شناسهٔ خبر: 27140 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ظریف: زبان فارسی ابزار اقتدار جمهوری اسلامی است

وزیر امور خارجه در بازدید از بنیاد سعدی گفت: زبان فارسی به عنوان یکی از ابزارهای افزایش قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی به کار می‌رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دیدار با غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی و همکاران این بنیاد، ضمن تبریک هفته وحدت گفت: این دیدار فرصت مغتنمی است که توانستم با دوستانی که در حوزه قدرت معنایی و فرهنگی جمهوری اسلامی مشغول فعالیت هستند دیدار داشته باشم.زیرا شما یکی از طلایه‌داران این عرصه هستید.

وی افزود: در جهان امروز ابزارهای کسب قدرت متکثر است و علاوه بر ابزارهای نظامی ابزارهای متعددی وجود دارد که برای افزایش قدرت کشورها کارآمدی بیشتری دارد.اگر از قدرت به معنای افزایش نفوذ تعبیر کنیم آن وقت دیده می‌شود که کشورها در جهان با استفاده از فرهنگ برای تسخیر قلب‌ها چه هزینه‌هایی می‌کنند. برای مثال کشور آمریکا که برخی آنها همچنان در توهم جهان تک قطبی به سر می‌برند و همچنان هزینه‌های عظیم نظامی صرف می‌کنند و معادل تمام کشورهای دنیا برای تجهیزات نظامی خود بودجه در نظر می‌گیرند اما با این حال برای فرهنگ و تسخیر قلب‌های جهان هزینه‌های فراوانی انجام می‌دهد بد نیست بدانید پنتاگون دو دفتر ویژه در هالیوود دارد تا با استفاده از آن قدرت آمریکا را در ذهن‌ها جا بیندازد.

وزیر امور خارجه در دولت یازدهم گفت: ما با توجه به اینکه کشوری مبتنی بر قدرت غنی هستیم یکی از قدرت‌های ما این غنای فرهنگی است و این قدرت ما را بر تمام نقاط جهان می‌برد و علقه ایجاد می‌کند، زبان فارسی یکی از همین ابزارها به شمار می‌رود و ما از این ابزار برای افزایش قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی باید استفاده کنیم و نباید این توانمندی را فراموش کنیم.

به گفته وی، حافظ، سعدی و مولانا در تمام جهان شناخته شده هستند ولی هیچکس مولانا را با بهترین ترجمه‌ها نمی‌فهمد و ابعاد ویژه چهره‌های ادب فارسی تنها با تسلط بر زبان فارس امکان‌پذیر است. من خوشحالم که این وظیفه مهم، استراتژیک،‌ مقدس بر عهده دکتر حداد عادل و همکارانش است و با جدیت و توانمندی از آن پاسداری می‌کنند.

ظریف گفت: ما نیز در وزارت خارجه به اندازه خود سعی می‌کنیم در گسترش زبان فارسی کمک کنیم، البته ما تسهیل‌کننده هستیم و متصدی نیستیم کسانی که تجربه‌های فراوان در عرصه زبان فارسی دارند از ما مهمتر هستند تا در این عرصه فعالیت کنند. باید تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌ها، ضعف‌ها، خلاء‌ها و کرسی‌های از دست رفته آموزش زبان فارسی در دنیا را احیا کنیم.  امیداورم بتوانیم در مسیر اهداف جمهوری اسلامی ایران در حوزه زبان فارسی حرکت کنیم.

در ادامه  این دیدار دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی گفت:‌به جناب دکتر ظریف خوش‌آمد می‌گویم البته ایشان از اعضای هیات امنای بنیاد سعدی هستند ما در بنیاد سعدی سعی کرده‌ایم خشت اول را درست بنا کنیم تا این که این دیوار تا ثریا کج نشود و در انتخاب همکاران نهایت دقت شده است تا کیفیت و کمیت با هم ملحوظ شوند.

وی گفت: همکاران ما در بنیاد سعدی متخصص و کارشناس ارشد هستند وعلاوه بر زبان انگلیسی به یک زبان دیگر خارجی مسلطند ما در نظر داریم بنیاد سعدی را به عنوان موسسه علمی،‌تخصصی در خدمت اهداف نظام در بیاوریم.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931017001005#sthash.miF3h6rL.dpuf

نظر شما