شناسهٔ خبر: 27360 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهدی فیوضی: دولت در مباحث فرهنگی جدی نیست

یک کارگردان سینمای ایران معتقد است کاهش بودجه فرهنگی سال ۹۴ نشان می‌دهد که دوت به هیچ عنوان در مباحث فرهنگی جدی نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرنیوز؛ مهدی فیوضی کارگردان در مورد کاهش بودجه فرهنگی در سال ۹۴ گفت: دولت برخلاف شعارهایی مبنی بر اینکه ما به فرهنگ اهمیت می‌دهیم اما کاهش بودجه فرهنگی سال ۹۴ نشان می‌دهد که دوت به هیچ عنوان در مباحث فرهنگی جدی نیست و بیشترین تمرکزش را بر روی مباحث اقتصادی گذاشته است.

وی افزود: ما تا کنون ندیدیم که دولت در حوزه فرهنگی جدیتی داشته باشد یا عمل مهمی انجام داده باشد این امر نشان می‌دهد که فرهنگ همواره مظلوم است.

کارگردان فیلم سینمایی «نفوذی» ادامه داد: برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری که همیشه تاکید دارند باید مباحث فرهنگی در اولویت باشد و هنرمندان مومن و متعهد مورد حمایت قرار بگیرند اما ما عملا شاهد چنین اتفاقی در سالهای اخیر نبودیم.

مهدی فیوضی تصریح کرد: هنگامی که سقف بودجه تصویب شده در بخش فرهنگی کاهش پیدا کند طبیعی است که تولیدات فرهنگی در سطح کشور نیز به‌‌ همان اندازه کاهش پیدا خواهد کرد. این درحالی است که‌‌ همان مقدار بودجه کمی هم که وجود دارد. بیشتر اوقات به هنرمندانی تعلق می‌گیرد که یا با نظام زاویه دارند یا آدم‌های خنثی هستند.

وی اظهار داشت: متاسفانه بیشتر بودجه‌های فرهنگی در امور «ستادی» استفاده می‌شود و بیشتر صرف هزینه ادارات و سازمان‌ها و همچنین حقوق کارمندان آنان می‌شود. این در حالی است هنگامی که قرار است بودجه‌ای صرف کارهای فرهنگی بشود یا بودجه‌ای نمانده یا بسیار اندک است به طوری که نمی‌توان با این بودجه‌ها کار مفیدی انجام داد. به همین دلیل کاهش بودجه فرهنگی کشور می‌تواند آسیب‌های شدیدی به مباحث فرهنگی کشور وارد سازد.

کارگردان فیلم سینمایی «محرمانه تهران» در مورد اکران این فیلم که سه سال از تولید آن می‌گذرد یاد آور شد: این فیلم هنوز اکران نشده است اما به نظر می‌رسد که تهیه کننده فیلم خیلی تمایلی به اکران این فیلم ندارد که چرایی این موضوع برای من هنوز مشخص نیست. دوره قبل، تهیه کننده فیلم با فارابی مشکل داشت - که تصور می‌کنم هنوز هم این مشکلات باقی است - اما در دوره جدید، حتی اگر این مشکلات هم رفع شده باشد باز هم بعید می‌دانم که این فیلم به مرحله اکران برسد چون این فیلم به «جنگ نرم» می‌پردازد و به نظر می‌رسد که این دوره، خیلی راغب نیستند چنین فیلم‌هایی به نمایش در آید.

مهدی فیوضی با بیان اینکه اکران نشدن فیلم از نظر روحی و روانی به روحیه عواملی که با جان و دل برای تولید این فیلم کار کردند ضربه خواهد زد و خستگی فیلم همچنان بر تن آنان خواهد ماند گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری همواره بر روی تولید اینگونه فیلم‌ها تاکید دارند و همچنین استقبالی که معمولا مردم از این نوع فیلم‌ها دارند لذا نباید این فیلم‌ها در قفسه بنیاد سینمایی فارابی بمانند و خاک بخورند. چرا که مرور زمان تاثیری گذاری این فیلم‌ها را بر مخاطب کمتر خواهد کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «محرمانه تهران» ادامه داد: تا سال گذشته پیگیر اکران این فیلم بودم اما چون به نتیجه نرسیدم امسال قید اکران آن زدم. چون به نظر می‌رسد که دوستان قصد اکران این نوع فیلم‌ها را ندارند. ضمن اینکه اگر قرار باشد شما با مسئولین فارابی ملاقاتی داشته باشید. اول باید ساعت‌ها زمان صرف کنید تا بتوانید وقت ملاقات بگیرید. بعد باید روز‌ها منتظر این ملاقات باشید و آخر سر هم، بعید به نظر می‌رسد که به نتیجه دلخواه برسید.

لازم به ذکر است که داستان فیلم سینمایی «محرمانه تهران» در مورد فردی به نام «شهاب دستان» است که برای یافتن دوست دوران کودکی‌اش فرامرز و کشتن او وارد ایران می‌شود، پس از این موضوع جریاناتی او را تا کشتن همسرش شهرزاد پیش می‌برد. از طرفی مأموران امنیتی کشور به جرم جاسوسی او را دستگیر می‌کنند ولی... در این فیلم علیرضا جلالی تبار، الهام جعفرنژاد، حمیدرضا افشار، سحر قریشی، صالح میرزا آقایی، آزاده مهدی‌زاده، رامتین خداپناهی، سیدجواد طاهری، مدیا ذاکری به ایفای نقش می‌پردازند.

تعدادی از عواملی که در ساخت فیلم همکاری دارند، عبارتند از:

کارگردان: مهدی فیوضی/ نویسندگان: فرهاد طب‌نوری، مهدی فیوضی/ مدیر فیلمبرداری: حسن پویا/ مدیر تولید: یوسف صمدزاده/ تدوین: کاوه ایمانی/ موسیقی متن: آرمان موسی‌پور/ طراح صحنه و لباس: فرهاد عزیزی‌فرد/ طراح گریم: حسین اردستانی/ مدیر صدابرداری: احمد صالحی/ صداگذاری و میکس: محمود موسوی‌نژاد/ عکاس: محسن سیدی/ جلوه‌های‌ ویژه می‌دانی: حمید رسولیان/ جلوه‌های بصری: علی تصدیقی/ مدیر برنامه‌ریزی: مجید کرباسیان/ انتخاب بازیگر و بازیگردان: عباس رزیجی/ دستیار اول فیلمبردار: جلال عالی‌فکر/ دستیار اول کارگردان: سیامک مردانه/ دستیار دوم کارگردان: مصطفی تقی‌زاده/ منشی صحنه: بیتا ارسطویی/ مدیر تدارکات: وحید مرادی/ فیلمبردار پشت ‌صحنه: معین فیوضی/ دستیار صدابردار: داود قربانی/ گروه صحنه و لباس: مهدی صالحی، رسول تقیانی، فاطمه حبیبی/ گروه گریم: شهاب رضوی، سارا اسکندری/ گروه فیلمبرداری: محمد عزت‌خواه، محمد نادر قشلاقی، صابر کامیان، حامد عزت‌خواه، یاشار پویا/ سینه موبیل: ابراهیم عرب/ دستیاران تدارکات: محمد آقا‌بیگی، محمد خانی/ حمل و نقل: محمد نجفی جوزانی، ناصر همایون، امیرحسین مصدق، عباس زینعلی، کوروش شادابفر، امیر مرایی، کامران افشاری، سید امیر سید صالحی، سید رحیم موسوی/ لابراتور: صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران/ تهیه کننده: قاسم جعفری

نظر شما