شناسهٔ خبر: 27322 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قول جدید معاون رئیس جمهور برای دارالفنون

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از امضای یک تفاهم‌نامه‌ سه‌جانبه برای مرمت و بهر‌ه‌برداری از دارالفنون تا دو سال آینده خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ سه‌جانبه برای توجه بیشتر به «دارالفنون»، بین شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خبرنگار ایسنا گفت: براساس این تفاهم‌نامه قرار است یک کار مشترک توسط این سه دستگاه برای مرمت، بازسازی و بهر‌ه‌برداری از دارالفنون تا دو سال آینده انجام شود.

او در پاسخ به این پرسش که از چند سال گذشته تفاهم‌نامه‌های مشترکی بین دو سازمان آموزش و پرورش و میراث فرهنگی برای مرمت و به بهره‌برداری رسیدن هرچه سریع‌تر این بنای تاریخی امضا شده اما هیچ‌کدام هنوز به مرحله‌ی نهایی نرسیده، اظهار کرد: این قراردادها متعلق به گذشته است، ما در حال حاضر برای دارالفنون این قراردادها را امضا کرده‌ایم. قبلا فاز یک بهره‌برداری از دارالفنون به تصویب رسیده و کارهایی برای آن انجام شده است، اکنون نیز فاز دوم این پروژه در حال بررسی است و برای رسیدن به نتیجه‌ نهایی این پروژه شورای فنی استان تهران، آن را بررسی می‌کند.

 

مدرسه دارالفنون

 دارالفنون مدرسه‌ای است که به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. دارالفنون روز یکشنبه ششم دی‌ماه ۱۲۳۰ برابر با پنجم ربیع‌الاول ۱۲۶۸ هجری قمری، 13 روز پیش از به قتل رسیدن

امیرکبیر، با حضور ناصرالدین‌شاه، آقاخان نوری - صدراعظم جدید - و گروهی از دانشمندان و معلم‌های ایرانی و اروپایی با ۳۰ نفر شاگرد به‌شکل رسمی گشایش یافت.

اما تا کنون برای سامان‌دهی و حفاظت از این مدرسه‌ی مهم چه کارهایی انجام شده است؟ هر چند در آخرین اقدام برای این بنای تاریخی، شهریور امسال در سکوت خبری یک نمایشگاه توسط وزارت آموزش و پرورش در دارالفنون برپا شد.

البته اگر نگاهی به سابقه‌ی اقدامات انجام‌شده برای این بنای تاریخ‌ساز در رسانه‌ها بیندازیم، با این دیدگاه از سوی مسوولان میراث فرهنگی مواجه می‌شویم که چون این بنای تاریخی متعلق به آموزش و پرورش است، سازمان میراث فرهنگی می‌تواند فقط نقش نظارتی در مرمت آن داشته باشد، همان‌طور که در چند بازدید‌ خبرنگاران از این بنا، ضعف‌های مرمتی، بخصوص در تالار اصلی که مجسمه‌ی امیرکبیر نیز در آن قرار دارد، به‌چشم می‌خورد.

حضور محمدعلی نجفی - رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در 31 شهریورماه سال گذشته، از جمله‌ آخرین بازدیدهایی بود که مسوولان سازمان میراث فرهنگی از این بنای تاریخی داشتند و آن را رسانه‌ای کردند. البته احمد مسجدجامعی - رییس پیشین شورای شهر تهران - در نهم اسفندماه سال گذشته در قالب برنامه‌ی تهران‌گردی به این مدرسه رفت و پیشنهاد کرد که دارالفنون به موزه‌ی «تعلیم و آموزش» تبدیل شود.

البته درباره‌ی دادن کاربری مناسب، علی‌اصغر کوکاجویباری - رییس وقت پژوهشکده‌ی تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش و رییس مرکز دارالفنون - دوم اردیبهشت‌ماه 1382 احیای دوباره‌ این بنای تاریخی را نیازمند حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور و سازمان‌های دیگر دانست و گفت: «دارالفنون» پس از مرمت به «موزه‌ آموزش و پرورش» تبدیل می‌شود تا در آن، وسایل و تجهیزات درسی و کمک‌درسی که سال‌های متمادی مورد استفاده بوده، به‌نمایش گذاشته شود.

در 15 بهمن‌ماه 1383، پس از این‌که رییس وقت شورای شهر تهران - مهدی چمران - از این مدرسه‌ی تاریخی دیدن کرد، این موضوع مطرح شد که در صحبت‌های پس از این بازدید، طرحی جدید برای کاربری مدرسه‌ی دارالفنون توسط مسوولان مطرح شده است تا این بنای تاریخی به‌عنوان «مرکز پژوهشی و تحقیقاتی تعلیم و تربیت و گنجینه اسناد و املاک آموزش و پرورش» تغییر کاربری یابد. با این وجود، چمران در کنار بحث‌های مطرح‌شده، پیشنهاد کرد که موزه‌ای کوچک درباره‌ی امیرکبیر به‌عنوان بانی این مدرسه، در کنار مدرسه ایجاد شود.

حدود سه سال بعد (14 مردادماه 1386) نیز غلامعلی حداد عادل در نامه‌ای به رییس‌جمهور وقت - محمود احمدی‌نژاد - بازگشت دارالفنون به آموزش و پرورش را خواستار شد. او در نامه‌اش، این مدرسه را با «دبیرستان هانری چهارم» در شهر پاریس فرانسه مقایسه کرد که از قرن دوازدهم میلادی تا کنون به‌طور مستمر، نقش و هویت واحد خود را به‌عنوان یک مدرسه حفظ کرده است. او در نامه‌اش خواست تا دارالفنون از این نظر که نماد آموزش و پرورش جدید در کشور است، به دانش‌آموزان مستعد و کم‌بضاعت مناطق جنوبی تهران اختصاص داده شود، تا از آن برای توسعه‌ی عدالت آموزشی بیشترین استفاده شود.

اما در اوایل بهمن‌ماه 1386، قائم‌مقام وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - حمید بقایی - در بازدیدی که از دارالفنون داشت، حرف‌هایی درباره‌ی این بنای تاریخی زد تا تصمیم‌ها درباره‌ی این اثر در سطح رییس سازمان گرفته شود و حتی تمرکز روی مرمت اضطراری آن‌ هم به‌صورت محدود باشد.

در آن دوران، به‌نظر می‌رسید توجه زیادی به این بنای تاریخی می‌شود، چون حدود یک‌ماه بعد، اسفندیار رحیم‌مشایی - رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در مراسم بزرگداشت دویستمین سالروز تولد امیرکبیر، از رییس‌جمهور که در آن مراسم حضور داشت، خواست تا در صورت امکان، دارالفنون به «مرکزی برای حضور و فعالیت نخبگان ایرانی» تبدیل شود.

نمونه‌ی دیگر وعده‌هایی که مسوولان پیشین درباره‌ی دارالفنون دادند، سخنان بقایی به‌عنوان قائم‌مقام سازمان بود که اردیبهشت‌ماه 1387 به خبرنگار ایسنا گفت: احکام هیئت راهبردی درباره‌ی دارالفنون صادر و مدیر جدید پروژه‌ی مرمت این بنا منصوب شده و اجرای کارهای مربوط به دارالفنون نیز به اداره‌ی آموزش و پرورش داده شده است.

او آن زمان، درباره‌ی نوع کاربری این بنای تاریخی پس از مرمت و سامان‌دهی، اظهار کرد: اگر قرار بود، کاربری آن براساس نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد، از دارالفنون به‌عنوان یک موزه یا یک مجموعه‌ی فرهنگی در تهران استفاده می‌شد؛ ولی از آنجا که بنا به آموزش و پرورش تعلق دارد، گویا از سوی این اداره، ایجاد یک مرکز مطالبات نخبگان در دستور کار است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز زیاد با آن مخالف نیست.

این اظهار نظرها ادامه داشت تا 18 آذرماه 1387 که بقایی با بیان این‌که هنوز تغییر کاربری مدرسه‌ی دارالفنون مشخص نشده است، گفت: آموزش و پرورش نظرهای مختلفی را مانند تبدیل این مجموعه به بنیاد نخبگان ارائه کرده است. ما هم به موزه شدن یا کاربری فرهنگی آن فکر می‌کنیم؛ اما در مجموع، هنوز به جمع‌بندی برای تغییر کاربری آن نرسیده‌ایم. البته این پرسش نیز مطرح است که وقتی کاربری مدرسه مشخص نیست، چطور می‌خواهیم طرح مطالعاتی مجموعه را انجام کنیم؟

در آخرین روز سال 1387، رییس بنیاد ملی نخبگان - واعظ ‌زاده - درباره‌ی طرح تبدیل این مدرسه به خانه‌ی نخبگان نظری داد. او گفت: در یک سال گذشته، اساسنامه‌ی خانه‌ی نخبگان به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسیده و مقدمات راه‌اندازی این مرکز در دست تهیه است. امیدواریم با همکاری بیشتر وزارت آموزش و پرورش، این کار در ساختمان دارالفنون که به‌دستور رییس‌جمهور باید در اختیار بنیاد قرار گیرد، انجام شود.

در فروردین‌ماه سال بعد نیز مدیر وقت حوزه‌ی ریاست پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش - علاءالدین‌ کیا - اعلام کرد: مدرسه‌ی تاریخی دارالفنون به «موزه‌ی تعلیم و تربیت» تبدیل می‌شود.

در کنار این اظهار نظرها، بقایی از فروردین‌ماه 1388 پیگیری‌های خود را برای رسیدن به نتیجه درباره‌ی وضعیت بنای تاریخی که در آن زمان 160 سال از عمرش می‌گذشت، آغاز کرد تا در این زمینه، بین مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت آموزش و پرورش تصمیم‌هایی گرفته شود.

همچنین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - محمد بیرقی - در آن زمان، از بلاتکلیفی کاربری دارالفنون گفت و اظهار کرد :‌به تازگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده قصد دارد، دارالفنون را به موزه تبدیل کند و وزارت علوم نیز با دستور رییس‌جمهور، پیگیر ایجاد بنیاد نخبگان در این مدرسه‌ی تاریخی است. پس هنوز به‌صورت مشخص، معلوم نیست که دارالفنون زیر نظر کدام وزارتخانه می‌رود، چون هر دو، یکسری طرح‌هایی را برای این مکان دارند.

حالا هرچند سخنی از احکام هیئت راهبردی، یا مرمت و سامان‌دهی بنا توسط کارشناسان میراث فرهنگی که در دوره‌های مختلف وعده داده شد، مطرح نیست، اما آیا قول و قرارهای سلطانی‌فر برای «دارالفنون» به عمر ریاست او در این سازمان می‌رسد یا باز هم باید به برنامه‌ریزی‌های بی‌برنامه‌ی متولیان این بنای تاریخی دل خوش کرد.

 

تهران‌گردی مسجدجامعی (مدرسه دارالفنون )

 

مدرسه دارالفنون

نظر شما