شناسهٔ خبر: 27229 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنش کاریکاتوریست‌های دنیا به اتفاقات «شارلی ابدو» در نمای کاریکاتور

روز ۱۷ دی ماه با حمله دو تروریست به دفتر مجله «شارلی ابدو» در پاریس، چهار کاریکاتوریست این نشریه کشته شدند که این اتفاق با واکنش هنرمندان کاریکاتوریست دنیا روبرو شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ طی روزهای گذشته که خبر ترور چهار کاریکاتوریست فرانسوی در دفتر نشریه «شارلی ابدو» به خبر نخست بسیاری از رسانه ها تبدیل شد، کاریکاتوریست‌های دنیا دست به کار شدند و در محکوم کردن این رفتار آثاری را آفریدند که تعدادی از آنها در سایت «ایران کارتون» منتشر شده و اکنون در خبرگزاری مهر نیز بازنشر می شود.

روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه ۱۳۹۳ در حمله تروریست ها به دفتر مجله «شارلی ابدو» در شهر پاریس فرانسه، ۱۲ نفر از جمله چهار کاریکاتوریست این مجله کشته شدند.

 

کاریکاتورهایی با موضوع ترور کاریکاتوریست های فرانسوی

اثری از جان کارلوس کونترراس/ اسپانیا


کابو، شارب، ولینسکی و تیگنوس چهار کاریکاتوریستی بودند که در دفتر مجله حضور داشتند و بر اثر اصابت گلوله کشته شدند.

کاریکاتورهایی با موضوع ترور کاریکاتوریست های فرانسوی

اثری از محمد محمودی/ ایران


مهاجمان که صورت خود را پوشانده بوده اند بعد از اقدام تروریستی با دو دستگاه خودرو متواری شدند و رسانه های خارجی روز جمعه ۱۹ دی ماه، از کشته شدن دو متهم حمله به ساختمان مجله فرانسوی «شارلی ابدو» خبر دادند.

 

کاریکاتورهایی با موضوع ترور کاریکاتوریست های فرانسوی

اثری از کارلوس آموریم/ برزیل

 

شبکه القاعده در یمن نیز امروز شنبه ۲۰ دی ماه، در بیانیه ای حملات تروریستی در پاریس را برعهده گرفت. القاعده در ادامه بیانیه خود فرانسه را به انجام حملات بیشتر تهدید کرد.

 

کاریکاتورهایی با موضوع ترور کاریکاتوریست های فرانسوی

اثری از جواد تکجو/ ایران

علاوه بر این چهار کاریکاتوریست فرانسوی، کاریکاتوریست های دیگری نیز در دنیا به خاطر انتشار آثار انتقادی خود کشته شده اند که «ناجی علی» کاریکاتوریست فلسطینی یکی از آنهاست.

 

کاریکاتورهایی با موضوع ترور کاریکاتوریست های فرانسوی

اثری از ویکتور بوگوراد/ روسیه

 

این نشریه طنز فرانسوی «شارلی ابدو» رویکرد بسیار تندی نسبت به سیاست ها، ادیان و مذاهب مختلف دنیا و ... داشته است و در تازه ترین اقدام خود نیز کاریکاتوری از ابوبکر البغدادی سرکرده گروه «داعش» را منتشر کرده است.

اما پیش از این، شارلی ابدو در راستای آن چه که خود آزادی بیان می پندارد، کاریکاتورهایی را در توهین به ارزش ها و مقدسات ادیان مختلف دنیا از جمله مسلمانان دنیا منتشر کرده است که انتشار کاریکاتوری توهین آمیز از پیامبر گرامی اسلام از آن جمله است.

این اقدام نشریه «شارلی ابدو» در همان زمان با واکنش هایی از سوی مسلمانان جهان و به ویژه مردم مسلمان ایران روبرو شد و هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی نیز در قالب آثارشان نسبت به رفتار توهین آمیز «شارلی ابدو» و دیگر نشریات که با همین رویکرد به اعتقادات مسلمانان توهین کرده بودند، اعتراض کردند.

اگر چه این اولین بار نیست که در نشریات مدعی آزادی بیان دنیا، به مقدسات ادیان مختلف و به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص) با انتشار کاریکاتور  توهین می شود اما با این حال کاریکاتوریست ها مجری سیاست های کشور  خود در حوزه کاریکاتور  هستند، بنابراین در این اتفاق نیز دولتمردان کشور فرانسه مسئولند که با رفتار افراط گرایانه در پرداختن به این موضوعات، موجبات بروز چنین اتفاقات تروریستی را فراهم می کنند.

کاریکاتورهایی با موضوع ترور کاریکاتوریست های فرانسویب

اثری از منکسی کام/ ترکیه

نظر شما