شناسهٔ خبر: 27394 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حرمت هیچ شاعری در شاعران مشروطه شکسته نشد

نویسنده، تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند «شاعران مشروطه» گفت: در ساخت این فیلم تلاش کردم حرمت هیچ شاعری شکسته نشود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، امیر فرض اللهی عصر سه شنبه در نشست نقد و بررسی فیلم مستند شاعران مشروطه، با بیان اینکه از سرگذشت شاعران در طول تاریخ بی اطلاع نیستم، افزود: ما در کشورمان شاعران بسیار بزرگی داشته و داریم اما جای تعجب است که برخی این افراد را فقط به نام بعضی از شعرهای آنان می شناسند.

وی با اشاره به این فیلم که در آن نامی از ملک الشعرای بهار برده نشده است، گفت: بسیاری از منتقدان به لحاظ نبود این شاعر، به ساخت فیلم انتقاد دارند؛ در حالی که انتخاب من بر مبنای شاعرانی بوده که در عصر خود حداقل کاسب مدارانه عمل نمی کرده اند.

فرض اللهی اظهار کرد: مهمترین هدفم در ساخت این فیلم، بهره مندی از شاعرانی بوده که بیشتر برد رسانه ای در طول تاریخ داشته اند نه اینکه از آنان غافل باشم.

وی با تاکید بر اینکه شاعران اصلی نام برده شده در این فیلم 6 نفر هستند، گفت: این افراد در طول زندگی خود از فراز و فرودهای بسیاری برخوردار بوده اند و بیشترین فعالیت در عرصه روزنامه نگاری را داشته اند که تصمیم به توجه به آنان را در ساخت فیلم گرفته ام.

کارگردان فیلم مستند شاعران مشروطه افزود: این افراد بر خلاف بسیاری از کسانی که امروزه روزنامه نگاری را تبدیل به محل کسب درآمد کرده اند، به کار خود ایمان و اعتقاد داشته اند.


خالق اثر معمار اثر است

سیدفرید قاسمی از پژوهشگران معاصر نیز در این نشست گفت: خالق هر اثر هنری معمار آن اثر به شمار می رود و به همین منظور من به تمامی تلاشگران این عرصه احترام می گذارم.

وی تاکید کرد: یکی از ایرادهای وارده به این فیلم این است که در آن گفته می شود در اولین نشریه منتشره آن سالها موضوع اصلاح طلبی وجود داشته در حالی که در آن زمان شاه حاکم اصلا نمی دانست اصلاح طلبی چه معنی دارد.

قاسمی اظهار کرد: به عقیده من دست اندرکاران اینگونه فیلم ها باید برای ساخت فیلم های تاریخی از آرشیوهای مستند و پژوهشی استفاده کنند تا بتوانند آثاری قوی تر و به دور از کمترین ایراد ساخته و به جامعه ارایه دهند.

وی با اشاره به اینکه در دوره قاجار حدود 150 شاعر فعال در عرصه روزنامه نگاری وجود داشته اند، گفت: اگر قرار بود از تمامی شاعران در ساخت این فیلم استفاده می شد باید حداقل یک فیلم 450 دقیقه ای ساخته می شد.

قاسمی با اشاره به اینکه نام نبردن از ملک الشعرای بهار در این فیلم کار بسیار پسندیده ای بوده است، گفت: این شاعر کشورمان در طول زندگی خود از فراز وفرودهای بسیاری برخوردار بوده و روال زندگی خاصی داشته است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم کشور به رشد و توسعه برسد باید گذشته را تجزیه و تحلیل کرده و از تجربیات گذشتگان درس بگیریم تا در تمامی عرصه ها موفق عمل کنیم مثلا امروز باید ببینیم کار دهخدا برای کشور ارزشمند و موثر بود یا عملکرد میرزاده عشقی.


شاعران شهید

محمد دادگران دیگر پژوهشگر معاصر نیز در این نشست گفت: یکی از ایرادهای ساخت این فیلم، نمایش شاعرانی است که سرنوشت آنان اعدام و یا کشته شدن است که اگر گفته می شد شاعران شهید بد به نظر نمی رسید.

وی با اشاره به اینکه موسیقی متن فیلم یکی از نکات مثبت آن به نظر می رسد، افزود: استفاده از گویش شعرهای بلند در متن فیلم که هیچگونه اثر بخشی نیز ندارد از دیگر معایب آن است.

این پژوهشگر معاصر گفت: اگر قرار باشد دست اندرکاران ساخت یک فیلم به دلیل برخی ملاحظات از گفتن حقایق چشم پوشی کنند همان بهتر که در این عرصه فعالیت نداشته باشند.

وی تاکید کرد : بسیاری از فضاهای زمانی این فیلم به دلیل نداشتن هیچگونه باری از دست رفته تلقی شده و موجب اذیت مخاطب می شود.

دادگران گفت: کارگردان باید از این فضاها به نحو مطلوب تری استفاده می کرد و از دیگر شاعران نیز نامی به میان می آورد.

نظر شما