شناسهٔ خبر: 27401 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات راهگشای حقوق شهروندی و دولت الکترونیک است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت، گفت: این آیین نامه راه را برای اجرای قانونی که در راستای حقوق شهروندی و تحقق دولت الکترونیکی است باز کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ «حسین نوش آبادی» عصر سه شنبه در نشست خبری با رسانه ها افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات درباره حقوق شهروندی و جزو مطالبات جامعه است، چرا که بر اساس این قانون، مردم حق دسترسی آزاد به اطلاعات دارند.

سخنگوی وزارت ارشاد اضافه کرد: بر اساس این قانون، تمامی دستگاه ها و نهادها موظفند اطلاعات، مقررات، قوانین و آیین نامه های هر دستگاهی را به اطلاع مردم برسانند.

وی ادامه داد: مردم با شناخت کامل از قوانین و وظایف دستگاه ها باید بتوانند از حق خود دفاع کنند و حق فردی به دلیل آگاهی نداشتن از قوانین و مقررات تضییع نشود.

نوش آبادی با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای اجرایی کردن این قانون، خاطر نشان کرد: آیین نامه اجرایی این قانون به تصویت دولت رسیده است؛ این آیین نامه راه را برای اجرای قانونی که در راستای حقوق شهروندی و تحقق دولت الکترونیکی است باز کرد. 

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: در واقع این قانون حقوق شهروندی را محترم شمرده و برای دسترسی مردم به اطلاعاتی که برای دفاع از حقوق آنها مفید است ارایه می شود.

نوش آبادی افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات گامی برای پیشبرد برنامه های اجتماعی و حقوق ملت در آینده است.

هیات وزیران در جلسه 21 آبان امسال به پیشنهاد شماره 134480/1 مورخ 7 دی 1392 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (با همکاری سایر دستگاه های ذی ربط) و به استناد ماده (23) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب1388، آیین نامه اجرایی قانون یادشده را تصویب کرد.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می تواند آزادی اطلاعات را به عنوان حق برای هر شهروند ایرانی شناسایی کرده و ایرانی ها بدون ارایه دلایل می توانند درخواست دسترسی به اطلاعات عمومی را داشته باشند، البته اطلاعات خصوصی افراد از قلمرو این قانون خارج است.

همچنین براساس این قانون تمامی موسسات دولتی و عمومی موظف هستند بدون بررسی دلیل درخواست این اطلاعات، آنها را طبق ضوابطی در اختیار شهروندان بگذارند.

نظر شما