شناسهٔ خبر: 27226 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شبکه کتاب «تاچارا» پاتوقی برای کتابخوانان

شبکه کتاب «تاچارا» بهمن ماه سال گذشته، با هدف توسعه‌ فرهنگ کتابخوانی، معرفی کتاب‌های جدید و ایجاد محفلی برای گردهمایی تمام کتابخوانان در جامعه‌ مجازی، توسط تعدادی از روزنامه‌نگاران حوزه کتاب راه‌اندازی شد. این شبکه ضمن فروش آنلاین کتاب‌های موجود در بازار نشر، با ارائه طرح‌های ویژه مکانی برای گردهمایی کتابخوانان در جامعه‌ مجازی فراهم کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در سال‌های اخیر با همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت، فعالیت در شبکه‌های مجازی و به ویژه فرهنگ خرید اینترنتی در کشور، شاهد راه‌اندازی و گسترش سایت‌های مختلفی برای فروش محصولات فرهنگی بوده‌ایم. البته در این در عرصه شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری هستیم؛ به‌طوری که بسیاری در این راه با صرف هزینه‌‌های سنگین قدم در این مسیر گذارده‌ و به ارائه و فروش کتاب‌های تازه منتشر شده پرداخته‌اند که گاه با شکست مواجه شده‌اند؛ از طرفی دیگر نیز هستند افراد اندکی که با به‌کارگیری طرح‌های ابتکاری و خلاقانه توانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند.

شبکه کتاب «تاچارا» در بهمن ماه سال گذشته، با هدف توسعه‌ فرهنگ کتابخوانی، معرفی کتاب‌های جدید و ایجاد محفلی برای گردهمایی تمام کتابخوانان در جامعه‌ مجازی، توسط تعدادی از روزنامه‌نگاران حوزه کتاب راه‌اندازی شد. این شبکه، که این روزها با استقبال کتابخوانان در حال فعالیت است، وابسته به مجموعه بزرگ «آذرنگار شرق» بوده که در حوزه روابط عمومی الکترونیک فعالیت‌ می‌کند.

وحید سروش، مدیر شبکه کتاب تاچارا درباره چگونگی شکل‌گیری این شبکه می‌گوید: «با توجه به مشکلات و خلاءهای موجود در سیستم توزیع کتاب در کشور و امکانات موجود در دنیای امروز و به تبع آن در کشور، اقدام به راه‌اندازی شبکه کتاب «تاچارا» با هدف و انگیزه ایجاد سهولت در دسترسی کتابخوان‌ها به کتاب، کردیم.»



وحید سروش؛ مدیر شبکه کتاب تاچارا


سروش با اشاره به این‌که مبنای و طرح‌ریزی اولیه این شبکه از سال ۱۳۸۸ پیش شکل‌گرفت، ادامه داد: «ما با برگزاری برخی نمایشگاه‌ها در دانشگاه‌های مختلف و نیازسنجی و برنامه‌نویسی اولیه، از سه سال پیش کار اجرایی این شبکه را در مرحله آزمایشی آغاز کردیم و سرانجام در روز سوم بهمن سال ۱۳۹۲ شبکه کتاب «تاچارا» به‌صورت رسمی رونمایی شد و کار خود را آغاز کرد.»

وی همچنین درباره علت نامگذاری این شبکه به عنوان «تاچارا» می‌گوید:« نام تاچارا با توجه به کاخ تاچارای تخت جمشید انتخاب شده است. این کاخ محل گردهمایی اهل فرهنگ و هنر در زمان حکمرانی داریوش هخامنشی بوده‌ است.»

با این‌که مدت زیادی از راه‌اندازی این شبکه به‌صورت رسمی نمی‌گذرد، استقبال گسترده کتابخوانان از این شبکه مجازی، آن را به یکی از مطرح‌ترین شبکه‌های آنلاین فروش کتاب تبدیل کرده است.

مدیر شبکه کتاب تاچارا درباره این موضوع می‌گوید: «ما شبکه کتاب تاچارا را تنها به عنوان یک سایت فروش کتاب پیش‌بینی نکردیم، بلکه با استفاده از بخش‌های مختلفی چون رادیوی اینترنتی، یک کافه کتاب بزرگ در دل آن تعبیه کردیم تا مخاطبان با ورود به این شبکه از آخرین اخبار، گفت‌وگوها، نقدها و اتفاقات روز نشر و حوزه کتاب آگاه کنیم. همین موضوع نقطه تمایز شبکه کتاب «تاچارا» با سایر سایت‌های خرید و فروش کتاب است که آن را تحت عنوان «کافه کتاب» ارائه کرده‌ایم.»

با ورود به این شبکه، که با آدرس www.tachara.ir در فضای مجازی مشغول فعالیت است، با بخش‌های متفاوت و متنوعی روبه‌رو می‌شویم جذابیت مراجعه کتابخوان‌ها را برای مراجعه به آن دو چندان می‌کند؛ بخش‌هایی از قبیل «اخبار»، «کافه کتاب»، «هفته‌های ویژه»، کتاب‌های دسته دوم»، «فروشگاه»، «پیشنهاد» و «وبلاگ».


امید صدیق عضو هیات مدیره شبکه کتاب تاچارا

امید صدیق، عضو هیات مدیره شبکه کتاب تاچارا، درباره بخش‌های پیش‌بینی شده در این شبکه می‌گوید: «در شبکه کتاب تاچارا بخشی با عنوان «هفته‌های ویژه» پیش‌بینی کردیم که به مناسبت‌های مختلف مانند تولد نویسندگان و ادبیان مختلف داخلی و خارجی، بسته‌هایی شامل کتاب‌های این بزرگان را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.»

صدیق همچنین درباره بخش«کتاب‌های دسته دوم» توضیح داد: «ما فضایی فرآهم کردیم تا افراد بتوانند کتاب‌های خوانده شده خود را که می‌تواند برای دیگران مورد استفاده و مطالعه قرار گیرد، در این بخش از شبکه ثبت کنند؛ به عبارتی هر کاربر می‌تواند قفسه‌ای مجازی را در اختیار گرفته تا کتاب‌های دست دوم خود را در آن به معرض فروش بگذارد و به طور مستقیم درباره فروش کتاب‌، با کاربران دیگر مذاکره داشته باشد.
در این میان شبکه کتاب تاچارا نیز به عنوان یک واسطه بدون این‌که از این موضوع بهره مالی داشته باشد، عمل می‌کند.»

بخش «پیشنهاد ویژه» این شبکه نیز یکی از بخش‌های محبوب و مورد مراجعه علاقه‌مندان به کتاب است که به گفته صدیق در این بخش کتاب‌های مورد علاقه و پیشنهادهای کتابی چهره‌های برجسته ادبی و فرهنگی در قالب یادداشت ارائه شده تا این شبکه از این نظر نیز گامی برای ترویج کتابخوانی برداشته باشد.

این عضو هیات مدیره معتقد است که امروزه خرید اینترنتی و به ویژه خرید اینترنتی کتاب جای خود را در جامعه باز کرده و آمار ارقام مراجعه و دریافت کتاب از این شبکه به خصوص مراجعه گسترده مخاطبان‌در طرح «دوشنبه‌ها با تخفیف ۲۵ درصد» نشان دهنده این موضوع است.

صدیق درباره «فروشگاه» این شبکه نیز می‌گوید: «با همکاری گسترده‌ای با ناشران و مراکز پخش کتاب در کشور داریم، در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار عنوان کتاب روی سایت شبکه کتاب تاچارا قرار دارد.»

بدون شک یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شبکه «طرح‌های ویژه» آن است که تا کنون ارائه دو طرح ویژه این شبکه سهم بزرگی در شناساندن آن بین کتابخوان‌ها داشته است؛ یکی از این طرح‌ها ارائه کتاب‌ها با ۲۵ درصد تخفیف در «شب یلدا» و دیگری طرح «دوشنبه‌ها با ۲۵ درصد تخفیف» است که با استقبال خوب مخاطبان همچنان تا آخر امسال ادامه دارد.



امید صدیق درباره طرح‌های پیش روی شبکه کتاب تاچارا می‌گوید:ما برای دانشجویان طرح ویژه‌ای درنظر داریم تا بتوانیم خرید کتاب‌های دانشگاهی را برایشان تسهیل کنیم. با توجه به این‌که بخش عمده‌ از مخاطبان و متقاضیان کتاب‌های ما دانشجویان هستند، توجه به نیاز آنها و تأمین کتاب‌های مورد نیازشان، مورد توجه ماست که اطلاعات تکمیلی و دقیق آن را به زودی اعلام خواهیم کرد.

وی به طرح دیگری که به منظور ترویج فرهنگ هدیه دادن کتاب ارائه خواهد شد اشاره کرد و گفت: «همچنین طرح ویژه دیگری هم به مناسبت عید نوروز در پیش داریم که برای ترویج فرهنگ هدیه دادن کتاب کتاب برگزار می‌شود؛ به‌طوری که درنظر داریم با نزدیک شدن به ایام عید، کتاب‌ها را با تخفیف ویژه ارائه کنیم تا مخاطبان ما بتوانند کتاب‌ها را با قیمت مناسب تهیه کرده و به عنوان عیدی هدیه بدهند.»

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌ها نیز بخش دیگری از فعالیت‌های این شبکه را تشکیل می‌دهد که به گفته صدیق تاکنون با همکاری برخی ناشران، چند مراسم رونمایی از سوی این شبکه برگزار شده که در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

گستره ارائه خدمات این شبکه به شهر تهران محدود نیست و گستره آن در کل کشور ادامه دارد؛ به‌طوری که بر اساس آمار مراجعه مخاطبان برای دریافت کتاب، بیشترین متقاضیان این شبکه از شهرستان‌ها به ثبت رسیده است؛ به ویژه از شهرهایی که ارسال و پخش کتاب با مشکلات مختلفی همراه بوده است.

 ثبت نام در این شبکه رایگان است و آخرین اخبار شبکه از طرح‌های ویژه به‌طور مستمر از طریق ایمیل و پیام کوتاه به اطلاع اعضاء می‌رسد.

نظر شما