شناسهٔ خبر: 27138 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزارت علوم سیاست‌های خود را از طریق سیاست‌های مالی به دانشگاه‌ها دیکته می‌کند

سرپرست دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها در بحث کیفی با مشکل مواجه هستند که این امر به بودجه و اعتبار آنها مربوط می‌شود و وزارت علوم سیاست‌های خود را از طریق سیاست‌های مالی به دانشگاه‌ها دیکته می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمود نیلی احمدآبادی در گردهمایی روسای دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: تصمیمات مقطعی بدون توجه به آثار ناشی از آن در درازمدت باعث شد که امروز در دانشگاه‌ها به مشکلات عدیده‌ای برخورد کنیم. این در حالیست که دانشگاه‌ها به دلیل محدودیت‌ها و ظرفیت‌های متفاوت مشکلات مختلفی دارند و دولت و نظام باید نگاه متفاوتی به دانشگاه‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها به دو دسته برتر و دانشگاه‌های دیگر تقسیم می‌شوند و دولت در بودجه‌ها و برنامه‌های توسعه سعی کرده دانشگاه‌ها را به روش‌های مختلف پشتیبانی کند، افزود: در سال‌های گذشته این موضوع اجرایی نشد و حتی دولت هزینه‌های آن را نپرداخت و متأسفانه این نگاه به دانشگاه‌ها باعث بی‌کیفیتی دانشگاه‌ها شد.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز کیفیت در آموزش عالی دغدغه اصلی است، تصریح کرد: در سایه همین کیفیت می‌توان مأموریت‌های دانشگاه‌ها را تبیین کرد.

نیلی احمدآبادی به معضلات دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها مستقل نیستند، اما مسئولیت‌هایی بر روی دوش آنها نهاده شده است. بودجه نیز معضل تمام دانشگاه‌های کشور است که تمام این موارد در کیفیت دانشگاه‌ها مؤثر هستند.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها بی‌رویه است، اظهار کرد: این موضوع زمانی رخ داد که دانشگاه‌ها با مشکلات مالی مواجه شدند، به همین دلیل به دانشگاه‌ها گفته شد برای رفع معضلات مالی به افزایش درآمد روی بیاورند و برای افزایش درآمد راحت‌ترین کار پذیرش بیشتر دانشجو بود و به دانشگاه‌ها اجازه داده شد که دانشجو با پرداخت شهریه و در پردیس‌های خودگردان پذیرش کنند.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: همواره به دانشگاه آزاد اسلامی خرده گرفته می‌شد که تنها به بحث مالی توجه می‌کنند و عرق آموزشی در آن وجود ندارد، اما در حال حاضر در دانشگاه‌های دولتی نیز به این معضل برخورده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های مالی تعیین کننده رفتار دانشگاه‌ها شده است، گفت: کمبود منابع مالی باعث شده که دانشگاه‌ها نتوانند به رسالت‌های اصلی خود بپردازند و دانشگاه‌ها به درآمد از طریق پذیرش دانشجو و شهریه وابسته شده‌اند.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه هیأت امنا نقش مهمی در استقلال دانشگاه‌ها دارند، اضافه کرد: اما متأسفانه در حال حاضر هیأت امنا محلی شده است برای تأیید مصوبات وزارتخانه که این موضوع دانشگاه‌ها را از استقلال و ابتکار دور کرده است.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: تصمیمات مقطعی بدون توجه به آثار ناشی از آن در درازمدت باعث شد که امروز در دانشگاه‌ها به مشکلات عدیده‌ای برخورد کنیم. به دنبال آن هستیم که یک نظام یکپارچه و هماهنگ در تمام دانشگاه‌ها ایجاد کنیم. تصمیمات مجزا و مقطعی با توجه به اینکه در درازمدت تأثیرات منفی می‌گذارد، می‌تواند برای دانشگاه‌ها هم‌چون سم باشد.

وی اضافه کرد: قصد داریم در حوزه آموزش توسعه پیدا کند و از طرفی نیز می‌خواهیم فناوری نیز توسعه پیدا کند. زمانی که یک استاد 40 واحد تدریس می‌کند، چگونه می‌تواند فناوری تولید کند؟

سرپرست دانشگاه تهران افزود: همواره دانشجویان به تولید مقاله تشویق می‌شوند، اما متأسفانه مشاهده می‌شود مقاله و پایان نامه به فروش می‌رسد. این بازار را خودمان یعنی آموزش عالی کشور ایجاد کرده‌ایم. در این بازار، دانشجویان نخبه فعال هستند. نکته تاسف بار این است که جدیدا تنها جلد پایان نامه‌ها عوض می‌شود و این موارد نتیجه عملکرد خودمان است.

نیلی احمدآبادی با تأکید بر اینکه سیاست‌های یکپارچه و هماهنگ باید پیاده‌سازی شود، اظهار کرد: در اکثر مقاطع، توان تربیت دانشجویان ارشد و دکترا وجود دارد و مقالات با کیفیتی نیز منتشر می‌شود. زیرساخت‌های خوبی نیز در دانشگاه‌ها وجود دارد، اما باید انحرافات رخ داده اصلاح و از توان موجود بیش از پیش استفاده شود.

نظر شما