شناسهٔ خبر: 27242 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تصاویر دیده نشده‌ای از تریلوژی کیارستمی

مستندی همزمان با بیست و پنجمین سال ساخت فیلم «زندگی و دیگر هیچ» و بیستمین سال ساخت فیلم«زیر درختان زیتون» ساخته شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این مستند درباره‌ی شکل‌گیری این دو اثر و حواشی و اتفاقات پیرامون آنها، به کارگردانی حمیده شریف‌راد ساخته شده و هم اکنون در مرحله‌ی تدوین به سر می‌برد.

حمیده شریف‌راد که مستندهای«چهل منبر»،«زمین می‌لرزد»،«همه باید بمیریم»،«نرسیده به درخت» و ... را در کارنامه‌ی خود دارد در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ی ساخت این مستند گفت: در طی ده، دوازده سال گذشته به قصد ساخت فیلم مستندی درباره‌ی عباس کیارستمی، تحقیقات زیادی در باب سینمای ایشان داشته‌ام. علاوه بر مطالعه در زمینه‌ی این سینما، سعی کردم با سفر به لوکیشن‌های فیلم‌هایش و ثبت زندگی واقعی بازیگران او از دریچه‌ی دیگری به این سینما نگاه کنم. همچنین در این سال‌ها برای آشنایی با روش‌های فیلمسازی کیارستمی گفت‌وگوهای متعددی با این سینماگر و عواملی که تاکنون با وی همکاری داشته‌اند، انجام داده‌ام.

وی ادامه داد: امسال با توجه به بیستمین سال ساخت فیلم «زیردرختان زیتون» تصمیم گرفتم درباره‌ی چگونگی ساخت این فیلم و فیلم «زندگی و دیگر هیچ » که پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند، مستندی بسازم. برای ساخت این فیلم با عوامل سازنده دو اثر مذکور گفت‌وگوهایی کرده‌ایم که بسیاری از آن‌ها در طی سال‌های 82 تا 90 و تعدادی دیگر در ماه‌های اخیر و همزمان با تدوین فیلمبرداری شده است.

این مستندساز که هنوز نام مشخصی برای فیلمش انتخاب نکرده، درباره‌ی تریلوژی معروف کیارستمی یادآور شد: درسال 1369 همزمان با وقوع زلزله‌ی رودبار و تخریب لوکیشن‌های فیلم«خانه دوست کجاست» ( محصول 1364)، عباس کیارستمی فیلم«زندگی و دیگر هیچ»را به بهانه‌ی‌ یافتن بازیگران فیلم«خانه دوست کجاست» ساخت و در ادامه کیارستمی با ساخت فیلم«زیر درختان زیتون»درسال1373 ، که روایتی از پشت صحنه‌ی‌ فیلم«زندگی و دیگر هیچ» است تریلوژی معروف خود را کامل کرد.

شریف‌راد در ادامه افزود: در این فیلم که زمان آن حدود 120 دقیقه است از تصاویر و اسنادی بهره گرفته‌ایم که تا به امروز در هیچ جای دیگری به نمایش در نیامده‌اند. این آرشیو به لطف آقای کیارستمی در اختیار این پروژه قرار گرفته است.

این مستندساز با اشاره به آخرین سفر خود در هفته‌های اخیر به رودبار و گرفتن جدیدترین تصاویر از لوکیشن‌ها و بازیگران پیش‌بینی‌ کرد: تدوین فیلم که از مهرماه آغاز شده تا پایان امسال به اتمام برسد و پس از انجام مراحل صداگذاری در بهار سال آینده نمایش داده شود.

حمیده شریف‌راد که پیش از این مشغول ساخت مستندی درباره‌ی تاریخ مطبوعات سینمایی و نقش منتقدان در سینما بود‌، در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی سرنوشت این فیلم نیز گفت: برای ساخت این فیلم که با همکاری و یاری بسیاری از منتقدان سینمای ایران فیلمبرداری شده، زمان زیادی صرف کرده‌ایم ولی ازآنجاکه نمی‌خواستم زمان ساخت مستند در حال تدوین را ازدست بدهم، ساخت آن کار را به طور موقت به تعویق انداخته و امیدوارم بتوانیم پس از نمایش این فیلم، ادامه‌ی آن را از سر بگیریم.

حمیده شریف‌راد مستند‌هایی همچون «شب‌های مسکو‌»، «زمین می‌لرزد‌»،«پشت صحنه زیر درختان زیتون»،«یک گفت وگو با عباس کیارستمی»‌،«چهل منبر»،«نرسیده به درخت»،«همه باید بمیریم» و.... را در کارنامه هنری خود دارد.

این آثار در تعدادی از جشنواره‌ها و دانشکده‌های داخلی و خارجی نمایش داده شده‌اند. همچنین فیلم‌های «یک گفت و گو با عباس کیارستمی» و «پشت صحنه زیر درختان زیتون» توسط کمپانیmk2 پخش جهانی شده و فیلم‌های «چهل منبر» و «همه باید بمیریم» در ماه‌های اخیر توسط یکی از شبکه‌های جهانی نمایش داده شده‌اند.

وی همچنین در زمینه پژوهش، تصویر و تدوین با فیلمسازانی چون عباس کیارستمی، ابراهیم مختاری،بهمن مقصودلو‌ و محمود بهرازنیا همکاری داشته است.

نظر شما