی بسیار مستعد و وسیع است و مجلات زیادی هم در این حوزه منتشر می‌شود البته در حال حاضر شمار مجلات ما در حوزه نقد نسبت به گذشته بهتر شده است ولی باز به هیچ وجه کافی نیست و اگر به کشورهای دیگر و دانشگاه های پیشرفته نگاه کنیم می بینیم که بسیار فعالند، همین کشورهای عربی خیلی بیشتر از ما در این زمینه کار کرده اند در حالیکه ما باید الگو باشیم. 

ساکت در خاتمه خاطرنشان ساخت: تا به جریان افتادن رودخانه‌ای خروشان و زلال از نقد، ما راه درازی در پیش داریم که باید در این مسیر همه با هم همراه شوند و حمایت های سازمانی هم به این عزم جمعی، اضافه شود.

نظر شما