شناسهٔ خبر: 27272 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر در مورد بازبینی‌ها اخیر توضیح داد

در حالیکه آثار جشنواره تئاتر فجر از سوی هیات انتخاب مورد بازبینی با معیارهای تئاتری قرار گرفته‌اند، روند دیگری از نظارت از سوی شورای نظارت و ارزشیابی نیز صورت می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رضا دادویی رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی درباره بازبینی نظارتی که این روزها گروه های شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر با آن روبه‌رو می شوند به خبرنگار مهر گفت: حضور برخی از گروه‌های نمایشی در جشنواره تئاتر فجر منوط به بازبینی مجدد بوده که در حال حاضر این بازبینی برای تایید نهایی این نمایش ها در حال انجام است.

وی افزود: اما مساله دیگر بازبینی نظارتی است که برای همه گروه ها انجام می گیرد و در همه دوره های گذشته نیز وجود داشته است. حتی برخی گروه ها تا لحظاتی قبل از آغاز اجرایشان نیز مورد بازنگری قرار می گیرند. اصولا بازبینی و نظارت در همه جشنواره ها وجود دارد چون مثلا صحنه و لباس در آخرین دقایق آماده می شود، بنابراین گروه ها تا قبل از روی صحنه رفتن نیز می توانند مورد بازبینی کیفی و اصلاح قرار گیرند.

رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی ادامه داد: حتی برای گروه های خارجی شرکت کننده در جشنواره نیز این بازبینی ها گذاشته می شود تا این گروه ها درباره مسایل شرعی و عرفی اجرا در ایران توجیه شوند و آثارشان را با توجه به قواعد و قوانین اجرا در کشور ایران به صحنه بیاورند.

دادویی در پاسخ به این پرسش که چرا بازبینی ممیزی همزمان با بازبینی هیات انتخاب جشنواره انجام نشده تا گروه ها فرصت روتوش و اعمال اصلاحات را داشته باشند؟ توضیح داد: در این دوره از جشنواره یک هیات داوری به دور از مسایل ممیزی آثار را از لحاظ کیفی بررسی کرده اند و مسایل فنی نمایش‌ها را مورد توجه قرار داده اند تا آثار از استاندارد لازم برای حضور در جشنواره برخوردار باشند. معمولا در سال های قبل بازبینی کیفی و نظارتی همزمان با هم انجام می شد اما امسال به دلیل برخی ناهماهنگی و نبود برنامه ریزی در جشنواره، شورای نظارت نتوانست نماینده خود را در بازبینی اول همراه با شورای انتخاب آثار به دیدن نمایش ها بفرستند که در نهایت مجبور به برگزاری یک بازبینی مجدد برای گروه ها شدیم.

 وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: از نظر من بهتر بود هر دو این بازبینی ها همزمان با هم صورت گیرد تا گروه ها چند روز قبل از آغاز جشنواره با مشکلی برای تغییر در کارشان مواجه نشوند اما مشکلاتی و ناهماهنگی هایی باعث شد این اتفاق رخ ندهد.

در طول چند روز گذشته برخی از گروه های نمایشی نسبت به بازبینی نظارتی و اعمال برخی ممیزی ها به آثارشان در فاصله چند روز مانده به آغاز جشنواره گله مند بودند.

نظر شما