شناسهٔ خبر: 27146 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حدادعادل: وحدت اسلامی یک آرمان مقدس است

در مراسم تکریم از شخصیتهای تقریبی سخنرانان درباره ابعاد شخصیتی هریک از پیشگامان تقریب سخن گفتند و هدایایی به رسم یادبود به خانواده و نمایندگان شخصیتهای تقریبی اعطا کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در سومین روز برگزاری کنفراس وحدت اسلامی نشست تکریم از شخصیتهای بزرگ تقریبی، امام موسی صدر، شیخ سعید شعبان و آیت الله واعظ زاده خراسانی در سالن همایشهای صداوسیما و با حضور نمایندگان این شخصیتها برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل در این مراسم در سخنانی موضوع وحدت اسلامی را برگرفته از متن قرآن و سنت دانست و گفت: از روز نخست اسلام، همواره نگرانی از تفرقه وجود داشته و در دو قرن اخیر علاوه بر عوامل داخلی، دستهای خارجی نیز در ظهور این پیدیده بین مسلمانان نقش داشته است.

وی افزود: در دورانی که تفرقه هم از درون و هم از بیرون کیان اسلامی را تهدید می کند، شخصیتهای ارزشمندی پیدا شده اند که عمر خود را جهادگونه درمسیر وحدت گذرانده اند که شخصیت بزرگ امام موسی صدر و نقش مهم ایشان در ایجاد وحدت بین سنی و شیعه در لبنان قابل ستایش است. زمانی که مذهبی از رهگذر وحدت وارد بشود قویترین نیرو را دارد و به همین نسبت وقتی وارد تفرقه شود این مسئله برای اصل وحدت خطرناک

خطری که اسلام را تهدید می کند برگزفته از تفرقه دینی است و علمای اسلام امروز بیش از هر زمانی نگران تفرقه امت اسلامی هستند، چرا که امروز مذهب در برابر مذهب و مسلمان در برابر مسلمان قرار گرفته است. ما معجزه وحدت برپایه اعتقاد دینی را در انقلاب اسلامی ایران به وضوح مشاهده کردیم و همین عامل سبب بقای این انقلاب شده است. خطری که اسلام را تهدید می کند درست از تفرقه دینی برخاسته و علمای اسلام امروز بیش از هر زمانی نگران تفرقه امت اسلامی هستند، چرا که امروز مذهب در برابر مذهب و مسلمان در برابر مسلمان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پایه و اصل در وحدت همیشه اشتراک درعقاید است افزود : همه ما قرآن واحد، پیامبر واحد و قبله واحد داریم و وحدت اسلامی یک آرمان مقدس است که باید بر اساس واقعیتهای طبیعی دنبال شود. دعوت درجهان اسلام باید بر پایه دردهای مشترک باشد و به جای بحث درباره اختلافات تاریخی باید درباره گرفتاریهای معاصر بحث کرد.

حداد عادل شیعه و سنی را دارای دردی مشترک دانست و گفت: اختلافات امروز مولود توطئه های دشمنان اسلام است و کسانی که این توطئه ها را ایجاد می کنند قطعا از خطرات آن در امان نخواهند بود. امیدوارم روز به روز در جهان اسلام شاهد تفرقه کمتر و وحدت بیشتر باشیم.

در ادامه این نشست "شیخ بلال سعید شعبان" رئیس حرکت اسلامی" التوحید" لبنان، و فرزند شخصیت بزرگ تقریبی "شیخ سعید شعبان" زندگی نامه پدرش را تشریح کرد.

وی گفت: شیخ سعید شعبان در زندگی همواره همگان را به وحدت کلمه دعوت می کرد و با خرافاتی که ارتباطی با اسلام ناب محمدی نداشت مبارزه می کرد. او جنبش التوحید الاسلامی را تأسیس کرد که این جنبش نقش بسیار مهمی در مسئله فلسطین ایفا کرد.

شیخ بلال شعبان افزود: پدرم در زمینه فکری قدمهای بزرگی برداشت و معتقد بود کار گروهی بسیار می تواند مؤثر باشد. ایشان در بسیاری از کنفرانسهای ایران شرکت کرد و ارتباط خوبی با امام خمینی(ره) داشت.

در این مراسم آیت الله تسخیری و آیت الله اراکی هدایایی به خانواده و نمایندگان شخصیتهای تقریبی اعطا کردند.

نظر شما