شناسهٔ خبر: 27123 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجید مجیدی: آثار سینمایی در باره زندگی حضرت محمد (ص) اندک است

مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد (ص) گفت: درباره زندگی حضرت پیامبر اسلام (ص) در سینما متاسفانه کار نکرده ایم و آثار در این زمینه اندک است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، «مجید مجیدی» در نشست خبری فیلم محمد رسول الله که در سالن اجتماعات محل واقع در لوکیشن فیلم برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حجاب بازیگران فیلم با توجه به این که کودکی پیامبر هنوز حجاب وجود نداشته گفت: ما به جز حضرت آمنه و حلیمه دایه پیامبر برای باقی بازیگران از گیس های مصنوعی استفاده کرده ایم تا به واقعیت نزدیک تر باشد. 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور بازیگران خارجی توضیح داد: به شخصه هیچ اعتقادی به بازیگران خارجی ندارم چرا که معتقدم ما در عرصه بازیگری هنرمندان بسیار توانمندی داریم. 

وی افزود: مطمئنا بعد از اکران فیلم با بازی حیرت انگیز بازیگران به این نتیجه خواهید رسید که ما نیازی به حضور بازیگر خارجی در فیلم نداشتیم. 

کارگردان فیلم محمد رسول الله در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره قرائت های مختلفی که از زندگی پیامبر وجود دارد و این که در این فیلم چه طور این حساسیت رعایت شده گفت: این یکی از بنیادی ترین سوال هایی است که از زمان ساخت فیلم تا به حال ما با آن مواجه بوده ایم و در این مورد صحبت های بسیار زیادی شده که انعکاس های مختلفی نیز در جهان اسلام داشته است. 

وی افزود: ما در حوزه تحقیق برای ساخت این فیلم بیش از دو سال به صورت مفصل از کشورهای مختلف تحقیق داشته ایم و برای شروع کار نیز رایزنی های فراوانی با علمای مختلف دین انجام دادیم. 

این کارگردان سینما تصریح کرد: بعد از بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که مقطعی از زندگی پیامبر را مطرح کنیم که هیچ گونه اختلافی میان علمای مذاهب مختلف وجود نداشته باشد. 

مجیدی تاکید کرد: اساسا ما در ساخت این فیلم به دنبال ایجاد وفاق در شیعه و سنی بوده ایم بنابراین فیلم محمد رسول الله از کودکی تا ۱۲ سالگی پیامبر را روایت می کند. 

وی درباره حساسیت هایی که برای فیلم به وجود آمده توضیح داد: خوشحالم از این که جهان اسلام این قدر نسبت به ذات زندگی حضرت رسول (ص) نگران است و امیدوارم این نگرانی همیشه وجود داشته باشد. 

کارگردان فیلم آواز گنجشک ها ادامه داد: متاسفانه ما در جهان اسلام همیشه به دنبال این هستیم که نسبت به رفتار ناپسند غرب عکس العمل نشان دهیم.

مجیدی با بیان این که جهان اسلام باید در این حوزه روشنگری کند تاکید کرد: از علمای اسلام دعوت می کنم که بیایند و با وفاق در این حوزه به بهترین شکل عمل کنیم. 

وی تصریح کرد: شما ببینید در مسیحیت درباره حضرت مسیح بیش از ۴۰ تا ۴۵ فیلم ساخته شده است اما در مورد خاتم پیامبران که حجت را بر همه مسلمانان تمام می کند تنها یک فیلم از مصطفی عقاد و چند سریال خیلی ضعیف ساخته شده است. 

مجیدی تاکید کرد: درباره زندگی حضرت رسول (ص) در سینما متاسفانه کار نکرده ایم بلکه جفا کرده ایم. 

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص این که این فیلم تا ۱۲ سالگی پیامبر (ص) را روایت می کند اما در لوکیشن های فیلم شعب ابیطالب نیز طراحی شده است و در حالی که این مربوط به دوره پیامبری رسول اکرم (ص) است گفت: در واقع ۲۰ دقیقه ابتدایی فیلم با روز آخر حضور پیامبر در شعب ابیطالب آغاز می شود ولی در واقع فیلم با یک فلش بک روایت می شود بنابراین شعب ابیطالب نیز در لوکیشن ما وجود دارد. 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایرنا در مورد این که شنیده شده قسمت های دوم و سوم فیلم محمدرسول الله را بسازید توضیح داد: همانطور که سرمایه گذاران فیلم عنوان کردند ما با ساخت این لوکیشن عظیم قصد داریم فیلم های خوب و تاثیرگذاری در حوزه پیامبر اسلام (ص) بسازیم اما این که قسمت های دوم و سوم این فیلم قرار است توسط بنده کارگردانی شود هنوز چیزی مشخص نیست. 

به گزارش ایرنا پیش از سخنان مجید مجیدی، صادقان سرمایه گذار این فیلم و رییس هیات مدیره شرکت سینمایی نور تابان طی سخنانی درباره نحوه شکل گیری ساخت فیلم محمد رسول الله گفت: این فیلم برای اولین بار به پیشنهاد بنیاد مستضعفان در سال ۸۶ آغاز شد که ابتدا قرار بود لوکیشن ها در سوریه فیلمبرداری شود اما بعد از برنامه ریزی تصمیم گرفتیم شهرک سینمایی بسیار مجهز و نه به صورت موقتی بلکه زیربنایی تاسیس کنیم. 

وی افزود: در حال حاضر لوکیشن اصلی فیلم محمد رسول الله در ۲۲۰ هکتار و در جوار روستای الله یار ساخته شده که شهر مکه ۶۵ هکتار، شهر بصری با ۴۴۷۵۰ مترمربع، مجموعه شهر مدینه ۱۹ هکتار و ۱۶ هزار مترمربع با هزینه ای ای بالغ بر ۱۴۱ میلیارد ساخته شده است. 

وی افزود: بعد از این اقدامات خرید تجهیزات سینمایی در دستور کار قرار گرفت که در این باره نیز ابتدا قصد داشتیم تجهیزات را اجاره کنیم اما بعد از مشورت با بنیاد مستضعفان تصمیم گرفتیم برای مجهز کردن شهرک تجهیزات مدرنی خریداری کنیم. 

صادقیان افزود: برای این تجهیزات از جمله دوربین فیلمبرداری، دستگاه های نورپردازی و ژنراتور هزینه ای بالغ بر ۷۹ میلیارد به دنبال داشت. 

یکی از سرمایه گذاران فیلم محمد رسول الله در ادامه در توضیح هزینه های بخش های مختلف این فیلم خاطرنشان کرد: در بخش فیلمنامه ۳.۵ میلیارد ریال، بخش مطالعات اجرایی ۵.۷ میلیار ریال، پیش تولید ۱۵۲.۷ میلیارد ریال، تولید ۳۱۰.۲ میلیارد ریال، پس از تولید ۱۵۱.۶ میلیارد ریال هزینه داشته است. 

در ادامه این نشست جلیل رسولی از خوشنویسان پیشکسوت کشورمان که نوشته عنوان فیلم نیز اثر اوست در سخنانی کوتاه گفت: ابتدا با برگزاری یک فراخوان از خوشنویسان مستقل که بنده داوری آن را برعهده داشتم قصد داشتیم عنوان فیلم را تهیه کنیم اما بعد از برگزاری مراسم و انتخاب نفرات اول تا سوم به این نتیجه رسیدیم که کار مورد قبول عوامل فیلم قرار نگرفته است. 

وی افزود: بنابراین خود بنده برای طراحی عنوان بعد از توسل به حضرت پیامبر (ص) با انگشت سبابه و با استفاده از جوهری قهوه ای عنوان فیلم را نگارش کردم که همان مورد قبول عوامل فیلم قرار گرفت. 

نظر شما