شناسهٔ خبر: 27295 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از سه کتاب سینمایی در جشنواره فیلم فجر

در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال سه کتاب سینمایی رونمایی می‌شوند تا اهالی هنر، جشن سینما را به جشن رونمایی از کتاب پیوند بزنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در نشست خبری جشنواره فیلم فجر که صبح 21 دی‌ماه در هتل انقلاب تهران برگزار شد، علیرضا رضا داد با اعلام این خبر گفت: جشنواره فیلم فجر امسال در بخش بزرگداشت‌های خود از محمد علی کشاورز بازیگر مطرح سینمای ایران قدردانی خواهد کرد. در حال حاضر شاهین امین و رامک صبحی از روزنامه نگاران حوزه سینما در حال نگارش کتابی درباره زندگی این بازیگر هستند. این کتاب به شرح فعالیت‌ها و هنرآفرینی کشاورز در سینما و تلویزیون می‌پردازد و علاوه بر مروری بر زندگی و کارنامه کاری او، جنبه آموزشی نیز دارد و علاقه‌مندان به بازیگری را با توانایی‌های وی آشنا می‌کند.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در ادامه با اشاره به قدردانی از حسین جعفریان، فیلمبردار پرسابقه سینمای ایران در جشنواره امسال عنوان کرد: حسین جعفریان سال گذشته با فیلم رستاخیز در جشنواره حضور داشت و برای فیلمبرداری این فیلم سیمرغ بلورین گرفت. قرار بود سال گذشته در جشنواره از او قدردانی شود که او این موضوع را نپذیرفت. در حال حاضر ندا فضلی در حال نگارش کتابی درباره این فیلمبردار است که طی آن با فیلمبرداران دیگر چون هومن بهمنش و محمد داوودی گفت و گو می‌کند. قرار است در این کتاب نیز مؤلفه های فیلمبرداری خوب همچون حرکت دوربین و نورپردازی که جعفریان در آن تخصص دارد، ارائه شود تا علاقه‌مندان به هنر فیلمبرداری بتوانند از جنبه‌های آموزشی این اثر استفاده کنند.


سومین کتابی که در این نشست اطلاعاتی درباره انتشار آن ارائه شد، «دایره المعارف لابراتوار» بود. این کتاب به کوشش ایرج تقی پور تهیه کننده نام آشنای سینمای ایران و علی حیدری در حال تدوین است. تقی پور از مدرسان دانشگاه است که ایبنا پیش از این نیز با وی گفت و گو کرده که یکی از این مصاحبه ها را می توانید با کلیک کردن در «اینجا» بخوانید. وی در این کتاب به وضعیت لابراتوارها و نیز تاریخچه شکل گیری و دست اندرکاران این حرفه خواهد پرداخت. در سال های اخیر با گسترش صنعت دیجیتال، این حرفه و رشته های مرتبط با آن کم‌کم به فراموشی سپرده شده و عمده لابراتورها به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده اند.

کتاب های مذکور قرار است همزمان با آیین بزرگداشت جشنواره فیلم فجر برای این هنرمندان رونمایی شود.

نظر شما