شناسهٔ خبر: 27141 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جوادی آملی: مشکلات فکر و عقیدتی جوانان را تنها با علم کلام می‌توان حل کرد

آیت الله جوادی آملی بر توجه بیشتر حوزه های علمیه به علم کلام تأکید کرد و گفت: امروز جوانان و جامعه ما به مشکلات فکر و عقیدتی مبتلا هستند که تنها با علم کلام می توان آنها را حل کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سومین مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مدرسه عالی دارالشفاء و با سخنرانی  آیت الله  جوادی آملی برگزار شد.  آیت الله جوادی آملی در این نشست با تاکید بر توجه بیشتر بر علوم عقلی و اهتمام بیشتر حوزه های علمیه به علم کلام فرمود:از صدر اسلام علم کلام را از ما غارت کرد و این علم کلام غارت شده نتوانست به فقه و اصول ما حیثیت بدهد. عده ای اجماع را در ردیف سنتّ بالا آورد و عقل نتوانست جایگاه حقیقی خود را در مباحث پیدا کند.

وی تصریح کرد: علم کلام آبروی حوزه را حفظ می کند و امام رضا(ع) بود که با ورودشان کلام را در ایران احیا کرد و در طول دوران این مسیر ادامه پیدا کرد تا امروز به دست ما رسیده است و ما موظفیم نسبت به آن با جکراپ‌شده - آیت الله جوادی آملیدیّت بیشتری برخورد کنیم.

 آیت الله  جوادی آملی با اشاره به اهمیت احیاء و توجه بیش از پیش به علم کلام در حوزه های علمیه اظهار داشت: امروز جوانان و جامعه ما به مشکلات فکر و عقیدتی مبتلا هست که تنها با علم کلام می توان آنها را حل کرد.

وی در ادامه خواستار نشر و گسترش بیشتر مسائل عقلی و کلامی در حوزه های علمیه شد و اظهار داشت: از بهترین کارهایی که امروزه می توان در حوزه ها صورت داد، این است که با رهنمود مراجع و بزرگان حوزه،

مسائل عقلی و کلامی بیش از پیش، تدریس و گسترش یابد.

وی با بیان اینکه بهترین راه اثبات امامت در علم کلام، تبیین می شود، بیان داشت: در فقه و اصول اگر مسائلی مطرح می شود پشتوانه آن علم کلام است، بنابراین باید گروهی شامل افراد صاحب نفس تشکیل شود که به صورت جدی به علم کلام توجه کنند و در این خصوص به شاگرد پروری و برگزاری کلاس و تحقیق همت بگمارند.

 آیت‌الله جوادی آملی پدیده تکفیر را از مشکلات جدّی جهان اسلام دانست و فرمود: تعصب و جهالت، نمونه ای مانند داعش را تربیت می کند و راه مبارزه با تعصب و جهالت، تقویت علوم عقلی مانند کلام است که باید در این حوزه فعالیت جدی تری صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: علم کلام آن قدرت را دارد که عصمت را ثابت کند، و عقل را از زنجیر اسارت آزاد کند تا بتواند بگوید امامت لازم است، امام(ع)، معصوم است، عصمت و امامت عهدالله و امرالله است.

نظر شما