شناسهٔ خبر: 27206 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عباس‌پور: دانشگاهیان برای سبک زندگی اسلامی – ایرانی راهکار ارائه دهند

رئیس واحد علوم و تحقیقات گفت: دانشگاه ها و فرهیختگان برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی - ایرانی که لازمه جامعه اسلامی است و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری راهکارهای عملیاتی ارائه دهند .

 

به گزاش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر علی عباسپور رئیس این واحد دانشگاهی در همایش سبک های زندگی،فرصت ها و چالشها که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد ، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با سبک زندگی اسلامی – ایرانی، گفت: با توجه به اینکه در دانشگاه ها با قشر جوان و فرهیخته مواجه هستیم و بسیاری از سوالات و خطابه های رهبر انقلاب متوجه این قشر می شود بنابراین مسئولیت پاسخگویی و رفع مشکلات حال حاضر از سوی دانشگاه ها پررنگ تر است.

وی ادامه داد : اگر امروزه شاهد مشکلاتی در سبک زندگی جامعه هستیم باید بپذیریم دانشگاهیان هم به نوبه خود مقصر هستند زیرا نتوانسته ایم با گذشت بیش از 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در نهادینه کردن سبک زندگی - اسلامی ایرانی درست عمل کنیم.

دکتر عباسپور با اشاره به اینکه کاستی های موجود به سبب عدم برنامه ریزی صحیح در سطوح مختلف زندگی است، افزود: تمامی ارگان ها و سازمان های کشور ازجمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به تبع آن دانشگاه ها باید در زمینه ارائه راهکار و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی - ایرانی تلاش کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آموزش تخصص های علمی و پرورش استعدادهای دانشجویان باید پرورش ابعاد انسانی و اسلامی آن ها نیز مد نظر قرار داشته باشد تا متخصصینی متعهد بر اساس جنبه ها و آمیزه های اسلامی داشته باشیم.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با ذکر اینکه امیدوارم این همایش ها تنها به برگزاری و ارائه مقالات محدود نشود و شاهد تأثیرات آن بر بهبود سبک زندگی در جامعه باشیم، گفت: با توجه به برنامه گسترده معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی امیدورام از این نشست ها راهکار ها و نتایج مطلوبی برای ارائه خط مشی های عملیاتی استخراج شود.

دکتر عباسپور سبک زندگی اسلامی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ضروری دانست و افزود: اگر طالب پیشرفت و توسعه هستیم باید اسلام در همه ابعاد زندگی و جامعه حاکم باشد.

وی به درایت مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ها اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه تنها به جنبه تبلیغاتی این نامگذاری توجه شده است و این در حالی است که باید به اجرایی و نهادینه شدن این عناوین که به منظور خاصی صورت گرفته است توجه ویژه ای شود.

ارسال 356 مقاله به دبیر خانه همایش ملی "سبک زندگی، چالش ها و فرصتها‌

کتر کرم اله دانشفرد معاون فرهنگی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش گفت: همایش ملی "سبک زندگی، فرصت ها و چالش ها" از مجموعه سلسله نشست های سبک زندگی است که با برنامه ریزی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در کلیه استان های کشور برگزار شده است.

وی ادامه داد: این همایش به عنوان آخرین همایش مرحله اول از دوره های سبک زندگی در استان تهران است که به میزبانی واحد علوم و تحقیقات و با همکاری دیگر واحد های دانشگاه آزاد استان تهران برگزار شد.

دکتر دانشفرد با اشاره به اینکه این همایش دارای سه محور اصلی و یک مجور ویژه است و برای هر بخش یک سرداور مشخص شده است، افزود: 356 عنوان مقاله به دبیرخانه این همایش ارائه شده است که پس از بررسی توسط هیأت داوران ،126 عنوان مقاله مناسب تشخیص داده شده است.

رئیس این همایش با بیان اینکه از میان این 126 مقاله تعدادی بصورت شفاهی در چهار پنل تخصصی ارائه خواهد شد، افزود: علاوه بر چهار پنل تخصصی دو کارگاه آموزشی نیز ارائه شده است که به شرکت کنندگان در این همایش، پنل ها و کارگاه های تخصصی، گواهینامه ای از سوی سازمان نظام روان شناسی ارائه خواهد شد

معاون فرهنگی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات در پایان خاطرنشان کرد: مقالات برگزیده در یک نشریه علمی – پژوهشی معتبر به چاپ خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، دکتر ساسان شاه ویسی رییس مرکز تدبیر و اندیشه اسلامی، در این همایش، فرهنگ را اصطلاحی علمی دانست که همگام با پیشرفت مفاهیمی چون انسان شناسی بروز پیدا کرده است ، گفت: فرهنگ به عنوان مجموعه علوم، دانش، افکار، اخلاقیات، عادات و رسومی که انسان به عنوان عضوی از جامعه کسب می کند، از حیوان که تنها تابع وراثت زیستی و فاقد قدرت آموزش پذیری است، جدا می شود.

دکتر شاه ویسی، روابط بشر را در سه نظام بینشی، کنشی و گرایشی طبقه بندی کرد و ادامه داد: نظام بینشی مبتنی بر شناخت ها در عرصه اندیشه و نظام گرایشی طراح ارزش ها، اخلاق و حقوق بر اساس برایند جامعه نگر واقعیت ها است.

وی نظام کنشی را حاصل تلفیق دو نظام قبلی و موجب هماهنگ سازی رفتار انسان با رفتار سایرین دانست و ادامه داد: تفاوت های موجود در اهداف و رفتارها عامل بروز تنوع فرهنگی است که در پی آن اشاعه فرهنگی از نسلی به نسل دیگر و از جامعه ای به جامعه دیگر روی می دهد.

رییس مرکز تدبیر و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه حس کمال جویی و پیدایش نیازهای اجتماعی، سیاسی و ... نشان دهنده ضرورت ارتقا علمی و فکری است، تصریح کرد: سبک زندگی و فرهنگ دو پدیده مستقل از یکدیگر اما درهم تنیده به شمار می روند.

وی فرهنگ را شالوده و زیربنای سبک زندگی ارزیابی کرد و اظهار داشت: ارزش، هویت، باورها و نگرش ها در تبیین سبک های زندگی نقش مهمی دارند. 

نظر شما