شناسهٔ خبر: 27135 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاهی در راستای تبدیل قم به قطب فرهنگ دینی

برگزاری چهارمین نمایشگاه کتاب‌های حوزه دین در راستای حمایت از تبدیل قم به عنوان قطب فرهنگ دینی کشور توصیف شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌، نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین که از 11 تا 21 دی‌ماه در شهر قم برپاست، در این شهر برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام ایزدپناه - مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم - گفت: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین سیاست‌های فرهنگی خود قم را به عنوان قطب فرهنگ دینی کشور مطرح کردند یعنی یکی از اصول سیاست فرهنگی دولت جدید این است که قم به عنوان پشتوانه‌، تغذیه‌کننده و تولیدگر فرهنگ‌، علوم و دانش دینی مطرح شود.

او سپس به حمایت‌ها و کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: در راستای حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تبدیل قم به عنوان قطب فرهنگ دینی کشور، چهارمین نمایشگاه کتاب‌های حوزه دین برگزار شده است.

ایزدپناه اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمتی به فضلا، نویسندگان، اندیشمندان و فرهنگ‌اندیشان کند تا ناشران مختلف داخلی و بین‌المللی تازه‌ترین تالیفات و تولیدات مکتوب خود را در این نمایشگاه عرضه کنند و در اختیار محققان و فرهنگ‌پژوهان حوزه دین قرار دهند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در پایان گفت: در برگزاری این نمایشگاه علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه علمیه قم نیز کمک کرده و به آن شکوه بخشیده است. در واقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه علمیه دو قطب برگزارکننده این نمایشگاه هستند.

در بخش دیگری از این نشست، سیدمحمود حسینی - مدیرعامل تعاونی ناشران قم و رییس این نمایشگاه – در سخنانی اظهار کرد: چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین در فضای 11 هزار و 500 مترمربع در چهار طبقه در خانه ناشران از 11 دی تا 21 دی‌ماه به مدت 10 روز در حال برگزاری است. در این نمایشگاه 44 ناشر از کشورهای لبنان‌، سوریه‌، عراق‌، اردن‌ و مصر 13 هزار و 400 عنوان کتاب عرضه کرده‌اند.

او در این‌باره گفت: البته ناشران کشورهای عربستان سعودی‌، مغرب و یمن‌ نیز در این نمایشگاه کتاب دارند که این کتاب‌ها توسط دیگر ناشران خارجی در این نمایشگاه عرضه می‌شود و به طور کلی 150 ناشر داخلی و خارجی کتاب‌های خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.

رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین در ادامه به برنامه‌هایی که در طول مدت برگزاری نمایشگاه برگزار می‌شوند اشاره کرد که از جمله آن‌ها نشست استانداردسازی کتاب‌های دینی و آسیب‌شناسی کتاب‌های دینی است.

او سپس با انتقاد از وضعیت تبلیغ این نمایشگاه در صدا و سیمای مرکز قم گفت: متاسفانه در دو سه روز ابتدایی برگزاری این نمایشگاه رسانه ملی در استان قم ما را تحریم خبری کرده بود و در طول این مدت مردم خیلی از برگزاری این نمایشگاه اطلاع نداشتند؛ این در حالی است که رسانه ملی در تهران بیشتر به اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار این نمایشگاه پرداخت و در روزهای اخیر صدا و سیمای قم نیز به تبعیت از آنها به اطلاع‌رسانی در زمینه برگزاری نمایشگاه پرداخت.

حسینی در ادامه گفت: متاسفانه اکثر تبلیغات سطح شهر قم را تابلوهای تبلیغاتی محاصره کرده‌اند و از این جهت ما برای اطلاع‌رسانی این نمایشگاه در تنگنا هستیم.

همچنین حامد حجتی - معاون فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و اسلامی ارشاد قم - در سخنانی گفت: وجهه‌ نمایشگاهی این نمایشگاه برجسته است به طوری که در حال حاضر اکثر کتاب‌های چاپ‌شده در حوزه دین و اتفاقات تازه در این زمینه در سراسر دنیا در این نمایشگاه ارائه شده است.

او افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نمایشگاه با تمام قوا ما را کمک کرده به طوری که تا روز ششم نمایشگاه 90 درصد یارانه‌ها به مردم تعلق گرفته است.

او میزان پرداخت یارانه از سوی وزارت ارشاد به این نمایشگاه را تا روز ششم 650 میلیون تومان عنوان کرد و در این زمینه توضیح داد: در این نمایشگاه به هر فرد که به نمایشگاه می‌آید 50 هزار تومان بن تعلق می‌گیرد. علاوه بر آن مدارس و حوزه‌های علمیه نیز به صورت کلی می‌توانند از این یارانه‌ها بهره‌مند شوند.

حسینی در پایان گفت: در برگزاری این نمایشگاه یک تلاش عمومی در بین نهادهای مختلف شکل گرفته است و پیش‌بینی می‌شود نمایشگاه دو میلیارد تومان فروش داشته باشد.

نظر شما