شناسهٔ خبر: 27248 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزارش نشست خبری فیلم فجر: بخش دوم/ خسروسینایی از داوری نشدن اثرش استقبال کرد

دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرد در پی توافق با برخی از فیلمسازان مطرح، آنها پذیرفته‌اند فیلمشان در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شود و مورد داوری قرار نگیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش پرسش و پاسخ نشست خبری سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: خسرو سینایی خود نیز تمایل داشت که فیلم او در این دوره از جشنواره داوری نشود. زمانی هم که ما این مسأله را با او طرح کردیم، از این پیشنهاد استقبال کرد. البته در این میان بزرگان دیگری نیز در حوزه سینما حضور داشتند که ما هم با آنها صحبت کردیم و آنها این پیشنهاد را پذیرفتند تا فیلمشان در بخش سودای سیمرغ داوری نشود.

وی افزود: تعدادی از این عزیزان دوستان نزدیک ما بودند و حتی تعدادی از این فیلم‌ها با مشارکت بنیاد فارابی ساخته شده بود. ما همه احترامات فائقه را به عمل آوردیم و از دوستان اجازه گرفتیم که فیلم‌ها در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شوند.

اصرار یدالله صمدی به حضور در بخش سودای سیمرغ

دبیر جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: در این میان یدالله صمدی با تمام توضیحاتی که ما دادیم در رابطه با اینکه فیلمش در بخش مسابقه حضور نداشته باشد، توجیه نشد و من فکر کردم که این کارگردان علاقمند نیست که چنین مسأله‌ای برای فیلمش رخ دهد. ما هم اصراری در این زمینه نداشتیم تا دلخوری ایجاد نشود.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که از ابتدا قراری نداشتیم که پیشکسوتان در بخش سودای سیمرغ حضور نداشته باشند. این پیشنهاد نظر هیأت انتخاب بود و این هیأت نیز به گونه‌ای انتخاب شده بودند که مورد وثوق جامعه سینمایی باشند. هیأت انتخاب فیلم را می‌بیند و ارزیابی نهایی را انجام می‌دهد و کارگردان می‌تواند این ارزیابی را بپذیرد یا نه.

رضاداد ادامه داد: زمانی که صمدی از نحوه تولید فیلم خود با من صحبت می‌کرد،‌ اشک‌های من سرازیر شد و متوجه شدم این کارگردان برای فیلم خود زحمات بسیاری کشیده است. متأسفانه در شرایط فعلی فیلمسازی سخت است و در چنین شرایطی برخی با پرسش‌های غافلگیرکننده و نابه هنگام باعث می‌شوند تا فضای آرام فعلی از میان برود. ما نگران به هم خوردن فضای همدلی هستیم.

حضور «ابوزینب» در بخش خارج از مسابقه

دبیر جشنواره فیلم فجر، تأکید کرد: این جشنواره را باید با ایجاد فضای همدلی و رقابت سالم برگزار کنیم. با برخی از صاحبان فیلم توافق کردیم تا فیلم‌هایشان در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شوند. با 2 یا 3 فیلم توافق شده تا در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شوند، از آن جمله می‌توان به فیلم‌ «ابوزینب» در بخش خارج از مسابقه اشاره کرد.

رضاداد با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها گفت: ما در زمینه برگزاری جشنواره در استان‌ها به روال جشنواره سی و یکم به قبل بازگشته‌ایم. اگر استان‌ها منابع استانی را فراهم کنند ما هم در خدمت آنها هستیم و جشنواره را در هر استان برگزار می‌کنیم. خوشبختانه برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و امیدوارم در صورت تأمین منابع استانی این جشنواره در مشهد برگزار شود.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل تغییر و تحول دولت و تغییرات در استانداری‌ها،‌ دولت تصمیم گرفت تا هزینه برگزاری جشنواره را در استان‌های مختلف تأمین کند اما امسال اعلام کردند این هزینه باید از سوی استانداری‌ها تأمین شود.

امانتدار صاحبان فیلم‌ها هستیم

دبیر جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: ما امانتدار صاحبان فیلم‌ها هستیم و بدون اجازه آنها حتی یک نمایش اضافه هم در هیچ جای ایران نخواهیم داشت. حتی اگر نهاد وابسته به ارشاد هم بخواهد در طول جشنواره نمایش اختصاصی از فیلم‌ها داشته باشد در صورت تمایل تهیه‌کننده و تأیید آن این اتفاق رخ می‌دهد. در غیر این صورت ما چنین کاری نمی‌کنیم.

رضاداد اذعان کرد: داوری در  استان‌ها خط قرمز ما است و ما نمی‌خواستیم که سال گذشته فضای تکدر خاطر بین ما و استان‌ها پیش بیاید. سال گذشته قرار شد 10 فیلم از 33 فیلم در استان‌ها نمایش داده شوند اما مسئولان استان‌ها درباره درجه کیفی فیلم‌ها مردد شدند اما امسال داوری و اهدای جوایز یکجا و در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما