شناسهٔ خبر: 27416 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار یک کتاب از تهمینه میلانی او را به دادگاه کشاند

مدیر نشر کتابسرا می‌گوید کتابی که به استناد آن تهمینه میلانی به دادگاه احضار شده است به صورت کامل با مجوز اداره کتاب وزارت ارشاد منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل  از مهر؛  تهمینه میلانی کارگردان سینما به تازگی در گفتگویی رسانه‌ای اعلام داشته که به دلیل انتشار فیلم‌نامه‌ ای از خود با عنوان «شهرزاد زن هزار و یک شب» در قالب کتابی از سوی انتشارات کتاب‌سرا به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده و علت این اظهار نیز به گفته وی لیغ علیه نظام در متن این فیلم‌نامه اعلام شده است.

در همنی زمینه صادق رحمت سمیعی مدیر انتشارات کتاب‌سرا  که انتشار این اثر را به عهده داشته است با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ احضاریه‌ای از سوی دادگاه به وی به عنوان ناشر این کتاب ارائه نشده و او نیز این ماجرا را از سوی میلانی شنیده است اظهار داشت: خانم میلانی در کنار فعالیت ادبی خود دستی نیز به آتش ادبیات دارد و این فیلم نامه را نیز بر همین اساس نوشته و برای انتشار به ما دادند. ما نیز متن کتاب را طبق روال عادی تنظیم و حدود چهار ماه قبل به اداره کتاب برای بررسی فرستادیم.

وی افزود: این کتاب بدون هیچ اصلاحیه‌ای  از سوی اداره کتاب مجوز گرفت و حتی جلد آن نیز مورد تایید وزارت ارشاد قرار گرفته است و برای انتشار به آن مجوز دائم داده شد. کتاب نیز با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه منتشر و بیش از ۱۰۰۰ نسخه آن نیز به فروش رفته است.

وی افزود: من به عنوان ناشر کتاب اطلاعی در مورد این رویداد نداشتم و تنها از سوی نویسنده از این موضوع مطلع شدم. با این حال این اتفاق موجی است که چند وقتی است در میان ناشران افتاده و تا جایی که خبر دارم در این مدت چهار تا پنج ناشر به دلیل کتاب‌هایی که با مجوز ارشاد هم منتشر کرده‌اند به دلیل شکایت‌های مشابه به دادگاه فراخوانده شده‌اند.

د همین رابطه مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به احضار تهمینه میلانی به دادگاه بابت انتشار کتابی که توسط این اداره مجوز انتشار گرفته است اظهار داشت: مقام قضایی صلاحیت این موضوع را دارد که به مساله محتوایی یک کتاب ورود کند.

علی شجاعی صائین ادامه داد: ایرادات به کتاب گاهی محتوایی است و کاهی هم غیرمحتوایی و حتی اداری. کار ما در اداره کتاب فارغ از غلط یا درست بودن فنی یک اثر، بررسی محتوا است اما مقام قضایی می‌تواند فراتر از نظر ما از منظر حقوقی به محتوای یک کتاب وارد شود.

وی در ادامه با اشاره به اتفاق پیش آمده برای کتاب «شهرزاد زن هزار و یک شب» گفت: به‌عنوان مدیر اداره کتاب نمی‌دانم علت احضاریه برای خانم میلانی چه بوده و از متن آن نیز خبری نداریم. البته گاهی پیش می‌آید که در چنین مواردی از ما توضیحاتی خواسته شود و اگر مکاتبه‌ای در این زمنیه صورت بپذیرد ما نظر خودمان را اعلام می‌کنیم.

شجاعی صائین تاکید کرد: آنچه در این مورد اتفاق افتاده خلاف روال نیست و قبلا هم پیش آمده است. گاهی کتایی موضوعی را دربر می‌گیرد که از نظر ما موردی ندارد اما در خارج از اداره کتاب منجر به یک شکایت و یا نظر خاصی می‌شود که به احضار به دادگاه را به‌دنبال دارد.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که به صورت رسمی موضوعی در مورد این کتاب به اداره کتاب ابلاغ شود و توضیحاتی خواسته شود ما پاسخ خواهیم داد.

نظر شما